Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Heb dit weekend het rondsel vervangen (is dat de naam voor het deel waar de hydraulische kleppen inzitten dat meedraait met het stuurwiel). De vervangende unit is van Citrotech en werkt fantastisch;
Mijn hydraulische regelaar ging 1 x per 4 seconden, nu 1 x per 2 minuten. Dat is natuurlijk fantastich, maar met het terugzetten van het stuur (moest iets naar achteren getrokken worden om van rondsel af te komen) heb ik enorm lopen kl@@tviolen met de 3 schroeven die dat plaatje vasthouden achter het stuurwiel achter het instrumentenpaneel, Ik kreeg ze er gewoon niet meer in terug, Die veer indrukken en terwijl de schoef indraaien lukte me niet, Uiteindelijk maar langere bouten erin gedraaid met moeren halverwege; die moeren kan ik dan gebruiken om de boel verder in te draaien. Het lukte, maar nu draait het stuur zwaar (het stuur zelf, de bekrachiging werkt fantastisch.)
- Heeft iemand een oplossing?
- Wat is de functie van die veer?
- Wat doe ik verkeerd? (ik weet het; RTFM, maar het WPH is ook niet helemaal duidelijk, wellicht van een ander jaar dan mijn auto? Het is trouwens een right hand drive…)
Groeten uit Afrika
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
In de motorruimte zit een veer op de stuurbuis geschoven die de speling moet opheffen bij het lager in het instrumentenpaneel.
Zie WPHB…
Deze veer staat nu vermoedelijk te strak gespannen. Helpt dit in de beeldvorming?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dus ik moet die 3 schroeven gewoon wat gangen losserschroeven?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De veerspanning is nastelbaar in de motorruimte, het lager zit vastgedraaid achter je stuur.
Dus eerst de veerspanning er af, dan lager vast, en daarna weer veerspanning er op.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Om het stuur uit het dashbord te halen maak je normaal gesproken alleen de veer om de stuurbuis los, zoals Vlietmans schrijft.
Die veer zou ik nu ook losmaken (speciaal boutkopje, maar kan met een goede tang los worden gemaakt) en dan eens proberen hoe zwaar het stuurwiel draait.
Waarschijnlijk heb je het lager in het dashbord te strak voor gespannen.
Citroen!
Bedankt voor deze info. Ik had precies hetzelfde. Heb de stuurkolom los gehad ivm werk aan het stuurhuis. Na monteren stroef sturen, niet fijn. De veer in de motorruimte met de wielewaal -bout gelost en voila. De spanning was er af. Vervolgens weer vast gezet en weer als vanouds.
Bol verwijderen is prettiger werken. Dan kan je er goed bij.
she’s ahead of her time
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is een tool voor om die veer op de juiste spanning te zetten. Als je stuur omhoog kan door speling is het APK afkeur..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
vlietmansje schreef:De veerspanning is nastelbaar in de motorruimte, het lager zit vastgedraaid achter je stuur.
Zijn die lagers bij het stuurwiel eigenlijk ook ergens te koop? In mijn geval zijn ze helemaal versleten.
Heb je hem in het juiste groefje op het rondselding (hoe heet zo iets precies) geborgd?
Je moet het met z’n tweeen doen.
Als je de stuurbuis op het rondselding hebt gekregen zit ie er eigenlijk te ver op.
Je moet het stuur een klein stukje naar binnen (in het interieur) (laten) trekken en dan boutje in het 2e groefje (uit mn hoofd) op het aansluitstuk van van het rondsel borgen.
Lijkt niet logisch, maar het hoort wel zo.
Anders loopt het stuur aan ergens in het dashboard
Inderdaad: juiste groefje van ronsel. En ik weet dat er een tool is, maar die heb ik niet. Nu op gevoel gedaan dus. Heeft iemand daar nog tips bij om het beste resultaat te benaderen…?
she’s ahead of her time
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
klemmen iets lossen, een keer volledig naar links en rechts sturen, dan stelt ie zich zelf in, en dan vastzetten.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!