Ik gaat het ook zeker er in plaatsen.Ik moet nog even geduld hebben voor dat de auto komt, maar als die er is komen er zeker foto’s.
Na noodgedwongen 4 weken in een Volvo S60 te hebben gereden (vanwege het niet kunnen trekken van onze caravan door de DS3) valt het op hoe heerlijk de DS3 rijdt. Daar waar de S60 afstandelijk en soms zelfs onvoorspelbaar gedrag vertoont, is de DS3 juist het tegenovergestelde. De S60 rijdt niet slecht, daar niet van. Maar het is geen rijdersauto, hij heeft meer een soort weggedrag dat je in de doorsnee Amerikaanse auto ervaart. En dat zijn nou niet mijn auto’s…..Dus nu, na eigenlijk slechts 3 dagen ècht sturen in onze DS3, gaan we weer echt autorijden!
Enne, laten we eerlijk zijn, een sleurhut achter een DS3 is toch geen gezicht? Bovendien is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan, in mijn geval, niet juist. De caravan weegt leeg 1000kg. Qua motorvermogen geen probleem, maar de wagen heeft geen overwicht over de caravan. En ooit heb ik met moeite een in een slingering geraakte caravan weer in het gareel gekregen. Wil ik nooit meer meemaken.
Totaal aantal Berichten: 25
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
PSspike schreef:Ik heb ook ‘last’ van dat gierende geluid. Het komt uit de versnellingsbak en hoe vlotter ik accelereer, hoe harder het geluid klinkt.
Collega had het ook met z’n DS3, en die vertelde mij dat het na +/- 5000km wel minder geworden is. Ik heb net de 1000km aangetikt, dus wacht nog even af…
Nou,dan zit je er naast,mijn ds3 ehdi heeft er nu 20000 op zitten maar ik word gék van dat gierende geluid in de versnellingsbak.
Heb je tijdens de proefrit met de demo dat geluid dan niet gehoord? Ik hoor het ook ergens op de achtergrond maar stoor me er niet aan, het hoort bij de auto. Wellicht is het bij het ene exemplaar erger dan bij het andere, dat zou kunnen. Maar dan moet er een vergelijk tussen twee identieke wagens plaatsvinden. En ik denk dat Citroen slechts dán actie onderneemt indien er sprake is van een defect. Ik vrees dan ook dat je ermee zult moeten leven. Je kunt het ook anders zien, namelijk het feit dat de wagen voor het
overige vrij stil is. Oftewel het ontbreken van allerlei andere bijgeluiden. Maar goed, ik wil jouw probleem niet als niet belangrijk bestempelen. Moeilijk te beoordelen. Ik zou me meer ergeren aan rammels die niet te lokaliseren zijn. En mijn exemplaar is helemaal rammelvrij.
Totaal aantal Berichten: 3865
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik stoor me er ook niet aan. De enkele keer dat ik de muziek uit/niet hard heb staan vind ik het eigenlijk nog wel wat hebben ook. Wat Willem zegt vind ik wel treffend, het ontbreekt verder bijna aan andere geluiden.
Totaal aantal Berichten: 34
- DS 3 1.6 e-HDi Airdream So Chic
ds3haarlemnl schreef:Nou,dan zit je er naast,mijn ds3 ehdi heeft er nu 20000 op zitten maar ik word gék van dat gierende geluid in de versnellingsbak.
Ik moet helaas ook concluderen dat het geluid niet minder wordt (nu 9000km erop zitten). Ik stoor me er alleen aan als de radio zacht/uit staat en ga er ook wel melding van maken bij de eerste onderhoudsbeurt.
Verder bevalt de DS3 perfect! Enige wat ik teleurstellend vind zijn de navigatie en de usbbox.
Wie weet kan je tijdens de meeting wat vergelijken, dan zijn de rij omstandigheden het zelfde voor iedereen.
Wie weet kan je tijdens de meeting wat vergelijken, dan zijn de rij omstandigheden het zelfde voor iedereen.
Totaal aantal Berichten: 31
- DS 3 1.6 ehdi so chic airdream
Nu 750km gereden en heb nergens last van niet van de bak en ook niet van rammels.
Ik rij gemiddeld nu 4,4ltr op 100km dus das netjes.
Veel 100km en 80km wegen.
Navigatie is redelijk up to date naar mijn mening….
Verder niets dan lof over deze heerlijke eHDI
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
Willem1671 schreef:Heb je tijdens de proefrit met de demo dat geluid dan niet gehoord? Ik hoor het ook ergens op de achtergrond maar stoor me er niet aan, het hoort bij de auto. Wellicht is het bij het ene exemplaar erger dan bij het andere, dat zou kunnen. Maar dan moet er een vergelijk tussen twee identieke wagens plaatsvinden. En ik denk dat Citroen slechts dán actie onderneemt indien er sprake is van een defect. Ik vrees dan ook dat je ermee zult moeten leven. Je kunt het ook anders zien, namelijk het feit dat de wagen voor het
overige vrij stil is. Oftewel het ontbreken van allerlei andere bijgeluiden. Maar goed, ik wil jouw probleem niet als niet belangrijk bestempelen. Moeilijk te beoordelen. Ik zou me meer ergeren aan rammels die niet te lokaliseren zijn. En mijn exemplaar is helemaal rammelvrij.
