1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Heftig rokende 1.9 diesel bij koude start
MXNEORTIC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 25 november 2005 02:38 AM

Ik heb een BX 1.9 TGD. En heb twee problemen waar ik jullie mening graag over wil weten.

Probleem 1 :
Wanneer de auto, na voorgloeien, koud gestart wordt slaat hij meteen aan echter loopt hij de eerste 10 a 15 seconden stotterend. Hierbij rookt hij enorm. Na de 10 a 15 seconden loopt hij soepel en regelmatig en rookt absoluut niet meer. De rest van de dag start en loopt hij perfect. Heb nu ongeveer 3000 km met de auto gereden en het oliepeil staat nog steeds hoog tussen de merktekens van de peilstok. De trekkracht is goed.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn. Mijn eigen prognose is dat een of meerdere gloeibougies niet meer goed zijn…......

Probleem 2 :
Tijdens het rijden gaat regelmatig voor langere tijd rode waarschuwingslampje branden. Het beroemde stoplampje en een rood lampje links van de Km-teller. Ik dacht eerst dat dit met de oliedruk te maken had, maar ook met losgekoppelde draad blijven deze twee lampjes vaak een hele tijd aan. Als ik de koppeling intrap en het gas los laat gaan de lampjes weer uit. Hij doet dit bij warme en koude motor. Oliepeil is Ok, voldoende koelvloeistof en voldoende LHM.
Iemand ervaring met deze, misschien wel onterechte, storingsmelding ?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 25 november 2005 03:41 AM
  [ # 1 ]

Re: Heftig rokende 1.9 diesel bij koude start

MXNEORTIC schreef:

Ik heb een BX 1.9 TGD. En heb twee problemen waar ik jullie mening graag over wil weten.

Probleem 1 :
Wanneer de auto, na voorgloeien, koud gestart wordt slaat hij meteen aan echter loopt hij de eerste 10 a 15 seconden stotterend. Hierbij rookt hij enorm. Na de 10 a 15 seconden loopt hij soepel en regelmatig en rookt absoluut niet meer. De rest van de dag start en loopt hij perfect. Heb nu ongeveer 3000 km met de auto gereden en het oliepeil staat nog steeds hoog tussen de merktekens van de peilstok. De trekkracht is goed.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn. Mijn eigen prognose is dat een of meerdere gloeibougies niet meer goed zijn…......

Probleem 2 :
Tijdens het rijden gaat regelmatig voor langere tijd rode waarschuwingslampje branden. Het beroemde stoplampje en een rood lampje links van de Km-teller. Ik dacht eerst dat dit met de oliedruk te maken had, maar ook met losgekoppelde draad blijven deze twee lampjes vaak een hele tijd aan. Als ik de koppeling intrap en het gas los laat gaan de lampjes weer uit. Hij doet dit bij warme en koude motor. Oliepeil is Ok, voldoende koelvloeistof en voldoende LHM.
Iemand ervaring met deze, misschien wel onterechte, storingsmelding ?

Probleem 1:
Inderdaad gloeiers, gloeicircuit of mogelijk ook lucht. Ook een slecht contact makende accupool kan je parten spelen.

Probleem 2: in principe twee dingen: onvoldoende LHM-vloeistof of hydraulische druk.
Controleer je het peil wel in rijstand, het vlottertje moet zich tussen de streepjes bevinden. Als je de twee schuifstekkertjes aan de vlotter losneemt zou het wat dat peil betreft over moeten zijn, anders is het toch druk. Dan moet je denken aan bijv. een slippende pompsnaar of een slechter wordende pomp of drukregelaar.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
MXNEORTIC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 25 november 2005 03:50 AM
  [ # 2 ]

Hoi,

Dank voor je reactie !

Gloeibougies zal ik vernieuwen. Je schrijft dat het probleem mogelijk ook lucht kan zijn. Hoe kan ik dit verhelpen ?

De LHM is op peil wanneer ik de wagen in de hoogste stand zet, ik ga er van uit dat het dan ook Ok is in de rijstand. Ik heb inderdaad problemen met HD pomp, deze pompt bijna constant. Weet jij waar de sensor van de hydrauliek druk zit ?

Groet, Fred

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 25 november 2005 04:11 PM
  [ # 3 ]
MXNEORTIC schreef:

Je schrijft dat het probleem mogelijk ook lucht kan zijn.

