MXNEORTIC schreef:Bertje,
Het probleem is niet het aanslaan. De motor slaat ook bij nachtvorst snel aan. Hij loopt meteen, alleen de eerste 10 a 15 seconden zeer onregelmatig
Tsja….dan wordt het wat moeilijker.
Heb je er al een nieuw brandstoffilter in gezet ?
En als hij eenmaal warm is, loopt hij mooi stationair, zonder hikken en zo ?
En als hij warm is en je zet hem uit…..en dan na een minuut weer starten, loopt ie dan wel meteen mooi rond ?
Overigens wachtte ik altijd met voorgloeien totdat je de KLIK hoort van het relais onder de motorkap, ten teken dus dat het voorgloeien voorbij is…..en DAN starten !
Dan gloei je hem zeker een 25 seconden voor of zo.
Probeer dat nog eens ?
MXNEORTIC schreef:Ik heb wel een klein proefje gedaan. Als ik drie keer voorgloei, waarbij ik na de derde keer pas start, loopt hij perfect. Het normale gloeien duurt ongeveer 10 seconden.
MXNEORTIC schreef:Het probleem is niet het aanslaan. De motor slaat ook bij nachtvorst snel aan. Hij loopt meteen, alleen de eerste 10 a 15 seconden zeer onregelmatig
Hier heb ik dus ook last van, ik heb het maar opgegeven en gloei altijd 2x als de auto langer dan 4 uur heeft stil gestaan . De dealer waar ik de bougies gekocht heb blijft volhouden dat het valse lucht is
Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem, het zou super zijn als iemand een oplossing heeft :
Bram,
Het brandstoffilter heb ik vernieuwd. Net zoals bij alle andere onderdelen van mijn BX, was ook dit filter volgens mij al jaren niet meer vernieuwd. Ik heb het filter met twee schroevendraaiers uit z’n behuizing moeten wrikken. Onderin het filterhuis lag een bruine schilferige drap. Ik heb het filterhuis gereinigd m.b.v. remmencleaner en perslucht.
Als de motor warm is, loopt hij perfect. Trouwens ook wanneer hij koud is loopt hij na 15 a 20 seconden perfect regelmatig.
Als hij eenmaal gelopen heeft en ik zet de motor af en start hem na bv 1 minuut weer, loopt hij meteen regelmatig. Hij slaat ook binnen 1 omwenteling aan.
Als het voorgloeilampje op het dashbord uitgaat, blijft hij dan toch doorgloeien wanneer ik de sleutel vast blijf houden ? Want dan gloei ik voortaan gewoon wat langer door.
Bram schreef:Overigens wachtte ik altijd met voorgloeien totdat je de KLIK hoort van het relais onder de motorkap, ten teken dus dat het voorgloeien voorbij is…..en DAN starten !
Dan gloei je hem zeker een 25 seconden voor of zo.
Probeer dat nog eens ?
Ik heb nooit op een klik gelet :
Ik ga dat over 6,5 uurtjes eens proberen als ik naar mijn werk ga, 1x voorgloeien en dus wachten op de “klik”.
Stel dat het werkt, dan snap ik nog steeds niet waarom het lampje dan zo snel uitgaat, bij de Xsara en 306 die ik had bleef het lampje in de winter duidelijk langer branden. Als je dan toch eerder probeerde te starten, dan werd dat bestraft met een slecht lopende motor de eerste 10 a 15 sec.
Tja, ik vraag me ook af waarom dat lampje dan vroegtijdig uit gaat ?
Mocht dit het enige probleem blijken te zijn, zal ik zelf een tijdgestuurd relais plaatsen en het originelevoorgloeirelais niet meer gebruiken.
Maar ik zal eerst uitproberen of ik morgenochtend een goed resultaat heb wanneer ik doorgloei tot de “klik”.
Uit welk bouwjaar is je BX? als het uit 1994 is, dan hebben we een bijna identieke motor.
Is het namelijk bij je BX ook zo dat het voorgloeilampje niet gaat branden als de motor al warm is?
Mijn BX is inderdaad uit 1994, weliswaar uit januari, maar toch 1994.
Ik heb de auto pas van 22 oktober in bezit. Zo ver ik kan nagaan gloeit de mijne ook gewoon bij warme motor.
Dan is je BX onder de motorkap bijna identiek aan een Xantia type 1a/b.
Ik ben benieuwd of het morgen gaat helpen met wachten tot de “klik”, anders ga ik er toch maar weer eens induiken.
nog nooit een klik meegekregen. Ik dacht dat het gloeien stopte als ‘t lampje uit ging… Waarom zit er anders zo een lampje op?
Die klik van het gloeirelais is duidelijk hoorbaar als het relais ‘afvalt’. Maar als jij na 3x voorgloeien wel ditrect een regelmatige loop het, dan lijkt het inderdaad op kapotte gloeierlarij. Als je die allemaal al vervangen hebt, dan lijkt het op een beginnetje van minder werkende verstuivers.
Wat voor kleur is de rook trouwens? Blauw, grijs, zwart, oranje, groen? Elke kleur behelst een clou in een bepaalde richting…
`verum ipsum factum’
MXNEORTIC schreef:Bram,
Als het voorgloeilampje op het dashbord uitgaat, blijft hij dan toch doorgloeien wanneer ik de sleutel vast blijf houden ?Want dan gloei ik voortaan gewoon wat langer door.
Yes !
Luister maar eens goed….zet het contact op gloeien en luister naar je auto (wat ik zowiezo altijd aanraad )....dan hoor je na een X aantal seconden *KLIK* ...en dan is het voorgloeien afgelopen, dus wel meteen starten na de klik.
Je kunt het zelfs zien aan je contactlichten, dat ze dan iets feller gaan branden….of horen als je je kachelmotor aan hebt staan.
Gloeispiralen trekken nu eenmaal flink wat stroom.
Beter is (zoals ik in de dieseljaren deed) : Contact aan….wachten op de klik, dan het contact meteen uit en weer aan, dan wachten totdat het gloeilichtje uitgaat….. en dan starten.
(je vermijdt dan dat het gloeiproces teveel wordt onderbroken.)
Als je zeker weet dat je gloeibougies goed (of nieuw) zijn….dan gaat het al een stuk beter met starten en (on)-regelmatig lopen.
Zo komen we vast wel de winter door.
jeroen_m schreef:Wat voor kleur is de rook trouwens?
.....oranje, groen?
Heb de andere kleuren weleens gezien, maar ORANJE of GROEN ? :schater
Wat voor auto reed jij ook alweer ?
voge schreef:nog nooit een klik meegekregen. Ik dacht dat het gloeien stopte als ‘t lampje uit ging… Waarom zit er anders zo een lampje op?
Als de motor nieuw is, is de officiele voorgloeitijd (6 seconden of zo) wel voldoende om de dieselmotor te starten….maar *wij* hebben te maken met diesels van 10 tot 15 jaar oud…en dan moet je een beetje schipperen.
Heb verschillende BX diesels meegemaakt (ook de witte Xantia 1.9 D van Renz had dat) die je er even mee moest *helpen*......en door ervaring wijzer geworden…(14 jaar bx-diesels)..enz..
Bij Renz z’n *oude* Xantia D moest je trouwens in de winter ook even het rubberen opvoerpompje een paar keer inknijpen…ONDANKS dat we die hadden vernieuwd.
Dus….meestal moet je het slecht starten, of de eerste seconden onregelmatig lopen, in die richting zoeken.
Brandstoftoevoer (filter) en gloeisysteem. (relais, bougies zelf, slechte accu).
jeroen_m schreef:Die klik van het gloeirelais is duidelijk hoorbaar als het relais ‘afvalt’. Maar als jij na 3x voorgloeien wel ditrect een regelmatige loop het, dan lijkt het inderdaad op kapotte gloeierlarij. Als je die allemaal al vervangen hebt, dan lijkt het op een beginnetje van minder werkende verstuivers.
Wat voor kleur is de rook trouwens? Blauw, grijs, zwart, oranje, groen? Elke kleur behelst een clou in een bepaalde richting…
Je mist wit nog. Officieel is dat dacht ik “te koude motor” maar dat kan ook zoveel betekenen als dat ie lucht hapt of dat de koudestartthermostaat niet goed inkomt. Blauw/grijzig heb je met kapotte gloeiers.
Die koudestartthermostaat is typisch een ding wat je bij koude wél en bij warmte níet nodig hebt. Doorgaans een gevolg van een slecht gespannen kabeltje (verlopen) maar je kunt ook de pech hebben dat het patroon naar z’n grootje is.
Ich bin ein Breaker
Ik heb vanmorgen pas gestart toen ik de beruchte “klik"van het startrelais hoorde. De motor sloeg natuurlijk meteen aan, maar liep toch nog onregelmatig gedurende 15 sec.. Trouwens de totale gloeitijd tot aan de “klik” was maar 17 sec.
Ik hoor hier de meest vreemde kreten over de kleur van de rook wanneer de motor onregelmatig loopt. In mijn 30 jarige carrierre als monteur heb ik allerlei kleuren motorrook gezien, behalve oranje en groen ! :schater
Mijn rook kleur is wit/blauwig, je ruikt op dat moment ook een sterke diesel geur. Maar nogmaals, alleen maar de eerste 10 a 15 sec., daarna geen rook, geen geur en perfect snorrend dieselmotortje.
Zou er mogelijk troep in de verstuivers zijn gekomen toen ik het filter heb vernieuwd ? En weet iemand of ik dit “los” krijg door een flesje van dat reinigingsspul aan de tank toe te voegen ?
Anders, denk ik dat ik maar ga experimenteren met een tijdrelais, buiten het voorgloeirelais om. Of natuurlijk gewoonweg 3x voorgloeien….......
Karel,
Kun jij mij wat meer uitleg geven over de koude start thermostaat ?
En wat bedoel je met het “verlopen patroon ” ?
Trouwens, mijn hydraulic probleem bleek te liggen aan een defecte remservo. Deze heb ik vandaag samen met mijn buurman vervangen en het resultaat is perfect. Geen gesuis en gesis meer, de pomp komt hooguit 1x per minuut effe “in”.
Groet, Fred
Bram schreef:Als de motor nieuw is, is de officiele voorgloeitijd (6 seconden of zo) wel voldoende om de dieselmotor te starten….maar *wij* hebben te maken met diesels van 10 tot 15 jaar oud…en dan moet je een beetje schipperen.
De (Berlingo)motor in mijn Xantia is slechts 7 jaar oud en had 115K toen deze erin ging, inmiddels 140K op de teller, maar ik heb het sinds het begin
Aangezien ik wegens ziekte niet ben gaan werken, heb ik afgelopen avond de motor gestart, nadat deze dus ruim 24uur had stil gestaan. Na het uitgaan van het lampje hoor ik na 15 a 20sec. een klik, starten en de motor sloeg meteen goed aan . Nou moet ik wel zeggen dat je goed moet luisteren, anders hoor je die klik nauwelijks.
Ik heb even op de masterbase DVD gekeken bij BX en gloeirelais en ik vind de volgende info: (Voor een Xantia is het een soortgelijke module met uitleg)
En dit staat er onder het kopje “Technische informatie” (Ik word er niet echt wijs van )
Ampere
Vehicle System Voltage
Warning Light Polarity
Accu aansluiting
Gloeibougie aansluiting
Ground Terminal
Ignition Switch Terminal
Starter Solenoid Terminal
Warning Light Terminal
(Federal Emissions)
(Tandwielaandrijving)
(voorgloeitijd + controlelamp)
at an Auben-temperatur of 0 Degrees Centigrade
(voorgloeitijd + controlelamp)
at an Auben-temperatur of 20 Degrees Centigrade
Voor de BX kost dit ding c.a. €119 ex btw en voor de Xantia €79 ex btw