ik merk het ook, maar goed. zo’n resonerend geluid heb je ook bv op de motor, bij een bepaalde snelheid.
Ik erger er mij niet aan eerlijk gezegd. Ik vind het kraken van het dashboard vervelender….
Bij deze mijn eerste bijna crash ervaring.
Afgelopen dinsdag reed ik in Duitsland op een 100 km weg.
Voor mij reed een betonmixer die ik wou inhalen.
Eenmaal naast de betonmixer zag ik in mijn ooghoeken dat de betonmixer wel heel erg dichtbij kwam.
Zonder richting aan te geven en gezien te hebben dat ik nog naast hem zat wou hij een andere vrachtwagen gaan inhalen.
Met 100/110 km/h ben ik toen links door een 2 Mtr. brede berm geschoten tussen twee refectorpalen.
Daarna uitkomend met de rechter wielen op een fietspad en de linkerwielen in de tweede berm naast het fietspad.
In mijn gedachten zou ik in de slip raken over het fietspad door de tweede berm in de sloot en op de kop in de naastliggende weiland liggen maar!
De DS3 had andere plannen want ESP greep in en vol verbazing reed ik rechtuit half op het fietspad en half in de berm.
Ik heb toen de DS3 maar even stilgezet want de chauffeur moest even bijkomen.
Nadat ik besefte dat de betonmixer doorreed wou ik eigenlijk nog even verhaal halen maar ik kon hem niet meer inhalen.
Hierna maar terug gereden naar huis en de auto gewassen want de neus van de DS3 was behoorlijk groen.
Naderhand voor de zekerheid maar even langs de dealer geweest en die hebben alles even gecontroleerd.
De DS3 heeft er niks aan overgehouden.
Ik moet zeggen dat ik op dit moment nog trotser ben op mijn DS3.
Totaal aantal Berichten: 562
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
@BBroekie: Over geluk gesproken! Dat had inderdaad zo anders kunnen aflopen. Die vrachtwagenchauffeurs maken er soms echt een levensgevaarlijk potje van. Gelukkig zijn jij en je DS3 er ongeschonden vanaf gekomen.
Wat betreft de geluiden uit de versnellingsbak, ik heb er nergens last van en ben dan ook benieuwd hoe dat geluid klinkt.
Ach ja, vandaag heel Brabant gezien. Op weg naar Ossendrecht, onze 19 jaar oude Celica is verkocht aan een échte liefhebber, reed ik in die Celica achter mijn echtgenote in de DS3. Op de A15 vond een vrachtwagenchauffeur het nodig niet te kijken en zijn gevaarte naar links te gooien om in te halen. Ging maar nét goed, dankzij de krachtige claxon in de DS3. Maar goed, het was op het nippertje. Als je zo over die A15 rijdt, vraag je je af waar de Betuwelijn nou voor aangelegd is. Niet één trein gezien, heel de weg richting Deil niet één trein. En het barst van de buitenlandse vrachtwagens. Dan de zogenaamde dichtrijders, die elk gat vóór je dicht rijden. Tja, jij probeert afstand te houden. Dan de snijders, zeker drie geteld. Dan nog een bestuurder die niet in de gaten had dat ik naast hem zat, en de dag was weer compleet.
Dan nog even terugkomen op de bijgeluiden uit de aandrijflijn. Bij mijn DS3 doet het zich voor zo rond de 68 km per uur. En het maakt daarbij niet uit in welke versnelling de auto staat. En dus ook niet met welk toerental de motor draait. Zo rond die 68 km p.u. maakt het veel uit of de motor trekt of niet, of als je gas loslaat. Dan hoor je inderdaad het geluid in frequentie op- dan wel aflopen. Dus als je constant zo rond die 68 kmpu rijdt en de motor hoeft niet veel te doen, dan valt het geluid sterk terug. Het zijn dus de tandwielen die als de wagen met een bepaalde snelheid rijdt altijd dàt specifieke toerental behorende bij dié snelheid draaien, onafhankelijk in welke versnelling de bak staat en welk toerental de motor draait. Probeer het maar. Na vandaag sluit ik defecte lagers pertinent uit. Het wordt veroorzaakt door een bepaalde vertanding, waarschijnlijk een rechte ipv een gegolfde. Maar dan moet ik de bak openen en dat was ik niet van plan. Zoals gezegd stoort het mij niet, maar ik spreek voor mijzelf en ik kan me voorstellen dat een ander zich er wél aan stoort.
