Hallo luitjes,
mijn peugeot-gestoorde collega heeft inmiddels een 205 met MI16-motor gekocht.(voor circuit-doeleinden)
Hij is geintresseerd in informatie om dit blok te kietelen. Uiteraard zal eerst de kat er vanonder gaan, maar hoe dan verder?
Het is hetzelfde blok als in de bx 16v, dus wellicht hebben jullie goede tips of stoere verhalen! Ook zoekt hij een verrot 16v-blok, mag dus gewoon uit een bx komen. Dit om hem uit elkaar te slopen om te kijken hoe dit blok is opgebouwd….. mocht iemand iets hebben liggen….
Groetjes,
Daan….
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
www.205gti.nl
Daar kan hij waarschijnlijk veeeeeeeeeeeeel meer info krijgen, aangezien ze daar wat fanatieker zijn met kietelen
1 goede tip: las een schot in je carterpan! anders gaan je lagers er aan op het circuit!!!
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Dit zul je echter waarschijnlijk moeten laten doen, omdat ze meestal een aluminium carterpan hebben.
Ik kan genoeg over kietelen van de mi16 vertellen, maar goed kietelen kost een hoop geld. Hij kan beter eerst goed bekijken wat hij wil en hoeveel hij er voor over heeft.
BANZER schreef:1 goede tip: las een schot in je carterpan! anders gaan je lagers er aan op het circuit!!!
Wat is daar de reden van ? Wat gebeurt er wel/niet met dat schot ?
Schijt aan originaliteit.
Het is een antislingerschot. Als je dat niet hebt gaat de olie in de bocht helemaal naar links en zuigt de oliepomp niks meer aan. Met als gevolg dat je nokkenassen droog komen te staan met alle gevolgen van dien. Als je een schotje met aan de onderkant een kiertje dan loopt de olie minder snel naar de hoek in de bocht. De latere 405 Mi16’s waren hier ook mee uitgerust.
Zie hier voor meer info
http://www.mi16.nl/mods_sump.htm
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik snap hem Dankje !
Schijt aan originaliteit.
WYD schreef:Dit zul je echter waarschijnlijk moeten laten doen, omdat ze meestal een aluminium carterpan hebben.
deze all.carterpan kun je ook gewoon vervangen door een stalen van een bijv. een bx 16/19 zodat je er zelf een schotje in kan lassen
heb dit zelf al een keer gedaan daar ik de all. carterpan kapot had gereden ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Let er wel op dat als je een alluminum carterpan hebt, dat je wel de bedplate monteerd. Dit is namelijk de verstevingsplaat van het blok en geen opvulplaat ofzo. Bij een stalen carter zit deze er volgens mij niet, omdat die carter genoeg stevigheid van zichzelf heeft. Ik zou echter voor een aluminium carterpan gaan omdat deze ook betere koeleigenschappen heeft voor de olie (ja, daarom zitten al die ribben erop ), wat bij een 16V erg belangrijk is.
ik zou voor een stalen gaan: rij je tegen een steentje aan dan zit er in je all.pan een gat in je stalen slechts een deukje.
je carterpan steekt immers onder je auto/BX uit
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hij steekt maar heel minimaal uit, dus dan moet je echt lomp een hoge bult oprijden wil je em aan gort rijden. Je kunt ook nog een beschermplaat monteren als je het niet vertrouwd.
NNiet een te brede verstevegingsplaat, die houdt dan weer wind tegen die door je koelribben heen blaast
Test
ja, dat verhala van die schotjes heeft hij met z’n peugeotjes 104 al moeten doen, i.v.m. circuitracen.
maar hebben mensen al 200pk in hun bx-je liggen ofzo? Met of zonder turbo’s…....
wie heeft z’n 16v opgevoerd , en hoe??????
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Of je neemt een alu XM Turbo d12 pan . Daar gaat wel wat meer olie in (ong. 5.5 liter met verversen).
Dat de alu carterpan sneller beschadigt, het zal wel. Lijkt me niet iets om je nu echt druk om te maken, omdat je dan over behoorlijk grof geweld praat.
mpostma schreef:Of je neemt een alu XM Turbo d12 pan . Daar gaat wel wat meer olie in (ong. 5.5 liter met verversen).
Dat de alu carterpan sneller beschadigt, het zal wel. Lijkt me niet iets om je nu echt druk om te maken, omdat je dan over behoorlijk grof geweld praat.
De auto gaat voornamelijk gebruikt worden op zandvoort, dus die carter zal geen boomstronk hoeven te eten.
Maar die carterpan van de d12-motor past wel?
groetjesss
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:
De auto gaat voornamelijk gebruikt worden op zandvoort, dus die carter zal geen boomstronk hoeven te eten.
Maar die carterpan van de d12-motor past wel?groetjesss
Ja, lekker onderling plug en play dat XU PSA spul. Maar je moet wel een donor XM vinden met airco. In ons crisislandje zelfs op XM’s niet een zo veel voorkomend En t moet geen v6 zijn.