11 van de 17
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Gele GS,  verkocht!
SMV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 05 augustus 2011 05:56 PM
  [ # 151 ]

Gefeliciteerd Melchior!

Ik ben blij dat mijn oude GS’ je in zulke goeie handen is terecht gekomen, ik heb ‘m voor de poort van de ijzerboer weggehaald en zie ‘m weer opbloeien!

Ik was begonnen aan uitlaat (vanaf spruitstukken tot en met einddemper), het verrotte schuifdakje en de stoelen (vanaf elastiekjes, jutelap en vervanging van de totaal vergane bekleding).

Omdat ik geen sleutel- en stallingsruimte mee had kon ik het werk niet voortzetten.

Het mooiste was toen ik ‘m na jaren van stilstand en een half jaar verblijf buiten had opgehaald, de koplampen had vervangen (reflectoren waren vergaan), andere bandjes en 2 roestgaatjes gelast en een andere (iets betere) kinnebak gemonteerd, ter keuring aanbod aan een garage en ‘m -met steekproefkeuring RDW- zonder aanmerking en met een nieuwe APK terugkreeg. De uiterlijke staat was toen zoals bij aantreffen: verrot dak, ontbrekende onderkant deuren, verrotte motorkap, geen stoelbekleding meer, vergaan stuurwiel. Bij elke volgende APK werd er weer stevig aan gesjord en geprikt maar elke keer met minimale kosten goedgekeurd.

Een complete drooglegging zat er niet meer in en ik ben overgestapt op een CX.

Jammer van de scheur in de motot. Het blokje liep zooooo lekker! Brandstofverbruik van 1:15, direct starten en (op teperatuur) met gemak 140+. Ik hoop dat met de andere nokkenas hij even lekker blijf draaien.

Succes!

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 05 augustus 2011 06:53 PM
  [ # 152 ]

Leuke reactie! Zo komt er een stukje geschiedenis tot leven. Hij draait weer mooi hoor, geen probleem. Vorige week had ik hem naar buiten gereden (met gedemonteerde neus). Hij startte direct zonder moeite en toen stond ik tevreden te kijken hoe mooi ie liep, tot ik zag dat er nog een bougiekabel los hing. Oeps, dit was dit het resultaat van drie pitten. Kun je nagaan hoe netjes het daarna op 4 pitten draaide. Hij rijdt inderdaad heerlijk.
Er is nog veel eer aan te behalen, maar ik heb er zo een leuk rijdend project aan en dat was mijn bedoeling.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
SMV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 07 augustus 2011 01:03 AM
  [ # 153 ]

Heb ik nog een paar foto’s uit 2007. Moet even kijken hoe ik die kan posten. Ik had er toen al e.e.a. aan gedaan: trekhaak, gordels achterin (niet helemaal origineel, komen namelijk uit een Franse CX uit 1980, maar de rare U-vormige bevestigingssteuntjes naast de hoedenplank zijn wel origineel, dit was vanaf modeljaar 1979 standaard), banden, waarvan 2 zeldzame Michelin winterbanden 145 SR 15 in goede staat (!), uitlaat inclusief spruitstukken, waarvan 1 nieuw en 1 gebruikt, ter vervanging van 2 volledig doorgerotte exemplaren, carburateurverwarmingspijpje, nieuwe uitlaatpijp onder de auto, nieuw Y-stuk, vervanging van het stuurwiel.

Ik was er toen al zo wijs mee…

Later heb ik 2 nieuwe veerbollen voor geplaatst (was erg nodig) wat ook nog even puzzelen was om zo na waarschijnlijk 25 jaar los te krijgen.

De CX op de achtergrond (ex Marseille, 1988, in 2007 ingevoerd en gas ingebouwd) hoorde op dat moment ook bij mijn ‘collectie’ en nog een BX, dat was ofwel een witte 1.4 Cannes (een heel mooi autootje en best soepel ondanks de lichte motor) of een rode 1.6 TGI (voor 100 Euro gekocht en 2 jaar zonder veel kosten meer rondgetoerd). Reed prima, zag er wat minder uit)

Nog even de bron van MIJN Citroën-verslaving: bij de Citroën-dealer in Tiel in de jaren ‘60 stonden DS’en, op weg naar het zwembad in Geldermalsen passeerde ik de auto van de directeur van van Kessel (aannemer in wegaanleg): een prachtige DS Pallas. Na een Eend en Eend-achtigen (en 2 Renaults en een VW) kochten mijn ouders in 1978 een nieuwe GS. Met deze auto hebben mijn moeder en ik de sterkte van de kreukelzone, de voorruitstijlen, de verstevigingsbalken in het dak en de stevigheid van de deuren uitgetest als living-crash-test-dummies toen een uit de tegenoverliggende richting komende auto zijn aanhanger verloor en die deponeerde tegen de voorruit van de GS. En dat met een snelheid van 70 km/u van beide voertuigen.Na de ontmoeting met de aanhanger, een bezoek aan de bodem van een ondiepe sloot en het uit de grond lostrekken van een verkeersbord stond de GS weer op straat.

De eerst smetteloos witte auto was aan 1 kant zwart gworden, van alle ramen waren er nog 3 heel, de neus was wat vervormd, de deuren ook, de uitlaat lag los op straat, de dakplaat was er een beetje afgescheurd, maar binnenin was alleen het kapje van de binnenverlichting losgeraakt. De inmiddels zwarte rechterdeur ging open ondanks de vouw die er in zat en we hebben de glassplinters van ons af geklopt.
Twee dagen later hadden mijn ouders een andere, een nog nieuwere GS, van april 1979. Een rooie. In april 1980 haalde ik mijn rijbewijs en mocht ik zelf achter het stuur.
Beide auto’s hadden de 1129 cc motor die ook in de gele zit. Het verschil tussen de ‘78-er en de ‘79-er was echter groot: gemiddeld verbruik van 1:11,5 werd 1:15 (is ook met de gele goed te halen). Met die rode hebben ze 13 jaar gereden en toen werd de bodem toch wel erg krokant. Dat juist de bodem bij de FF67HR zo goed is gebleven, ondanks het feit dat deze auto toch niet echt een ‘shelterd-life’ heeft gehad, is bijzonder.

Ook ik was zo af en toe voor de gein Marktplaats aan het afzoeken op GS’en toen ik deze ‘79-er tegenkwam, zelfde bouwjaar, zelfde uitvoering en ook met de wegklapbare achterbank (een optie pas van modeljaar ‘78!) als die van destijds mijn ouders en waarmee ik toen heb gereden. Ik heb teruggevonden dat de auto in minimaal 5 handen is geweest voordat ik ‘m kocht.

Het rijgenot (zeker nadat ik nieuwe bollen had gemonteerd) was identiek aan wat ik mij herinnerde, de geur van de auto was identiek, het brandstofverbruik en de acceleratie identiek, nieuw was dat ik mijn -toen nog veel jongere- dochters kon choqueren door deze auto te kiezen om ze van het hockeyveld op te halen, nog even te toeteren naar hun vriendinnen en door het schuifdakje heen te zwaaien.
Hun oordeel over de auto is inmiddels veel milder.

De crashtest uit 1979 gun ik je niet, noch de auto. Weet echter dat-ie -als het er op aan komt- best wel stevig is.

Groet

Alfred

Afbeelding Bijlagen
PICT0182 (800x600).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SMV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 07 augustus 2011 01:04 AM
  [ # 154 ]

Dit zijn nog 2 aanvullende fotootjes:

Afbeelding Bijlagen
PICT0179 (800x600).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SMV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 07 augustus 2011 01:05 AM
  [ # 155 ]

en

Afbeelding Bijlagen
PICT0180 (800x600).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SMV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 07 augustus 2011 01:25 AM
  [ # 156 ]

Die 5 handen (stukje geschiedenis) van de FF67HR:
1: afgeleverd mei 1979 bij Bakker Zaandam;
2: heeft begin ‘90 in Leidschendam gereden (ANWB-pasje in handschoenenvakje.
3: Ik heb papieren (groene kaart) gevonden van een eigenaar uit Den Briel, halverwege ‘90.
4: Is bij Bonhof in Epe terecht gekomen en (5:) begin 2001 gekocht door een Eenden-liefhebber die er zegge en schrijven zo’n 200 km mee heeft gereden, heeft daarna jarenlang in een schuur gediend als woonplaats voor eekhoorns. Bij aantreffen lagen grote wintervoorraden beukenootjes in het reservewiel en bij de startmotor (dat geen kabels waren doorgeknaagd!) en ook in het interieur was duidelijk bewoning geweest.

6: verblijf te Haaften/Zaltbommel
7: verblijf te Leeuwarden.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 07 augustus 2011 01:39 AM
  [ # 157 ]

Leuke info en plaatjes. Ik houd me aanbevolen voor meer zulke berichten.
Dat werk aan de uitlaat is helaas weinig duurzaam geweest. Er zat een gat in een van de voorpijpen en ook de lange buis naar achter is door. Demper zo goed als.
Verder probeer ik de boel stap voor stap aan te pakken. Er staan drie deuren klaar, (nog eentje nodig) om geel te maken. Andere motorkap zit er al op. Spatborden zijn gerepareerd en ook de achterklep staat te wachten op een kleurtje. Schuifdak heb ik al gespoten en gerepareerd. Ik heb een knap hemeltje liggen en zo nog een hoop spullen. Ook een compleet niet verrot schuifdak plus mechanisme etc bijvoorbeeld. Allemaal dankzij een sloper die ik vorig jaar uit elkaar gedraaid heb. Nieuwe achterbollen, distributie, keerringen, O-ringen, koppeling etc. allemaal al gedaan. Het gaat lekker dus, al zijn we er nog lang niet.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 04 september 2011 07:07 PM
  [ # 158 ]

Bij het vervangen van de rechter achterbol stuitte ik een paar weken terug op twee problemen. In de eerste plaats knapte de leiding en in de tweede plaats was er ook met losse leiding, beugel en draagarm nog steeds geen beweging in het veerelement. Omdat de boel ook aan de onderkant ook aardig roestig is én omdat ik altijd benzinelekkage had, heb ik vorige week het subframe er onderuit gehaald. Plan is om alle leidingen meteen te vervangen, zien er geen van alle erg fris meer uit.

Nou staat het spul op de workmate naast de auto. Wat blijkt? Het frame is door een vorige eigenaar heel prutsy gerepareerd. De veerbol is vastgelast aan het subframe en de alles is afgewerkt met een dikke laag plamuur en zwarte tectyl. Ik dacht tot vanmiddag dat het subframe hard was, maar niet dus. Het was erg netjes gedaan en absoluut niet te zien. Ik moest het er met een beitel en hamer uithakken. Ben benieuwd hoe ‘hard’ mijn bodem eigenlijk is.

Nou maar eens kijken hoe we dit gaan oplossen. Voorlopig heb ik er even tabak van. Ik heb nog een frame met gaten staan, ik zal eens kijken welke het beste is om te (laten) lassen. Een compleet frame met knappe leidingen lijkt me echter ook wel aantrekkelijk.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 september 2011 07:15 PM
  [ # 159 ]

Hoi Melchior,

Dat is even een tegenslag. Niks wat jij niet op kan lossen, volgens mij? Een subframe is goed te lassen hoor, als je maar weet waar je mee bezig bent.
Succes met het vervolg!

Citroen!

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 05 september 2011 09:25 AM
  [ # 160 ]

Dat is waar. Ik zal eerst de slechte plekken er maar eens uit slijpen. Voor een deel gaat het om de dubbele plaat naast de tank. Eventueel breng ik het ding even weg, voor een vakman is het niet veel werk.
Leidingen en wartels heb ik inmiddels besteld. Die ga ik op lengte snijden, voorzien van wartels, labelen en verder voorbereiden. Dan hoef ik alleen nog maar met de bundel leidingen bij iemand langs te gaan die een flare tool heeft.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 13 oktober 2011 01:03 PM
  [ # 161 ]

Het gaat niet snel, maar er zijn vorderingen. Een kant van het subframe is gelast, staat in Owatrol en menie. De meeste leidingen heb ik al op maat en voorzien van rubbers etc. Er moet alleen nog een flare tool aan te pas komen voor het felsje. Daarvoor neem ik ze mee naar een Citroen specialist.
Als het frame klaar is, komt de onderkant van de auto aan de beurt. Borstelen, schuren, Owatrol, menie etc. Nog wel even bezig dus!

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 13 november 2011 11:22 PM
  [ # 162 ]

Vandaag weer vorderingen. De rechterkant van het subframe is klaar. Ik doe kant voor kant om te kunnen kijken hoe het zit. Het is gelast, gemenied en staat in de bodysafe. De remklauw is schoon en gangbaar gemaakt en er zitten mooie nieuwe leidingen op. De windingen om de as waren makkelijk te maken, dat viel me weer mee. Deze week de andere kant in de avonduren. Zo komt er weer wat vaart in het project. Ik wil hem graag weer mobiel hebben, om ook weer andere auto’s en de motor binnen bij de kachel en lamp de nodige aandacht te kunnen geven. Bovendien moet er in februari weer een APK op en dan wil ik hem graag weer helemaal klaar hebben. Een paar plaatjes:

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
SMV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 12 december 2011 01:50 AM
  [ # 163 ]

Ha Melchior,

Ik ben blij dat je toch bent doorgegaan met de gele. Ik ben me nooit bewust geweest van de problemen met het achtersubframe en de bollen, is in Haaften en in Leerdam (beide serieuze garagebedrijven) op garagebruggen geweest & door de RDW bekeken en goed bevonden??? Dat er het een en ander aan moest gebeuren (m.n. roest, olielekkage en distributieriemen), daar heb ik geen geheim van gemaakt.

Ik heb de FF67HR vanaf het begin al zo’n giga fijn rijdende auto gevonden, zelfs met gammele bougiekabels, versleten verdelerkap en oude, schimmelige bougies startte met -15 graden, kom daar eens om. Daar over heen nog de opvallende kleur, schuifdak, bekleding. Ik waardeer het ten zeerste dat-ie puntgaaf weer aan het verkeer gaat deelnemen.

De FF67HR is opgevolgd door de 17HXJ1, een CX 22 TRS uit dec ‘85. Gelukkig ook deze inmiddels bijzonder goed lopend, na wat technische interventies door de garage. De meeste km’s echter met een XM 2.5 TD Break met + 400.000 km’s. Ook deze voldoet vooralsnog goed, wordt (ook) netjes onderhouden.

Te midden van de airbags, ABS, lederen bekleding, katalysatoren van de XM mis ik zo’n relatief complexe, maar tegelijkertijd simpele GS wel. Ik zie ‘m graag een keer terug (rijdend).


Groet,

Alfred

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 12 december 2011 09:59 AM
  [ # 164 ]

Bedankt voor je reactie. Het gebeun aan het subframe is blijkbaar in een vér verleden al gedaan. Wat dat betreft is het goed beunwerk geweest, want het was inderdaad onzichtbaar totdat je er aan kwam.

Inmiddels begint het er steeds meer op te lijken. Het werk heeft i.v.m. een sterfgeval in de familie een poosje stil gelegen. Toevallig gisteravond de draad weer opgepakt en de tank roestvrij gemaakt. Die hoop ik deze week weer in het subframe te schroeven. Dan kan het geheel er weer onder en dan staat ie weer op 4 wielen. Ik heb nog steeds de ambitie om hem in de kerstvakantie weer rijdend te hebben, zodat ie zonder schorsing voor de APK kan in januari.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 21 december 2011 10:22 AM
  [ # 165 ]

Het subframe zit er weer onder. Alle leidingen en slangen nieuw en alle roest aangepakt. Auto staat weer op 4 wielen. Ik moet nu nog de remleiding van voor naar achter vervangen, die was geknapt. Om daar aan de voorkant bij te kunnen, kan ik hem nu aan de zijkant hoog zetten. Kan ik meteen de uitlaat er weer onder zetten.
Met een Kerstvakantie in het vooruitzicht zou hij nu toch binnenkort weer moeten kunnen rijden! (hoop ik)

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
 
11 van de 17
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook