wie heeft verstand van veerbollen ?
rondewoerd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 23-12-2010

Gepost: 13 september 2011 09:26 PM

ik heb mijn veerbollen (5stuks) vernieuwd daarbij viel mij op dat de bol midden voor verschilde van de andere 4 Wie kan mij vertellen wat het verschil is want ik heb nu alle bollen het zelfde zoals Foto 2 maar Foto 1 is de bol zoals het was . Auto zweeft weer over gods wegen maar ik twijfel wel of het helemaal oke is.

Mijn vraag is dus moet ik een veerbol gebruiken zoals afb 1(middenvoor)  of maakt het niet uit?

Afbeelding Bijlagen
imagesCA9YDPQT.jpgimages.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 13 september 2011 09:37 PM
  [ # 1 ]

De middelste bollen zijn voor het hydractive systeem. Deze kunnen per as bijgeschakeld worden. Hier zitten geen dempplaatjes in, een soort schokdemper. Op de buitenste bollen wel, anders werd het een levensgevaarlijke boot. Verder heb je wel de juiste type bollen gebruikt? Er zijn verschillende. Voor en achter zijn sowieso anders. (ook voor de middelste).
Nu begin ik te twijfelen of er in de middelste geen demper hoort… Wie helpt even? Anders zou het een voorraad bol moeten zijn, die is zeker zonder demper.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 september 2011 09:40 PM
  [ # 2 ]

Middelste hoort geen demper in, de dempers zitten in de hydractief klep.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
rondewoerd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 23-12-2010

Gepost: 13 september 2011 09:42 PM
  [ # 3 ]

Is het een probleem als ik zo door rijd tot ik een andere veerbol heb ?  (kan je die demper uit die bol halen ? Smile ) .

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9431
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 september 2011 10:36 PM
  [ # 4 ]

Als TS alle bollen heeft vervangen en dat zijn er maar 5, dan heeft hij geen Hydractive en bedoelt hij met de bol middenvoor de voorraadbol op de drukregelaar.
En inderdaad, die heeft geen demper.

Als die nu vervangen is door een bol met demper, is dat dus niet correct.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
rondewoerd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 23-12-2010

Gepost: 13 september 2011 10:40 PM
  [ # 5 ]

Klopt het gaat om de voorraadbol daar heb ik de verkeerde bol voor gebruikt dus (met demper)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9431
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 september 2011 10:46 PM
  [ # 6 ]

Een voorraadbol is voor alle HP-geveerde Citroëns gelijk met een druk van 62 bar.

De te gebruiken veerbollen zijn afhankelijk van carrosserie-uitvoering (berline/break), bouwjaar en motortype.

Als je laat weten wat voor XM je bezit, liefst met ORGA-nr., kan ik wel achterhalen wat de juiste zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
rondewoerd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 23-12-2010

Gepost: 13 september 2011 10:50 PM
  [ # 7 ]

Ik heb een XM 2.0 16v bj 1999 hatchback ORGA-nr ken ik niet waar vind je die?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9431
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 september 2011 10:57 PM
  [ # 8 ]

Op de linker A-stijl, een viercijferig nummer in wit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9431
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 september 2011 11:00 PM
  [ # 9 ]

Kijk ook even hier http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/212765/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 17 september 2011 11:02 AM
  [ # 10 ]

Je hebt de standaard voorraad bol vervangen voor een veerbol met daarin dus een demp gedeelte.
Dat lijkt me helemaal niet goed. Ik zou dat heel snel weer in orde maken.
Ik kan niet voorspellen wat hier mis zou kunnen gaan. Maar voorraad bol en de remaccu zijn er vooral voor nood situaties als het systeem stuk gaat. Als er dan een vreemde bol inzit met een demp gedeelte.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9431
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 september 2011 12:33 AM
  [ # 11 ]

XM heeft geen remaccu, deze zit alleen op een DS en een CX.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 september 2011 12:55 AM
  [ # 12 ]

En op XM’s met diravi. (Daar wordt die ook wel eens diravi-bol genoemd, maar is gewoon een remaccu.)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 september 2011 01:48 AM
  [ # 13 ]

En op sm’s.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 18 september 2011 01:22 PM
  [ # 14 ]

XM heeft geen remaccu, deze zit alleen op een DS en een CX.

Uhhh. Mijn 1995 V6 XM met Diravi, links stuur, had dus wel een extra bol: rem accu bye

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 18 september 2011 02:29 PM
  [ # 15 ]

Een voorraadbol is geen backup systeem, maar een continu gebruikte bol. Een remaccu is idd alleen voor nood. Dus ik zou zorgen dat de voorraadbol wel de juiste is.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook