Ik heb een probleem.
Saxo 1.1 uit 1999 doet het altijd, nooit problemen gehad bij het starten. Afgelopen week weggeweest op vakantie voor 1 week. Gisteren ging ik een stuk rijden. De auto starte heel goed. Ik heb 70km gereden en dan geparkeerd. Uur of 5 later wilde ik naar huis rijden, maar hij starte niet. De dashboard lampjes brande heel zachtjes, zelfs de alarmlichten gingen niet aan. De relais hoorde ik wel nog wel beetje zoemen, maar niet echt schakkelen. Met duwen kreeg ik hem ook niet gestart. Gelukkig een auto geregeld met start kabels, dat heeft gewerkt. Nog 70 km naar huis kunnen rijden. Thuis aangekomen probeerde ik weer te starten, maar hetzelfde verhaal. Niets werkt meer, behalve interieur verlichtichting, zelfs centrale slot niet meer.
Lijkt alsof de accu niet opgeladen wordttijdens het rijden, maar hoezo is het opgegaan in de eerste plaats. Is mijn accu al slecht of de dynamo?
ik heb zelf wel een soortgelijk probleem gehad alleen was bij mij de dikke zwarte kabel die van de dynamo naar de + van de accu loopt van de dynamo af waardoor dus de accu niet bij laadde en en mijn complete electrische systeem van de auto uitviel, de motor bleef draaien zolang ik gas gaf. deed ik dat niet plofte hij uit. hij start met starterkabels totdat je ze eraf haalde.
misschien bij u ook het geval?
mvg Rhandy,
Hi, bedankt. Nou ja het lijkt er wel enigzins op. Alleen bij mij, wanneer de startkabels eraf gingen, draait de motor stationair, zonder af te slaan. Was die zwarte kabel bij jou kapot of was het contact niet goed?
klopt hij blijft stationair draaien totdat ik iets deed wat stroom kostte (zoals remlichten die aangingen als je op de rem trapt)
voor ik stil stond in de berm reed ik al een aantal kilometer zonder functionerend dashboard enzo.
snelheidsmeter stond dus gewoon op 0 de heletijd
Maar de kabel was niet kapot maar de stekker die op de dynamo gaat ( of hoe dat dan ook verbonden is )
was ik waarschijnlijk onderweg kwijtgeraakt ofzo heb het nu opgelost met een oogje wat je normaal gebruikt bij andere electrische verbindingen.
Nou wat ik wel kan herinneren is dat toen ik gisteren thuis kwam, moest ik inparkeren een beetje de heuvel op. Toen was er even een moment wanneer de toerental even heel erg naar beneden viel, toen viel mijn radio gelijk uit. Nou ik verwacht dan dat dit of de dynamo is, de kabel van dynamo naar de accu, of de accu is ineens kapot, maar dat lijkt mij dan onwaarschijnlijk, zomaar op een dag!
inderdaad niet echt reëel wat ik zou proberen is de kabel door te meten die is vrij duidelijk te zien vanuit de dynamo. dan houd je gewoon een multimeter (op doormeetstand) op de kabel van de dynamo en op de + van de accu kijken of hij überhaupt verbinding heeft zoja, kijken hoeveel stroom er in de accu zit terwijl hij uitstaat. zou ie rond de 11 12 volt moeten zitten daarna aanzetten dat ie stationair loopt geeft ie dan 13 of meer aan dan is je dynamo zowiezo goed want dan laadt hij bij..
geleidt de kabel nog en werkt de dynamo door stationair 13 volt of meer aan te geven dan zit het misschien toch in de accu ( mits een accu met gedistilleerd water) even kijken of er nog wel water inzit anders heb je kans dat 1 of meer van je cellen kapot zijn.. dan laadt hij dus niet genoeg bij om te blijven draaien.
en in het ergste geval maakt je auto ergens kortsluiting en heb je een stroomlek en dan kom je flink aan het zoeken.
lijkt me op een “lekkende batterij” even de spanning meten met motor af en met motor aan. een benzine kan niet ver rijden zonder werkende alternator.
Dit lijkt mij toch een kapotte of erg lege accu.
Brand het dynamo/accu lampje niet op het dashboard? Als dat lampje ook niet brand bij contact aan zonder draaiende motor, is het lampje wellicht stuk.
De dynamo levert een beetje stroom bij stationair toerental, net genoeg om de motor van de nodige stroom te voorzien. Zodra je wilt starten lukt het niet maar starten vraagt dan ook heel erg veel stroom.
Mijn GSA accu was laatst leeg, aangeslingerd en een stuk gereden.
Toen ik even stil stond met stationair draaiende motor, lampen en ruitenwissers aan, ging alles na enkele minuten steeds langzamer en uiteindelijk ging de motor rot lopen. De accu heeft daarna een flink stuk kunnen laden toen ik ging rijden, maar de dagen erna startte de GSA nog niet. De accu is te ver leeg en een 45 of 60 ampere accu laden duurt best lang.
Probeer zoals Memphixzz zei, eens te meten wat het voltage is, en probeer ook de accu eens goed op te laden met een losse lader. Dit duurt met een klein simpel ladertje zo een hele nacht!
Bedankt allemaal.
Gisteren ANWB gebeld.
Het was een kapotte accu, een van de cellen heeft het begeven.
Met nieuwe accu is alles ok.
graag gedaan.
@maus een 45A batterij laad je in 12 uur met een goede lader 60a in 16uur maar voor je een batterij laad moet je eens denken heb ik lang stilgestaan, lichten laten branden, ... en hoe oud is de batterij ouder dan 5 jaar => nieuwe steken.
overigens viking batterijen zijn best goed. goedkoop en gaan op enkele autos waar ik ze heb geplaatst toch al 7 jaar mee.
@mephizz stroom en spanning is niet hetzelfde ... een stroom van 11 12 Volt wil ik eens voelen
stroom zijn eenheid is in ampère. Je gaat zo je zekering van je meter in het beste geval naar de haaien helpen.