Beste Willem,van proefrijden in de DS3 EhdI was toen natuurlijk geen sprake,besteld januari 2011,levering april 2011.
De EhdI werd in januari nog niet uitgeleverd dus kopen of niet kopen..(het is dus een les om niet zonder proefgereden te hebben een nieuwe auto aan te schaffen blijkt nu maar weer)Mijn fluittoon is echt niet overdreven,het gaat je door merg en been,kom rijden zou ik zeggen.
Het vervelende van dit euvel dat zich voordoet bij 70/90 km p.u. is dat ik een groot gedeelte te maken heb met de provinciale weg (80)van en naar mijn werk,verder vind ik de auto natuurlijk top!
Autoweek heeft er (mijn) een artikel over geschreven,het voorlaatste nummer.
Niet álle DS3-en hebben dit euvel,dús kun je niet over een produkteigenschap spreken.
Bedankt voor je reaktie.
Hebben alleen de eHDI’s daar last van? In de benzine-orgels zal toch wel een andere bak liggen… in mijn THP ligt sowieso een andere bak want die heeft 6 versnellingen - nergens last van overigens.
Totaal aantal Berichten: 31
- DS 3 1.6 ehdi so chic airdream
Mijn eHDI niet hoor dus niet alle
@DS3Haarlem,
Ik reviseerde ooit autobussen voor ons museum, en dan motoren en soms ook makkelijk vervangbare onderdelen van half automatische versnellingsbakken van het merk Wilson/Leyland. Natuurlijk niet te vergelijken met onze DS3 maar wat ik geleerd heb is dat gierende geluiden voornamelijk door tandwielen en/of kapotte lagers worden veroorzaakt. Hoewel een kapot lager soms meer een ruisend geluid maakt, kan het er wel mee te maken hebben hoewel ik me bijna niet kan voorstellen dat een lager bij een dergelijk lage km stand nu al de geest heeft gegeven. Maar niets is onmogelijk, hetzelfde geldt voor tandwielen en daar heeft een versnellingsbak er nogal wat van. Ook was het transmissievloeistofniveau in de bak van grote invloed op het geluid in sommige gevallen. Maar ook hoe de boel staat afgesteld, dwz iets wat meer frictie heeft kan meer geluid gaan maken op den duur. Maar ook bij onze bussen geldt: niet één identiek exemplaar maakt precies hetzelfde geluid. Wij hebben totaal 5 Leyland bussen die nog rijden, volkomen identiek maar alle met hun eigen specifieke geluid.
Voorzichtige conclusie waar je absoluut geen dwingende oorzaak aan kunt verbinden:
De afstelling van jouw bak zorgt voor hogere resonanties in de behuizing van de bak. De behuizing versterkt dan als het ware de inwendige geluiden. Dat kan door een defect lager worden veroorzaakt, maar ik denk dat het allemaal binnen de toleranties valt welke de fabrikant nog als acceptabel beoordeelt. “Voel” je de resonantie ook in de pook? Met andere woorden, indien je een snelheid rijdt waar het geluid minder, of zelfs weg is, is dan de eventuele voelbare resonantie in de pook ook weg? Zo ja, dan gaat mijn verhaal vwb de acoustische versterking van het geluid door de behuizing van de bak waarschijnlijk op.
Natuurlijk kunnen we te maken hebben met een exemplarische afwijking. Maar omdat er vaker melding van wordt gemaakt trek ik voorzichtig de conclusie dat een en ander door de fabrikant als nog binnen de normen zal worden bestempeld. Aan de andere kant, Citroën zal ook veel waarde dienen te hechten aan tevreden klanten. Dus welke kant dit balletje op zal gaan rollen? Ik ben benieuwd!
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
jev schreef:Hebben alleen de eHDI’s daar last van? In de benzine-orgels zal toch wel een andere bak liggen… in mijn THP ligt sowieso een andere bak want die heeft 6 versnellingen - nergens last van overigens.
Hallo,voor zover ik weet is alleen de ehdi de pineut.
Heb inmiddels 4 berijders gesproken met de zelfde klacht.
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
DS3-Black schreef:Wie weet kan je tijdens de meeting wat vergelijken, dan zijn de rij omstandigheden het zelfde voor iedereen.
ik was ook van plan mijn licht tijdens de meeting eens op te steken,dáár is een meeting toch voor?
Zo kan je de leuke én minder leuke ervaringen uitwisselen toch?