Dan de navigatie. Werkt op zich prima maar de software is idd hopeloos verouderd. Daar zal ik de dealer zeker over benaderen. Zo rond
‘s Hertogenbosch raakte het systeem totaal in de war. Nou liggen die hoofdwegen er nog niet zo lang, maar de software had wel up to date moeten zijn. Tevens herkende het systeem talloze rotondes niet. En ik weet dat sommige van die rotondes er al meer dan een jaar liggen. De auto is nu ruim een maand oud…..
Willem1671 schreef:de krachtige claxon in de DS3.
Dat ielige pest-dingetje met z’n zachtaardige gepiep? Zet er eens een volvo of een saab naast en vergelijk het kreng eens met een echte claxon… en zelfs die hoor je in een moderne vrachtwagen nauwelijks. Gewoon mazzel gehad dat die chauffeur haar nog op tijd gezien heeft! Dat ding is een van de weinige klachten die ik heb over de DS3. Heb al eens geïnformeerd of hij niet vervangen kan worden door een wat steviger exemplaar maar da’s een redelijke prijzige business. Zelf maar eens mee aan de slag t.z.t.
Werkt op zich prima maar de software is idd hopeloos verouderd. Daar zal ik de dealer zeker over benaderen. Zo rond ‘s Hertogenbosch raakte het systeem totaal in de war.
Je bedoelt dat het kaartenmateriaal verouderd is, de software zelf is in orde.
Eens met Jev, gezinsauto bij ons is een Saab-9-5 2.2 Tid, als je een claxon wilt horen, druk daar dan maar eens op het stuur. Wat dat betreft hebben ze de DS 3 karig bedeeld.Misschien dat iemand in het forum de claxon als eerste kan modificeren en dan ons informeert
Wat betreft navi: krijg t.z.t. de update, maar die verwachten ze ergens van ‘t najaar en dan nog kunnen ze niet garanderen dat wegen die medio 2010 aangelegd zijn er goed op staan….
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 31
- DS 3 1.6 ehdi so chic airdream
Het enige wat mij irriteert is dat my way mijn galaxy 2 af en toe niet herkent
Zegt ie gevonden en 2 seconde later meldt hij de telefoon weer af.
Ook kent hij nieuw vennep niet????
Volgen my way is het haarlemmermeer
Totaal aantal Berichten: 562
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
RemkoDS3 schreef:Ook kent hij nieuw vennep niet????
Volgen my way is het haarlemmermeer
Het Haarlemmermeer is ook pas sinds 1852 helemaal drooggelegd…
Ik heb het met postcode gedaan want op naam nieuw vennep deed ie niet.
En dan geeft hij aan haarlemmermeer echt bizar…...
Wat een luxe reacties allemaal zeg…. De mijne ging gisteren op zwart en wat ik ook probeer te doen, hij blijft zwart. Onderaan in het scherm veranderd wel elke keer de straatnaam naar waar ik op dat moment rijd.
Aan en uit gezet, sd kaart erin eruit, auto op slot en weer er vanaf, niks helpt.
Maar…. het is een Franse auto, dus wie weet vandaag gewoon weer in orde
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
RemkoDS3 schreef:Ik heb het met postcode gedaan want op naam nieuw vennep deed ie niet.
En dan geeft hij aan haarlemmermeer echt bizar…...
Ik zie het probleem niet zo. Dan voer je het adres toch gewoon onder ‘Haarlemmermeer’ in? Uitgangspunt lijkt mij dat je uiteindelijk naar de juiste plek gestuurd wordt en hoe het systeem het dan wil noemen vind ik persoonlijk niet zo belangrijk.
Nieuw-Vennep is toch ook gemeente Haarlemmermeer. Op mijn werk als ik een ouderwets stratenboek pak word je ook door verwezen naar de hoofdgemeente. Alleen jammer dat de navi dit niet zelf doet. Ook een leuke is dat de navi vraagt of je wil omrijden als er een melding van een fliyswr op je route zit.
tilanus schreef:RemkoDS3 schreef:Ik heb het met postcode gedaan want op naam nieuw vennep deed ie niet.
En dan geeft hij aan haarlemmermeer echt bizar…...Ik zie het probleem niet zo. Dan voer je het adres toch gewoon onder ‘Haarlemmermeer’ in? Uitgangspunt lijkt mij dat je uiteindelijk naar de juiste plek gestuurd wordt en hoe het systeem het dan wil noemen vind ik persoonlijk niet zo belangrijk.
ik zeg ook niet dat het een probleem is…..
Vind het alleen vreemd…...
Ik zie wel het probleem: als je geen postcode hebt en niet bekend bent in de omgeving maar er wel b.v. een zakelijke afspraak hebt kom je er niet uit. Tomtom pakt wel gewoon Nieuw vennep.
En mijn navigatie staat nog steeds op zwart
Ik heb mijn DS3 op 17 augustus opgehaald en inmiddels ruim 4000km weggereden
Ik heb de auto besteld met Pack Perfo, Pack Audio RD4,Pack Select Confort en Pack Perfo, Chromen zijstootstrips, Reservewiel, Afneembare trekhaak, H&R 2-2,5cm, Team Dynamics Pro Race 1.2 in glans zwart met Pirelly Pzero Nero en winterbanden op originele wielen.
Ik ben erg blij dat ik pack perfo heb besteld, zit toch wel een stuk beter dan de originele stoelen en het oogt natuurlijk ook beter. De audio is prima, in de auto waar ik in heb proef gereden zat het ook, ik kan dan ook niets zeggen over een verschillen met de standaard audio. Het koppelen van mijn telefoon was in 5 minuutjes gebeurd.
Omdat de verlaging nog niet op tijd binnen was heb ik eerst een week zonder verlaging rond gereden. Ik vond de auto toen erg bewegelijk op slecht wegdek. Zo erg zelfs dat mijn vrouw haar wagenziekte weer terugkreeg, met het verlagen is dit helemaal opgelost. De wegligging is met het verlagen naar mijn mening stukken beter. Over het rijcomfort: Ik ben zelf gewend om met verlaging te rijden, vind het stugge wel lekker, maar je levert wel een stukje comfort in.
De velgen zijn erg licht, nog geen 8 kilo per stuk. Dit scheelt flink in het onafgeveerde gewicht in vergelijking met andere 17” velgen, wat ook weer gunstig is voor het verbruik en de acceleratie. Nouja het scheelt in verbruik óf acceleratie
Je kan meer dan prima met het verkeer meekomen, het is alleen jammer dat het hoge koppel vrij snel weer inzakt. Mijn gemiddeld verbruik ligt nu op 5.1l/100km. Niet verkeerd aangezien ik me daar nog niet mee bezig hou. Ik heb wel een rit van Eindhoven naar Heerenveen en terug op het verbruik gelet en haalde toen vrij makkelijk 4.3l/100km. Verder valt het me op dat boven de 120 het verbruik flink toeneemt, daar moet ik mijn rijstijl op aanpassen.
Verder heb ik ook de bekende minpuntjes. Met het raam open rijden zorgt voor een vervelend klapperend geluid bij hogere snelheden, komt denk ik doordat het raam aan de achterkant een spleet heeft, met het raam helemaal open heb ik het niet.
Het uitzetten van de automatische ruitenwisser vind ik erg onhandig.
De middenarmsteun kraakt, maar ik heb gelezen dat dat met WD40 goed op te lossen is.
Dat is het voorlopig wel.
Gr. Stefan