Beste leden,
Allereerst zal ik mij voorstellen. Ik ben Rutger en ben sinds kort in het trotse bezit van een Xsara Coupé.
Nu heeft de auto al wel centrale deurvergrendeling, maar deze heeft verder geen afstandsbediening. Inmiddels heb ik een setje via internet gekocht en kom ik verschillende verhalen tegen. Kan iemand mij wat tips geven m.b.t. het inbouwen hiervan?
Alvast bedankt!
Groeten,
Rutger
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
In het XM gedeelte staat een how-to voor de Spy Europe AB en aanverwanten. Vaak zijn die dingen gelijk, inbouw is niet erg moeilijk.
Inmiddels heb ik er al de nodige uurtjes aan besteed, maar ik ben nog steeds geen steek verder gekomen…
Gisteren de deurpanelen los gehaald. Hier kon ik zien dat er 5 draden naar de vergrendeling lopen, maar nu komen de kleuren niet overeen met de draden die vanaf de auto de deur in gaan…Met behulp van een multimeter door gemeten welke draden een signaal afgeven wanneer de auto vergrendeld en ontgrendeld wordt. Vervolgens de zender unit hier op aangesloten, maar werken deed het niet. Althans, niet zoals het hoort…Op slot ging ie wel, maar open gaan deed hij niet.
Vervolgens na een lange speurtocht de module gevonden die op dit moment de centrale deurvergrendeling regelt. Dit proberen door te meten, maar hier werden we niet echt wijzer van.
Tussendoor heel wat gegoogled, maar ik kan er maar weinig over terug vinden.
Omdat ik er helemaal klaar mee ben, vandaag twee Citroën dealers gebeld. De ene gaf aan dat hij op afstand niet kan zeggen welke zender/ ontvanger ik nodig heb voor mijn model Xsara, wanneer ik het originele spul wil inbouwen. De ander zegt dat dit überhaupt niet mogelijk is. Ik geloof dat ik gek word…
Kan iemand mij verder helpen? Alvast bedankt!
Allereerst wat voor setje heb je gekocht ? een origineel of een universeel setje ??
Ik heb een universeel setje gekocht, maar die is kapot gegaan tijdens het prutsen. Ik vind het prima om een origineel setje te kopen, maar bij de Citroën garage gaven ze aan dat ik dat niet zomaar kan kopen…
Ga dan naar een,automatteriaal zaak waar ze ook inbouwen( bv automat) en koop een universeel setje en daar laten monteren heb ik destijds ook gedaan bij mijn zx , een 5 jaar terug montage kosten waren iets van 45euro en setje zelf iets van 50euro en dan ben je klaar ..maar die keuze moet jezelf maken ..succes
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Er is een set in de handel die bestaat uit twee rf zenders en de regelunit.
Het enige dat je hoeft te doen is de unit wisselen met de unit die in de auto zit en klaar. 5 minuten werk.
Die is speciaal voor psa .kost ca 100 euro.
Greetzz
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Om te testen wat welke draad doet neem je een testdraadje. Dan zoek je eerst uit waar de constante plus (12V) op de module van de vegrendeling staat, meestal pin 1 of pin 2 (doe dit met een multi-meter!). Die hoef je dan verder niet te hebben. Nu pak je het testdraadje en je legt deze telkens aan een andere pin en aan massa (negatief gestuurde vergrendeling, hebben alle Citroëns), net zolang tot de deuren op slot gaan. Je weet dan welke pin sluiten is. Met de deuren op slot zoek je op dezelfde manier verder tot de deuren weer van het slot gaan. Die pin is dus openen. Het voorgaande doe je met de bestaande module aangekoppeld! Daarna is het nog een kwestie van draadjes eraan knopen volgens het schema van de leverancier van de afstandsbediening en klaar ben je.
Beste mensen,
Gelijk dit probleem,sta ik ook op het punt een universeel CV setje in te bouwen in mijn
XSara 1.9D Break van 2000. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik de huidige control unit kan vinden. Hoop dat iemand me op weg kan helpen.
thanks
Originele klapsleutel met AB op chassisnr. geslepen, kost c.a. € 100 bij de dealer, en een paar tientjes om in te leren als je geen Lexia heb. Scheelt je een hoop gepruts en geen risico dat je de BSI opblaast, je zal niet de eerste zijn.
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Is het een fase 1 (platte koplampen) of 2 (druppel koplampen)?
Bij een fase 1 zit de unit bij de bestuurder onder het dashboard, rechts van de stuurstang.
Fase 1 heeft geen BSI.
Er staat een schema van de CV in de Haynes, indien gewenst kan ik betreffende pagina inscannen.
Bedankt voor de reacties.
Het is een Fasae 1. Had de unit inmiddels gevonden.
Kabeltjes aangesloten, werkt prima.
grt
battle_short schreef:Fase 1 heeft geen BSI.
Fase-1 heeft wel degelijk een BSI, staat aangegeven in Service.Citroen, met de term “Multifunctionele éénheid”, wat dus de BSI is.
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Hmm, dan ben ik toch benieuwd waar dat ding zit en of we het niet per ongeluk over de ECU hebben.
Iig, de 1 heeft geen canbus en geen COM2000. Sterker nog, de koplampen zitten zonder relais direct achter de schakelaar. De radio kan je gewoon aansluiten zonder iets te slopen. Vandaar mijn stelling “fase 1 heeft geen BSI”
De BSI zit achter het dashbord, heb de tekening niet meer voor me, ik dacht onder het stuur.
De ECU zit onder de motorkap.
Phase-1 heeft inderdaad geen COM2000, maar is wel degelijks deels multiplex, net als een Xantia-2.
Niet alles loopt via de BSI of multiplex, de koplampen bijvoorbeeld niet.
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Dit is leuk, we hebben allebij gelijk. Heb m’n VIN even ingetoetst bij citroen service, dan krijg ik ondermeer dit:
Miscellaneous
SPECIAL SPECIFICATION STANDARD
ATMOSPHERIC CONDITIONS NORMAL ATMOSPHERE
WEAPON MOUNTING POINTS WITHOUT ARMAMENTS ADAPTATION
DRIVING POSITION LEFT HAND DRIVE
RADIO HEADPHONE SOCKET WITHOUT ACCESSORIES SOCKET
EXTERIOR ACCESSORIES EXT HANDLE UNCOLOURED+RRVIEWMIRROR BODY COLOUR
SLAVE CONTROL UNIT WITHOUT RELAY UNIT (BSI)
Mijn orga is 08465 en de wagen is gebouwd in januari 2000, dus een late fase 1.
Vanaf orga 08473 zit er een BSI in het ding, 8 dagen later dus
ELECTRONIC BOX ’MUX’ BUILT-IN SYSTEMS INTERFACE (BSI) AND LEFT HAND DRIVE SINCE RPO 08473
ELECTRONIC BOX ’MUX’ BUILT-IN SYSTEMS INTERFACE (BSI) AND RIGHT HAND DRIVE SINCE RPO 08473
ELECTRONIC BOX ’MUX’ WITHOUT RELAY UNIT (BSI) UNTIL RPO 08472
En ik kon het ding al niet vinden, net 10 minuten onder het dashboard gelegen.