kreazyV8wuppo schreef:en als je bekend bent met het BX achterassie, dan weet je dat die last afhankelijk geveerd en geregeld word.
dus 100 kg of 1000 kg boeit niet , je rijd steeds op dezelvde hoogte.
MAW, je extra ballast drukt de auto omlaag, de hoogte regelaar compenseerd dit en je druk gaat omhoog dus ook je achterremmen werken op die extra druk.
dus ze remmen harder naarmate de druk toeneemt.
greets wupke:die al zei:eitje, zo erin gebakken,
Haha, achterremmen van de bx op de c15? Ben beneuwd hoe je dat oplost met de remservo. En je bent je handrem kwijt met die BX klauwtjes.. Toch wel fijn zo;n c15 met de handrem op de achterwielen (zeker met de sneeuw).
Ik zou de remmerij dus maar leker conventioneel laten.
Misschien ben ik gek, maar het hydraulisch systeem moet z’n kracht wel kwijt. En als je nou weet-ik-veel-hoeveel kilo achterin die C15 gooit, kan ik me voorstellen dat die BX as daar niet op berekend is. Resultaat: bollen proberen de achterkant omhoog te pompen maar drukken alles krom en scheef.
Of heb ik nu te weinig vertrouwen in de BX-achteras ?
Schijt aan originaliteit.
Goed, draagvermogen is geen probleem, is wel duidelijk ook uit andere hoeken. Alleen APK kan lastig worden met typegoedkeuring….
En blijkbaar is achterbrug van 305 gelijk aan C15: Ik ga toch even rondkijken en zoeken voor zo’n setje
laat wel weten als ik verder ben
Sorry, jongens van de hydrolica.
Heb mooie C15-brug gevonden en eronder geknutselt, viel reuze mee. Heb alleen een handremkabel verprutst, daar haal ik morgen wel weer een nieuwe voor. In elk geval staan m’n wielen weer mooi recht.
Lelijke Eend schreef:Misschien ben ik gek, maar het hydraulisch systeem moet z’n kracht wel kwijt. En als je nou weet-ik-veel-hoeveel kilo achterin die C15 gooit, kan ik me voorstellen dat die BX as daar niet op berekend is. Resultaat: bollen proberen de achterkant omhoog te pompen maar drukken alles krom en scheef.
Of heb ik nu te weinig vertrouwen in de BX-achteras ?
Dat is ook precies op doelde. Het veersysteem van de BX ken ik wel een beetje natuurlijk, het is voor mij ook echt niet nieuw dat de hoogteregeling lastafhankelijk is! Ik neem alleen aan dat een C15 een groter laadvermogen heeft dan een BX, vandaar mijn opmerking!
Jij zegt wat ik niet goed onder woorden kon brengen.
Schijt aan originaliteit.
wat een samenwerking weer he.. Maar goed, op zich is ‘t probleem verholpen!! Misschien komt er nog een verslag van het overzetten v/d achteras??
het ombouwen naar een BX achteras is mischien niet zo eenvoudig dan hem te vervangen met een orgineel exemplaar.
edoch voor elk probleempje is een oplossing.
gewicht capaciteit standaard = ruim 500 kg .
met aangepaste bollen en druk kom je al snel op 750 kg dragend vermogen op de achteras.
dan de remmen.
er zijn kits te verkrijgen .
zijnde de remklauwen incluus een hefboom voor de handremmmen.
zou dus overkomenlijk zijn, de bevestiging gaat middels vulplaten op de orginele bevestigings punten.
de handremkabels worden bij geleverd incluus doorkoppelstukjes om ze passend te krijgen.
de bevestiging van het frame is een kwestie van de steunplaten erin lassen en de pasbussen op hun plaats zetten en af te lassen.
de voorremmen worden gemakshalve ook op het HD systeem aangesloten, verhoogd remvermogen en betere balans tussen voor en achter.
blijft een gaatje maken in de vloer, of het electrische hoogte regeling systeem van de cx te adopteren.
verder nog dingen?
oke,, geen ombouw, maar het kan wel, mits je weet hoe.
greets van wupke:nie zo gauw bang en zekers niet voor 1 gaatje te vangen.
het klinkt wel als een leuk project! Is ‘t al eens gedaan?
voge schreef:het klinkt wel als een leuk project! Is ‘t al eens gedaan?
zegt dit genoeg?
CP::
verder nog dingen?
oke,, geen ombouw, maar het kan wel, mits je weet hoe.
greets van wupke
kreazyV8wuppo schreef:voge schreef:het klinkt wel als een leuk project! Is ‘t al eens gedaan?
zegt dit genoeg?
CP::
verder nog dingen?
oke,, geen ombouw, maar het kan wel, mits je weet hoe.
greets van wupke
ik vind dit een leuk voorbeeld.
als dit kan is die C15 toch een eitje?
greets van wupke
CitroenAZU schreef:Praat eens met garage Blikwerk in Drachten, die hadden een gele C15 met TD en deze was achter zelfs hydropneumatisch geveerd.
Verder ken ik nog een C15 met een 115 pk VIsa GTI blok erin welke op gas rijdt. gaat ook nog 180 km/h…..
gr.Martijn
de Turbodiesel uit de Peu 205/3 en 4 en ik dacht ook de 5 of 6 = identiek aan de C15 diesel.
sterker, de ophangpunten incluus de bak is identiek.
kwestie van oversleutelen dus,geen tot weinig aanpassingen vereist.
het onderbouwen van het HD systeem is eveneens goed te doen, en zelfs niet aan APK eisen onderhevig.
kwestie van enige moeite getroosten en wat degelijk laswerk verichten en wat sleutelwerk.
als je het systeem kent bouw je het zelfs onder een kart,of een Sopel.
greets van wupke:die gemakshalve een keer een BX break op de volgende systemen/onderdelen gebouwt heeft met optimale weg ligging en comfort.
veerbollen van XM en Xantia, veerpoten van GS/A HD regelaar van GS77.
banden, 185 14 Michelin XT2 energy ALU wheels.
HD systeemdruk 220 Bar HD voorraadbol 90 Bar, voorbollen 70 achter 50.
extra ondersteuningsvoorraadbol middels CX bolhouder,90 Bar.
Olie Tellus 22 van Shell.
lag als een blok op de weg, alleen 1 nadeel, als hij uitbrak zat je zover over the edge off the envelope, dat je hem niet meer onder controle kreeg.
de koper van deze schuit welke ik 6 jr heb gehad reed hem dus ook binnen 2 mnd totalos.
greets van wupke:die wel vaker met LHM en HD systemen gerommeld heeft
Zou er bijna nog een C15 voor bij nemen, bijvoorbeeld dat blik van botsai
(http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166750)
Ware het niet dat mocht ik er een auto bij nemen, dan word het een 404 pickup diesel.
Ik denk dat er bij de APK niet moeilijk gedaan wordt met een HP-achteras, mar bij een grondige technische controle moet je kunnen bewijzen dat de ombouw goedgekeurd is door de RDW ...
Ik ben een beetje een regeltjesfreak, ga er maar van uit dat het klopt
Schijt aan originaliteit.