Aceton toevoegen aan brandstof ?
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 10 september 2011 07:31 AM

http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/27/chiptuning_is_uit_nagellak_rem

Toevallig kwam ik op de bovenstaande link terecht waar er gesproken wordt over de voordelen die het toevoegen van aceton aan de brandstof zou hebben. Ook iemand met een XM-diesel schijnt daar heel goede ervaringen mee te hebben, ik kopieer en plak zijn post hier even, het lijkt me (als leek) wel een interessant onderwerp :

“Dit is wat ik heb ondervonden na het toevoegen van aceton! Ik rij met een citroen XM2.1Td, 15jaar oud en 470.000Km op de teller.Pomp en verstuivers zijn nog nooit vernieuwd, waardoor de wagen voor het acetonverhaal ruim 7,5l/100Km verbruikt, koudstart zeer moeilijk ondanks nieuwe gloeikaarsen, aan de lichten dierf ik zeker niet meer in de linkse file plaatsnemen, bij poging om snel te accellereren zag ik het achteropkomend verkeer even wat minder ten gevolge van zwarte rookwolk!In vijfde versnelling accellereren was zo goed als onmogelijk. Tot ik gelezen had van het effekt van aceton !
Vorige zondag ben ik naar Engeland gereden, en dat vond ik een uitstekende test! De avond voor vertrek nog even volgetankt, en op basis v/e volle tank = 90ltr. heb ik 0,15% = 135ml aceton toegevoegd. Eerst de aceton, en dan de diesel, kwestie van goed te mengen. Ik heb de hoeveelheid ” PRECIES ” afgemeten met een injectienaald. Van het benzinestation tot bij mij thuis is maar enkele Km, dus nog geen resultaat merkbaar.Toen ik ‘s morgens vertrok, en na enkele Km’s op de grote baan kwam het resultaat opeens te voorschijn! De motor reageerde plots veel vlugger en vooral vinniger op het minste v/h gaspedaal! Ik was zo verbaasd, dat ik opzettelijk wat sneller ben gaan rijden, ik had net het gevoel dat er een nieuwe motor onder de kap zat? Bij snel accellereren, regelmatig in de achteruitkijkspiegel gelet, maar geen zwarte rook meer te zien? Dan ook enkele keren geprobeerd vanuit viijfde, en een lage snelheid, op te halen zonder lager te schakelen, en waarachtig, zelfs vanaf 60Km/u, ging die zéér vlot naar 120 en meer !!! Daar momenteel de kabel v/d kilometerteller defekt is kan ik niet juist zeggen hoeveel het verbruik is, maar toen ik weer thuis kwam, had ik volgens de GPS ruim 850Km gereden. En de tankmeter stond juist op de helft! En dat heb ik nog nooit meegemaakt, vanaf een volle tank, (en ik tank steeds vol tot de rand!) zoveel Km’s met een halve tank! Ik ben gewend dat die na + – 700Km de helft aanwijst. Deze week ga ik een nieuwe kabel plaatsen, en dan kan ik het verbruik zéér precies uitrekenen. Wat ik ook nog ga doen, om het verbruik te optimaliseren, id de verstuivers demonteren, en na kontrole, de juiste openingsdruk weer op 140/145 Kg afstellen!
Het is ongelooflijk wat een effekt die aceton heeft op m’n oude XM, ik ka&n iedereen garanderen, dat dat goedje dus echt resultaat heeft! Wanneer ik meer preciese gegevens heb, zal ik ze zeker hier deponeren.”

Veel andere ‘gebruikers’ reageren ook heel positief - auto draait veel soepeler (ook benzinemotoren), minder zwarte rook, meer vermogen…
Het is nu niet direkt iets wat ik zou durven proberen, tenzij met een auto die toch zou moeten vervangen worden - ik rij nu trouwens op lpg - maar misschien heeft iemand hier al mee geExperimenteerd of kan er zijn voordeel mee doen.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3440

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 10 september 2011 09:29 AM
  [ # 1 ]

Het is altijd weer wonderbaarlijk te zien hoeveel aap er -zeker in Belgie- tussen het brood raakt.

Heer Aap tegen heer Brood:
“Hoe kom jij aan dat blauwe oog?”
“Mijn vrouw betrapte mij mij het snaaien van haar nagellakremover”.
“?????”
“Ik heb namelijk een vriendin die nogal ver weg woont”.
“????”
“Met Aceton in de tank kan ik haar één keer per tank bezoeken zonder dat zij het merkt.”
Heer Aap: “Aaaah, helder.Scheelt dat dan zoveel?”
“Ja, enorm he? Je snapt niet waarom Shell het er niet al direct in stopt”.
Aap: “Ja, dan je de koekoek, dan verkopen ze veel minder.”
Brood, “Nee hoor, niet iedereen heeft een vriendin op afstand.”

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 645

Gepost: 10 september 2011 11:44 AM
  [ # 2 ]

Tja, aceton staat bekend om zijn reiniginde / zeer goed ontvettende werking, maar ook is het behoorlijk agressief op sommige plastics.

Dus, pas je op dat je brandstofpomp niet uit de uitlaat verdwijnt? Wink

Groetjes Erik!

Profiel  

JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 10 september 2011 01:10 PM
  [ # 3 ]

JanSr, zonder een polemiek Holland-België te willen uitlokken n.a.v. de eerste zin van Uw commentaar wil ik er U wel op wijzen dat zo’n 95% van de posts (op een Nederlandse blog) in deze topic door Nederlanders geschreven werden.

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3440

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 10 september 2011 01:34 PM
  [ # 4 ]

Zelfs apen hebben wel eens lange tenen.

Ironie is iets anders dan cynisme.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  

JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 10 september 2011 01:49 PM
  [ # 5 ]

Idd, quod erat demonstrandum.

Profiel  

Gepost: 10 september 2011 03:40 PM
  [ # 6 ]

Zal ik dan maar zorgen dat de moderators het laatste woord hebben, dan hoeft er daar geen discussie over te ontstaan? We gaan weer ontopic!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook