Hang em anders ff aan de CO meter bij je garage. Als het een carburatieprobleem zou zijn dan zou je het wel moeten zien. Ze weten daar ook wel waar je hem kan bijregelen.
Misschien zeg ik wel iets heel mafs, maar zolang die Visa niet lekt, moet het wel een carburatieprobleem zijn. Tank heeft n.l. maar 1 uitgang als het goed is.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Lelijke Eend schreef:Misschien zeg ik wel iets heel mafs, maar zolang die Visa niet lekt, moet het wel een carburatieprobleem zijn. Tank heeft n.l. maar 1 uitgang als het goed is.
Een ander vaak voorkomend probleem bij Visa’s is uitgedroogde vulpijp+ontluchtingspijp. Na 20 jaar willen daar ook wel eens enorme scheuren in komen.
Handjes schreef:Lelijke Eend schreef:Misschien zeg ik wel iets heel mafs, maar zolang die Visa niet lekt, moet het wel een carburatieprobleem zijn. Tank heeft n.l. maar 1 uitgang als het goed is.
Een ander vaak voorkomend probleem bij Visa’s is uitgedroogde vulpijp+ontluchtingspijp. Na 20 jaar willen daar ook wel eens enorme scheuren in komen.
En daardoor kan het verbruik zomaar in eens sky-high worden ? Of gaat dat geleidelijk ?
Schijt aan originaliteit.
ow… en eh… bij wie mag ik/ wie wil langskomen om die vulpijp te gaan controleren?
@handjes: heb je nog meer van die standaard visa ellende voor me om te controleren? Niet dat ik nou persé depressief wil worden maar zal er toch een keer achter komen dus dan maar gelijk alle “lijken uit de kast”.
Kom maar langs. Ik heb geen specifieke Visa-kennis, maar ik denk dat ik een lekke vulpijp ofzo wel herken.
Krik e.d. is ook aanwezig
Schijt aan originaliteit.
Gescheurde brandstofleiding (ontluchting) hebben wij bij de 205 ook inmiddels gehad.
Enige probleem was dat het probleem boven de tank zat en dus slecht bereikbaar was. Oplossing is geweest (tijdelijk) om niet vol te tanken. Dan liep ook niet de helft van de benzine er weer uit.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Caroline81 schreef:ow… en eh… bij wie mag ik/ wie wil langskomen om die vulpijp te gaan controleren?
@handjes: heb je nog meer van die standaard visa ellende voor me om te controleren? Niet dat ik nou persé depressief wil worden maar zal er toch een keer achter komen dus dan maar gelijk alle “lijken uit de kast”.
Controleren is simpel: kijk gewoon achter je rechter achterband naar het leidingenstelsel daar. Even wiel er af en modder wegvegen.
Ik denk dat jij verder alle standaard kwalen wel gehad hebt. Andere standaard Visa kwalen: rotte raamrails, kapotte aanjager (of alleen hoogste stand), loslopende achterwiellagers (het aandraaien van wiellagers moet bij Visa’s anders dan bij andere Cits), lekke rem(kracht)verdeler, doffe koplampunits, gecorrodeerde achterlichtunitprintplaat, slechte massaverbindingen, roest in achterwielschermen/kriksteunen voor/dorpels, verrotte veerschotels (elk jaar even preventief behandelen), roestige remleidingen, gare remcilinders voorremmen (zorg dat blokjes altijd redelijk dik/nieuw blijven), werking achterremmen vaag (ondanks genoeg voering), versleten stuurkogels.
wat zijn veerschotels ops:
zitten trouwens wel een paar herkenbare puntjes bij wat je noemt
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
De veerschotel zit aan de veerpoot vast. De veer rust op de veerschotel. Op het plaatje hieronder halverwege. En op het tweede plaatje het rode ding.
Caroline81 schreef:wat zijn veerschotels ops:
zitten trouwens wel een paar herkenbare puntjes bij wat je noemt
De schotels die de schroefveren vasthouden. Te zien vanuit de wielkast.
Wat betreft verbruik. Ik heb het al eenns genoemd, misschien zit er wat nieuws bij. Heb nog eens wat zitten denken.
