Ik ben bezig de achterdraagarmlagers te vervangen van een cx met abs. Nu kan ik de sensor niet van de draagarm krijgen. Het imbusboutje ging makkelijk los, maar de sensor zit muurvast. Zit deze gelijmd met loctite o.i.d?
Natuurlijk zit ook de nippel van de remklauw muurvast. Mij lijkt het het makkelijste om de leiding door te zagen en een koppeling te zetten ter hoogte van de draagarm. Iemand een ander idee?

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Koppeling zetten kan niet ,kunt alleen vervangen,zijn korte stukjes leiding en is goed zelf te doen.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Door roest zit de sensor waarschijnlijk vast geklemt.
Je zal denk ik moet kiezen, of draagarm slopen of sensor slopen…
de sensor krijg je er zeker niet uit. Geweld kan niet omdat hij kwetsbaar is. Maar hij hoeft er ook niet uit. Gewoon de draagarm met sensor en al eronderuit halen. Ik kan me herinneren dat de stekker (onder de achterbank) niet door een opening naar buiten kan. Ik heb dat opgelost door de kabel vlak bij de stekker door te knippen en later weer aan elkaar te verbinden.

Totaal aantal Berichten: 667
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Sensor is hetzelfde verhaal als bij de XM.
Helemaal vast door roest en niet los te krijgen.
Ik heb de draagarm gewoon bij de auto gehouden met de sensorkabel op zn uiterste er gewoon nog aan.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Heren, dank, da’s dan duidelijk. Dan gaat het wel lukken zo.
Alles is min of meer voorspoedig gegaan. Ik had al vaker draagarmlagers vervangen, dat scheelt wel.
Het staat of valt met het los kunnen krijgen van de bouten. Dat blijft toch een rotwerk bij oude auto’s.
Nu blijft voor mij alleen de vraag hoe hard je de centrale bout moet aandraaien. Mij lijkt dat hij flink vast moet zitten, maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je de lagers te strak in elkaar drukt. Weet iemand hoe het hoort?
Heb dat vorig jaar ook gedaan. Los halen met een slagmoer sleutel ging wel goed!
Als ik het goed lees is 120-130nm Dat is best wat inderdaad.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Het werkplaatshandboek zegt er niets over, wel over de andere bouten, maar niet over de as-bout.
Wat me verder opviel was dat het handboek schrijft dat er verschil in dikte is tussen de binnenste schotel en de buitenste schotel die de lagers op de plaats moet houden en waar de keering overheen zit. Bij mij waren ze allemaal even dik. Het zou best van invloed kunnen zijn op de sporing.

Totaal aantal Berichten: 4303
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik knip het draadje altijd door en soldeer het weer aan elkaar, misschien niet de mooiste oplossing maar in mijn ogen wel de beste.
Om er voor een volgende keer alert op te zijn en om een ander te behoeden voor een vergissing, lijkt het me zinvol om er zeker van te wezen of er nu een verschil in de vulringen zit, of niet.
Zoals ik al eerder schreef waren ze bij mij allemaal van de zelfde dikte, ondanks dat het originele werkplaatshandboek schrijft dat er een dunne en een dikke vulring is per kant. De dikste zou aan de buitenkant moeten.
Wie weet meer

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Snap niet helemaal wat je met schotels bedoeld ,maar in het wph staat meestal monteren in omgekeerde volgorde van demonteren.
Dan is het altijd goed.
Plaats anders eens een foto voor de duidelijkheid.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
De binnenste vulring heeft een dikte van 9.34 mm.. De buitenste vulring kan van een andere dikte zijn, dat heeft te maken met de voorspanning van de draagarmlagers. Zie het werkplaatshandboek.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hm interessant, was me nooit opgevallen, zal eens een stelletje van die dingen opmeten.
Maar ja, als het met voorspanning van het lager te maken heeft, heb je er nog niets aan, want als je nieuwe steekt, weet je dat immers ook niet?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Da’s ook mijn punt, ik heb eigenlijk nog nooit een verschil gezien, of het moet om minder dan een millimeter gaan waardoor het me niet opgevallen is. Mij lijkt dat als je er mee aan het werk gaat en er nieuwe lagers in doet, de situatie nooit meer 100% hetzelfde is dan er voor.