Ik zit met een onregelmatig probleem in men ophanging achter.
Af en toe blijft men rechterachterwiel zichtbaar nabotsen. Nu merk ik tijdens het rijden daar zelden iets van tenzij ik wat fietsen op men trekhaak heb hangen. Bij harde plaatranden voor alle duidelijkheid dit is vastgesteld op een weg zonder spoorvorming. (Iets wat zeldzaam is aan het raken in BE)
bandenspanning staat correct.
Nu vraag ik me af dat het de schokdemper is die versleten begint te raken of de adal rechtsachter. Ik kan helaas een lange tijd men auto niet meer veilig opkrikken om te kijken of het de adal is of de schokdemper. Wegenwerken geplant tot eind november…
Iemand een idee wat de juiste oorzaak is.
De cit garage in de buurt zegt hier is 700 euro en leg daar 6000 euro bij en je bent van het probleem af.
Totaal aantal Berichten: 446
Geregistreerd: 08-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
wat is een adal ?
zal wel belgisch zijn ....
maar lijkt wel op je schokdemper , als je in stilstand op de achterkant drukt , komt ie dan netjes meteen terug in positie of blijft hij nadeinen ?
Achterste Draag Arm Lager.
Zo Hollands als het maar kan.
Ik heb men saxo in 1 gezet met handrem af om geen invloed van de achterremmen te hebben. Wel op een niet rechte en verharde ondergrond. Lees zachte zandlaag.
rechts komt ie netjes terug zoals het na enige tijd op en neer te gaan wordt ie heel even “zwak” en dan terug normaal (1.5 keer dient ie na)
links wordt ie na enige tijd wel harder na enige tijd op en neer te gaan een paar keer op en neer daarna en alles lijkt terug normaal.
Ik zie nergens olie op de schokdempers of of de draagarmen of remtrommels maar naar verluid zou ik gasgevulde schokdempers hebben als ik de grote aftermarket merken mag geloven.
Klinkt bekend, bij mij begon het ook zo, met als gevolg dat ik er een andere achteras heb onder gezet.
Het begint met een af en toe licht geklop / gebonk, dan gaat het wiel wat scheef staan, wordt als maar erger, heeft bij mij ruim een jaar geduurd, dacht eerst ook een schokbreker, maar helaas.
Goed om te weten dat het de achteras kan zijn.
Echter ik hoor nog niets en men wielen staan nog recht. (gekeken op een klinkerweg die nieuw is)
Even terloops de rechter adal heb ik al eens vervangen. Omdat ze bij de technische controle een scheurtje hadden gezien in de rubberen bus.
Bij de technische controle (in be) zijn ze tot de conclusie gekomen dat men schokdempers lam waren (9% l achter 0% r achter) op de trilplaten.
spelling achteras is volgens hen in orde. Intussen al gemaakt en nu blanco gekeurd. Op 1 opmerking na dat ik een trekhaak heb