- check of de motor warme lucht krijgt (buis voor wamre lucht vanaf het uitlaatspruitstuk goed aangesloten)
- check of de vacuumslangetjes bij de carburateur niet geknapt zijn. Er zit op de carburateur zo’n “eng” S6 systeem om de motor wat schoner te krijgen. Als daar vaccuumslangetjes (zijn dunne slangetjes) lekken dan kan het het benzineverbruik ook negatief beinvloeden (en ook de stationairloop). Check ook de vacuumslang naar je de stroomverdeler.
Aan de onsteking kan volgens mij weinig verneuqt zijn zonder dat je het zou moeten merken. Misschien wel mogelijk dat er hier en daar wat water opgekomen is. Maar nogmaals, dat zou je moeten merken aan de motorloop.
Als er iets vernaggeld is aan de carburateurafstelling (stelschroef, of iets verbogen) dat zo’n dramatische invloed op het verbruik heeft, hang em dan aan de 4-gas tester op je werk. CO percentage van max. 1.5 % is denk ik voor jouw Visa de norm.
Als dit allemaal perfect is, dan zou ik echt zeggen: lekke tank, vulslang of iets anders geks. En nogmaals: misschien een open deur, maar heb je al eens goed leeggereden? Voor hetzelfde geld is de aanwijzing van de meter iets veranderd en wordt je daardoor gefopt (vat dit niet op dat ik denk dat je dom bent ofzo, maar ik wil ook de meest stomme dingen niet uitsluiten).
Trouwens, een lekke tank of vulslang moet je zeker merken als je hem goed volgooit, begint ie gewoon te lekken: dat ruik je echt wel. Het drijft GS bezitters regelmatig tot waanzin, zo’n penetrante benzinelucht om de auto die maar niet weg wil..
Extreem gedacht zou je haast nog kunnen denken aan aanlopende remmen of iets anders dat zwaar loopt, maar dan zou je ook duidelijk meer gas moeten geven dan eerst.
Nog iets: wordt je motor goed warm? (voel je dat de kachel net zo heet werd als eerst?) want een niet goed werkende thermostaat (koelsysteem is opnieuw gevuld) is ook geen pluspunt voor het rendement (en dus je verbruik).
Goed, ik hoop dat ik zo genoeg punten heb voor je.
Rataplan schreef:Dat van die thermostaat vind ik een goeie
Enige link die ik kon bedenken met themostaat was omdat het blok van nieuw koelwater is voorzien en wat doorgespoeld. Kan zijn dat er dan net wat shit in de thermostaat terecht is gekomen ofzo. Maar het is voor Caro eenvoudig te voelen. Als de kachel goed heet wordt dan moet de thermostaat goed zijn.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Rataplan schreef:Let wel op, het type motorblok dat ik heb is moeilijk te ontluchten daar het expantie tankje en radiator 1 geheel is.
Dus je verwarmingsblok licht hoger
Heb daar een pijp voor gemaakt die ik op de radiator vuldop zet en alzo een hoger niveau krijg waardoor het ontluchten kinderspel is.
Is een tip van Haynes.
TU-blok zeker (na 1988)? Dat is een geniale tip, want ontluchten is inderdaad lastig. Je hebt dus een slang (luchtdicht) aangesloten op de vulopening en net zo lang bijgevuld totdat het via de ontluchtingsnippels er overal uit kwam?
Handjes schreef:Rataplan schreef:Let wel op, het type motorblok dat ik heb is moeilijk te ontluchten daar het expantie tankje en radiator 1 geheel is.
Dus je verwarmingsblok licht hoger
Heb daar een pijp voor gemaakt die ik op de radiator vuldop zet en alzo een hoger niveau krijg waardoor het ontluchten kinderspel is.
Is een tip van Haynes.TU-blok zeker (na 1988)? Dat is een geniale tip, want ontluchten is inderdaad lastig. Je hebt dus een slang (luchtdicht) aangesloten op de vulopening en net zo lang bijgevuld totdat het via de ontluchtingsnippels er overal uit kwam?
Leuk voor C15 bezitters met TU blok, niet echt toepasselijk bij deze Visa. Bij mij BX Turbo D12 komt deze tip ook wel van pas trouwens.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Handige methode (voor alle Cits, behalve wat minder voor de Visa )! Alleen dacht ik dat je warm moest draaien met de radiatordop er af om (daar) te ontluchten?