Slecht lopen saxo 1,4 vts bj 2003
mxrick
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 02-09-2011

Gepost: 02 september 2011 11:57 AM

Hallo
Ik heb een probleem met mn saxo, hopelijk kunnen jullie me hier bij helpen.
Het gaat om een Citroen Saxo VTS 1,4i van bj. 2003.

Het probleem is als volgt:
Als ik bij een koude motor de auto wil starten loopt hij heel onregelmatig en met schokken. Ook reageert hij dan niet lekker op het gas. Als hij wat warmer is en bij mij thuis de straat uit rijd zijn deze kwalen weer over en loopt hij gewoon goed. De auto pluimt ook geen witte rook uit de uitlaat, alleen als koud en vochtig weer is een beetje als ik thuis weg rijd. Maar dat is ook over wanneer de motor warm is. Ook blijft de koelvloeistof mooi helder.
Ik heb al het een en ander er aan gedaan. De bougies heb ik vervangen. Ook de olie en oliefilter heb ik vervangen nadat ik de motor eerst met engine flush had laten lopen. Ook het luchtfilter heb ik vervangen voor een green-filter, dit stond toch al op de planning dus maar gelijk gedaan. Hij start nu wel iets beter, maar het schokken/bokken met koude motor is nog niet over. De carterventielatie en gasklephuis enzo heb ik ook allemaal schoon gemaakt, dit haalde niks uit.

Ikzelf denk eigenlijk dat hij op 3 cilinders start. Ook was er 1 bougie van de 4 die er anders uitzag dan de rest. Deze was veel schoner.
foto van de oude bougies, de linkse is anders van kleur dan de rest.

en een foto van de nieuwe bougies na ongeveer 80 a 90 km rijden, ook bij deze is de linkse weer anders van kleur.

Mijn gedachten gaan uit naar of een lekke koppaking op 1 cilinder of mss een kapotte bobine. Of mss een kapotte temperatuursensor, dat hij daardoor te veel of te weinig benzine inspuit (maar hoe dat precies werkt heb ik geen idee van)
Het is in iedergeval wel motortemperatuur afhankelijk.

Iemand enig idee in welke hoek ik de ooplossing moet zoeken?

Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is.
Gr. Rick

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 03 september 2011 06:54 PM
  [ # 1 ]

aangezien je probleem motortemperatuur geralateerd is heeft dit iets te maken met je ontstekking. 

ik vermoed dat je bobine ergens wat vocht binnenlaat…

dus comprosie koppakkingen ed zijn zeker de oorzaak niet voor dit probleem

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 september 2011 04:21 PM
  [ # 2 ]

Die ene bougie ziet er uit alsof van die cylinder het mengsel veel te arm of helemaal zonder benzine is. Een 1400 heeft multipoint-injectie. Ik zou eens kijken of er wel benzine uit deze injector komt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mxrick
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 02-09-2011

Gepost: 06 september 2011 04:00 PM
  [ # 3 ]
jantje1948 schreef:

Die ene bougie ziet er uit alsof van die cylinder het mengsel veel te arm of helemaal zonder benzine is. Een 1400 heeft multipoint-injectie. Ik zou eens kijken of er wel benzine uit deze injector komt.

Die ene bougie was juist nat toen ik hem eruit haalde, terwijl de andere 3 mooi droog waren.
Dus wat ik denk is dat de injector van die cilinder lekt. En dat er dus met het starten wat benzine in die cilinder staat. Want zodra ik een paar keer gas heb gegeven is het hele probleem van slecht lopen ook over.

Wat denken jullie daarvan? Anders ga ik van de week even op de sloop een andere injector halen.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden Wink

Gr. Rick

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 september 2011 08:26 PM
  [ # 4 ]

Ja, dat zou ook kunnen, maar zodra hij goed loopt en je een uurtje rijdt zou die bougie ook de goede kleur moeten hebben.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 11 september 2011 09:36 PM
  [ # 5 ]

Meet de weerstand van de verstuivers, bij een verschil kan je volstaan met hét vervangen van die ene.
Het kan ook zijn dat je met uitlezen iets wijzer wordt.
Suc6

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook