De temperatuur van mijn Saxo (1.1i uit 2000, nieuwe model) zit ook altijd na een aantal kilometers rijden op deze stand.
Heel soms nog ietsjes verder, maar dat gebeurd niet vaak. Ik begrijp van jullie dat dit geen reden is tot zorgen? Hoort de wijzer in feite niet mooi in het midden te blijven staan?
Ik heb nog nooit op het aanslaan van de ventilator gelet eerlijk gezegd, maar ik mag toch aannemen dat deze aanslaat anders raak ik wel verder in het rood lijkt me. Kan ik dit ook nagaan of deze draait? (ik heb geen airco dus kan het niet eenvoudig forceren)
Ik heb de wagen gekocht met nieuwe APK van een particulier. Ik weet helaas niet wat er al aan onderhoud aan gedaan is behalve dat deze onlangs bij 92.000km een nieuwe dist.riem heeft gekregen. (er staat nu 96.000km op de teller)
Het ding rijdt verder prima, al schommelt de toerenteller wel altijd een beetje als de wagen stationair draait. (tussen de 700 en 1000 toeren denk ik, zowel bij koude als warme motor is dit het geval)
Heb niet zeer veel verstand van auto’s, maar is het bijvoorbeeld raadzaam de bougies eens te vervangen? Wanneer doe je dit over het algemeen, na een x-duizend kilometers ofzo? Ik kan dus in mijn geval niet goed nagaan hoe oud de huidige bougies al zijn. Kan je checken hoe goed deze nog zijn als je ze er eenmaal uithebt ofzo, en zoja waar kan je dat dan aanzien?
En wat is nog meer raadzaam om eens te checken onder de motorkap, het luchtfilter? Hier lees ik ook eea over op het forum. Hoe gaat dit in zijn werk, en waar bevind deze zich bij mijn 1.1i saxo?
Als er meer punten zijn waar ik op moet letten hoor ik het graag!
Alvast bedankt!
temp is normaal als je meer standswegen doet als je enkel 70 / 90 km banen doet en nergens in de file staat dan moet je dit even nakijken. Overigens de fan moet normaal aanslaan na 15 a 20 minuten stilstaand te draaien.
bougies zijn alle 60 000 km te vervangen al vervang ik ze meestal rond de 30 000km
luchtfilter en benzinefilter zou je in princiepe ook alle 60 000 km moeten vervangen.
luchtfilter zie je zo zitten volg de zwarte buis maar eens…
schomelent toerental: gaatje in de uitlaat stappenmotor die vervuilt is of benzine filter is de oorzaak.
Dank voor je reactie.
De stappenmotor, waar vind ik dat ding? En hoe maak ik deze schoon? Idem voor benzinefilter.
Mijn saxo is ook van dit bouwjaar en ook een 1.1i met een hdz motor. Dus waarschijnlijk zal die van jou ook wel zo zijn.
De temperatuur van mijn wagen is identiek aan die van jou. Ik zou me weinig zorgen maken zolang het niet slechter wordt tenminste.
De luchtfilter vervangen is niet zo moeilijk. Hier vind je een how to terug over hoe je hem moet vervangen. Let wel: hier vervangen ze de standaard luchtfilter door een open air filter. Indien je gewoon een standaard filter terug plaatst gebeurt de montage op dezelfde manier als de demontage. De laatste stappen in deze how to worden dan niet toegepast
http://www.saxperience.com/forum/showthread.php?t=368842
De benzine filter vind je terug aan de bestuurderszijde onderaan ongeveer 1 meter van het achterwiel helemaal tegen de zijkant.
http://www.saxperience.com/forum/showthread.php?t=85297
Bougies vervangen kan je eventueel doen. Als ze volgens het boekje zijn vervangen (60 000km) kan het zeker geen kwaad om ze alvast nu te vervangen.
Het onregelmatig toerental kan zoals K_saxo zegt de benzinefilter of stappenmotor zijn. Stappenmotor komt in 2 types voor maar als je een motor hebt zoals op de 1ste foto is deze niet schoon te maken. Je kan hoogstens een druppeltje WD40 inspuiten (zonder te demonteren) en dat kan wel wat helpen. Je vindt de stappenmotor terug(zie eerste foto) Oliedop naar boven volgen daar links van zie je een gele/gouden stekker uitkomen. Het blokje die daaraan verbonden is is de stappenmotor.
Dit zijn mijn ervaringen. Ik had ook niets van onderhoudgeschiedenis en heb dus flink wat moeten inhalen. Prima wagentje wel.