Hoi mensen,
Heb mijn Saxo door laten kijken bij twee garage bedrijven en iedereen zegt het zelfde koppakking stuk…
Temperatuur loopt op zo meteen je gas greeft,
Luchtballen in het koelsysteem,
Olielekkage naar buiten toe ( Dynamo, Blok )
Olie in de koelvloeistof
Nu mijn vraag wie heeft ervaring met het vervangen van deze pakking of een goede garage in regio zuid holland???
Waar ik vroeg hoe hoog te kosten zijn zegt die ene 600,- die andere 700,- dat vindt ik wel beetje teveel…het materiaal kost beetje wat aan de 100,-
Klepdekselpakking
Koppakking
Uitlaatspuitstukpakking
8 cilinderkopbouten
Koelvloeistof
Of ben ik nog wat vergeten?
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
qua kosten weet ik het niet maar ik zou in ieder geval ook verse olie nemen en een nieuw oliefilter monteren.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja. Een kop set met kopbouten kost je inkoop al meer dan de genoemde 100 euro, een garage rekent zijn marge er nog bij.
Dan komen daar vrijwel zeker nog een distributieriem en spanrol bij en het werk. Als de koppakking doorgeslagen is en de motor wordt daarbij ook nog eens heet en kotst al zijn koelvloeistof er uit dan zal men zeker de kop laten controleren en vlakken. Dat komt er ook nog bij, en dan nog de BTW. De genoemde 600-700 euro is helemaal niet gek voor een garagebedrijf.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo daar ben ik weer en deze keer echt op zoek naar hulp!!!
Heb men Auto vandaag weer bij de dealer langs gebracht wat mijn koppakking betreft hij zij wel als het de koppakking is hoef ik me geen zorgen te maken dan doen hun dat wel, ik dacht topi, ja en nu weer…
Ze hebben me terug gebeld en de koppakking is het niet ( volgens de werkplaatschef )
Ze hebben zo’n speciale test voor en dat ding verkleurd voor geen meter zij hij, maar is zo’n test ook betrouwbaar???
Maar ja wat zou het nog kunnen zijn???
- een volle tank = 350km, dus een enorme verbruik!
- luchtballen in het koelsysteem bij warmen motor
- en de koelvloeistof verdwijnt ook langzaam
- ach ja en olie in de koelvloeistof, die hebben ze vandaag weer vervangen
Mijn temperatuurmeter staat ietsje boven de 3/4
Is hier iemand op dit forum die mij dit misschien zou kunnen in orde maken want ik heb op dit moment echt geen 5 tot 700 euro ervoor over…
Ik hoor het graag en alvast bedankt.
MVG Lars
test betrouwbaar hangt er van af hoe erg ie lekt dus…
lekke kop zie je ergens boven de dynamo olievlekken? Maak eerst het motorblok eens goed proper (benzine is daar goed voor wel even laten verdamper voor je de motor start) en kijk of de olievlek terugkomt. als ze al ooit vervangen is zijn er soms garages die enkel de pakking vervangen en niets proper maken… paniek voor niets ...
Als je de radiatordop opent en je laat de motor lopen zie je dan het niveau erg schakken?
luchtbellen best de boel eens goed ontluchten. Hoe http://brokendroid.blogspot.com/2008/07/vervangen-van-radiateur-citron-saxo.html
koelvloeistof die verdwijnt is meestal een lek check even de radiator en de aansluitingen. Tip als de radiator lekt vervang dan ineens de thermostaat dan ben je zeker dat je daar over enige tijd geen problemen met hebt.
brandstofverbruik: luchtfilter controleren of ie vuil is of gewoon vervangen. weet je wanneer je bougies zijn vervangen?
@ K_saxo,
Nou kijk toen ik men Saxo heb gekocht was dat hele auto opgeknapt dus van binnen en buiten schoon gemaakt en de motor was ook netjes gewassen, dus geen olie boven de dynamo te zien, maar ze lekt wel naar buiten toe vanaf onderkant cilinderkop naar beneden toe. De cilinderkop is wel droog!
Toen de garage ernaar heeft gekeken zei die ene wel dat die motor boven de dynamo en bij bak netjes schoongemaakt is en dat het wel op olie lekkage terug te voeren is want hij lekt nu weer op deze plekken…
Luchtfilter, Benzinefilter, Oliefilter, Olie en Bougies zijn bij de afleverbeurt vervangen dus dit kan het dan waarschijnlijk niet zijn
Achja, Thermostaat is reeds vervangen toen ik hem de eerste keer heb terug gebracht en ontlucht is die ook, heb volgens deze aanleiding op dit Forum gedaan en die twee garage bedrijven hebben dit ook gedaan en konden kwaa dit niks vinden
Maak het motorblok een proper en start de motor en laat hem even lopen dan kan je zien of de olie van het kleppendeksel komt of van de kop.
Kan je hiervan een foto posten?
Maar borrelen = lucht in het systeem.
Ivm verbruik heb je al gekeken of je uitlaat ergens lekt?
De hele motor is prober met remschrijfreiniger schoongemaakt en hij lekt gewoon onder de kop eruit…
Zit ook ‘n borrel in het koelsysteem dat die pakking stuk is hebben al twee garagen en een vriend die bij renault werkty bevestigt…
De vraag is waar ik ze goedkoop kan laten vervangen?
Hey ik heb hier nog een belangrijke vraag. Welke sterkte moet de nieuwe koppakking hebben?
Op men cilinderkop staat een M+ hij is van 2000
Heeft iemand de gouden tip voor mij?
Ik stel voor dat je deze op chassisnummer besteld dan moet het juist zijn bij een cit dealer.
@ K_saxo
Ja dit zou wel de oplossing kunnen zijn maar juist dit wil ik niet want heel duur.
Ik heb alleen maar een beperkt limit geld dus het moet zo goedkoop als mogelijk…
Ik heb er iemand gevonden die dit werk voor rond de 450,- euro zou doen dus veel goedkoper gaat het waarschijnlijk niet meer!!!
Hey welk thermostaat moet er in die 1.1 44kw 83 of 90 graden en misschien in NL of B een gooie online onderdelen handelaar bekent voor citroen?
een 89° gebruik ik overigens nieuw origineel inclusief pakking en thermostaathuis besteld op chassis nr voor minder dan 20 euro incl btw (prijs BE). enkel de thermostaat raad ik af omdat je bij het monteren van de nieuwe nogal sterk moet drukken op de spanner en je zo een krasje in de nieuwe kan maken waardoor deze direct al niet meer goed functioneert. (even getest met men oude voor de fun).
levertijd is daar ongeveer 3 dagen.
Brezan heeft ze mogelijk ook in stock
Maar je zegt dat deze al vervangen is.
Kan je echt geen foto plaatsen van je olieplek?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat van die kvs kan wel kloppen. Als je hem voldoet met koude motor wordt er kvs uitgeperst als de motor warm is (uitzetting). Na afkoelen heb je dan dus minder kvs. Interessanter is: blijft het ook na meermalen rijden op halverwege? Ook eens checken wat het oliepeil doet. Als dat stijgt komt er zeker kvs in de olie. Maar volgens mij is de olie die tussen blok en kop uitkomt al indicatie genoeg. Koppakking.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee het niveau daalt dagelijks, mandaag was die nog vol, gister nog een streep boven de 1/2 en vandag naar het afkoelen precies op 1/2…
Helaas ziet dat de dealer anders kvs die elke dag minder wordt, olie in de kvs, hoge benzineverbruik…
Heb ik toch een mooi auto gekocht, he???