Hoe kan ik dit verhelpen ?

Door eerst eens te kijken OF het ook lucht aanzuigen is waardoor ie zo slecht start :

Voordat je hem start, open je motorkap en druk een aantal keren (5X of zo) op de pomp….bij jou denk ik nog op het filterhuis links, anders is het ‘t rubberen knijpballetje en start hem dan eens.

Ik heb bij de BX diesels dit probleem vaker aan de hand gehad en ook de Xantia’s kunnen dat hebben.
Soms is je filterhuis dan *lek*....waardoor de diesel terugloopt zeg maar.

Als dat helpt, kun je er een nieuwe of 2e hands van de sloop op zetten.
E.v.t. de slang tussen het brandstoffilter en de brandstofpomp vernieuwen.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 25 november 2005 05:35 PM
  [ # 4 ]

Ik zou me er niet zo druk over maken; m’n oma rookt haar hele leven al als een stoomboot en huppelt nog steeds vrolijk rond met haar 86 jaar.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 25 november 2005 08:13 PM
  [ # 5 ]

Als het probleem met lucht te maken heeft zou dit ook zo zijn geweest toen ‘t nog niet zo koud was. De gloeibougies krijgen nu natuurlijk extra zwaar op hun donder! Accu moet goed zijn en gloeibougies ook! Volgens mij zijn die dingen nog niet zo goedkoop trouwens, maar ik zou ze zeker vernieuwen!! Het wordt alleen maar erger!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 26 november 2005 12:52 AM
  [ # 6 ]
voge schreef:

Als het probleem met lucht te maken heeft zou dit ook zo zijn geweest toen ‘t nog niet zo koud was. De gloeibougies krijgen nu natuurlijk extra zwaar op hun donder! Accu moet goed zijn en gloeibougies ook! Volgens mij zijn die dingen nog niet zo goedkoop trouwens, maar ik zou ze zeker vernieuwen!! Het wordt alleen maar erger!

Nou, da’s toch niet helemaal waar denk ik. Ook de diesel wordt dikker en dus moeilijker verpompbaar; de pomp wordt kouder en zal minder effectief werken.

Goede nieuwe gloeiers heb je voor een kleine 2 tientjes per stuk.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 november 2005 03:10 AM
  [ # 7 ]
karel schreef:

Goede nieuwe gloeiers heb je voor een kleine 2 tientjes per stuk.

€15/stuk bij de dealer, je krijgt ze dan van Beru ofzo?

@Karel, weet je of deze van goede kwaliteit zijn, ik heb namelijk een setje van deze in mijn Xantia, maar ik moet altijd 2x voorgloeien als de motor langer dan 4 uur heeft stilgestaan, anders start ze slecht.

Profiel  
 
MXNEORTIC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 26 november 2005 05:09 AM
  [ # 8 ]

Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels de gloeibougies vervangen en heb voor de zekerheid ook even het advies van Bram opgevolgt, het handmatig pompen i.v.m. eventuele lekkage. Het handmatig pompen leverde echter geen verbetering op, dus ik ga er van uit dat het lekken van lucht, waardoor de brandstof terug loopt, niet aan de orde is. De theorie van Voge, dat hij dit dan ook met warmer weer zou moeten doen, klinkt ook logisch.
Ik heb gloeibougies gemonteerdvan het merk NGK, type 2237 Y-902R. Deze waren niet zo duur, € 10,34/stuk incl. BTW, maar ik krijg wel een behoorlijke korting bij mijn leverancier omdat ik hier reeds 30 jaar mijn onderdelen koop. Morgenvroeg (zaterdag) zal moeten blijken of dit een verbetering of eliminatie van het probleem is. Voge schreef dat het mogelijk ook te maken zou kunnen hebben met het indikken van de dieselbrandstof, waardoor een, niet naar behoren werkende, brandstofpomp hier moeite mee zou hebben, maar mijn ervaring heeft mij geleerd dat dit alleen optreed bij echt lage temperaturen. De nachttemperatuur van de laatste dagen lag hier in het zuiden zo rond de min 2 a 3 graden en mag volgens mij geen probleem zijn. Het indikken en daarna vlokken van de brandstof treed pas vele graden lager op.
Ik houd jullie op de hoogte….................

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 november 2005 03:40 PM
  [ # 9 ]
MXNEORTIC schreef:

Het handmatig pompen leverde echter geen verbetering op, dus ik ga er van uit dat het lekken van lucht, waardoor de brandstof terug loopt, niet aan de orde is.

Dan kun je dat wel uitsluiten ja.

Maar hebben die 4 nieuwe gloeibougies nu ook niet geholpen ??
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar Wink

Profiel  
 
MXNEORTIC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 30 november 2005 11:52 PM
  [ # 10 ]

Ik heb de gloeibougies vervangen…............geen resultaat !
Ik heb wel een klein proefje gedaan. Als ik drie keer voorgloei, waarbij ik na de derde keer pas start, loopt hij perfect. Het normale gloeien duurt ongeveer 10 seconden. Is dit mogelijk te kort ? Zo ja, hoe lang is dan de normale voorgloeitijd bij een BX. Even nog wat verdere info. De accu verkeerd in nieuwstaat, de gloeibougies zijn dus vernieuwd. Wat nu ?
Is de voorgloeitijd instelbaar ? Of moet ik de storing ergens anders zoeken ?

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 01 december 2005 12:25 AM
  [ # 11 ]

wel de goede gloeibougies gebruikt? 10 sec. gloeien lijkt me meer dan redelijk, ik geloof dat ik laatst 7 sec. telde (gisterenochtend ofzo..)

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 01 december 2005 12:36 AM
  [ # 12 ]
MXNEORTIC schreef:

Ik heb de gloeibougies vervangen…............geen resultaat !
Ik heb wel een klein proefje gedaan. Als ik drie keer voorgloei, waarbij ik na de derde keer pas start, loopt hij perfect. Het normale gloeien duurt ongeveer 10 seconden. Is dit mogelijk te kort ? Zo ja, hoe lang is dan de normale voorgloeitijd bij een BX. Even nog wat verdere info. De accu verkeerd in nieuwstaat, de gloeibougies zijn dus vernieuwd. Wat nu ?
Is de voorgloeitijd instelbaar ? Of moet ik de storing ergens anders zoeken ?

Valse lucht aanzuigen kan het bijna niet zijn. Dan loopt de motor echt heel beroerd, dat is nu niet het geval. Voorgloeien duurt in de winter een stuk langer. Mijn ZX heeft zeker 8 seconden voorgloeitijd nodig, maar loopt daarna meteen mooi rond (tenzij het echt hard vriest, dan stottert die wat). De Xantia heeft een minder lange voorgloeitijd (iets van 5, 6 seconden), maar loopt de eerste 10 seconden erg onreglmatig, daarna als een zonnetje.
Hier nog het draadje over dieselmotoren:

 

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
MXNEORTIC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 01 december 2005 01:16 AM
  [ # 13 ]

Voge,

Hoe bepaal ik welke gloeibougies de goede zijn ? Zit er werkelijk zoveel verschil in welk merk dat je gebruikt ?
Morgen ga ik in ieder geval beginnen met het optimaliseren van de massa verbinding van motorblok naar carrosserie en accu.
Kan er mogelijk ook iets mis zijn met het voorgloeirelais ? Ik neem aan dat dit het lichtblauwe relais op het linker binnen spatscherm is. Ook hiervan zal ik de contacten schoonmaken en de massa verbinding controleren. Weet iemand of ik een bepaalde waarde moet meten, weerstand, stroom of voltage ?

Profiel  
 
Bertje Hdi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 04-05-2005

Gepost: 01 december 2005 01:26 AM
  [ # 14 ]

Draait je startmotor wel vlot genoeg rond, een diesel heeft wel een fatsoenlijk starttoerental nodig om goed aan te slaan, ik heb dit probleem ooit ook zelf gehad bij mijn tzd-turbo, gloeibougies waren toen ook niet de oorzaak. Ze deed alleen moeilijk met de koude start, na het vervangen van de startmotor was het weer een nieuwe.

Succes.

BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg

http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL  stallingsruimte voor uw Citroen

Profiel  
 
MXNEORTIC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 01 december 2005 01:33 AM
  [ # 15 ]

Bertje,


Het probleem is niet het aanslaan. De motor slaat ook bij nachtvorst snel aan. Hij loopt meteen, alleen de eerste 10 a 15 seconden zeer onregelmatig

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook