Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Mijn 19tzi break maakt meer lawaai dan ik gewend ben, bovendien een lichte trilling, goed voelbaar aan de voet op het gaspedaal bij lage snelheden (30-50). Ik vermoed een verrottend voorwiellager. Om te controleren heb ik de zijkant opgekrikt zodat het voorwiel (en achterwiel) vrij komt, gevoeld (niets gevoeld natuurlijk) maar ook het wiel laten lopen op de motor, dat is een beetje eng, maar dank zij differentieel gaat als één wiel geblokkeerd (dat wat op de grond staat, die blokkade is maar zeer betrekkelijk want geen handrem, puur de massa van de auto)het andere wiel 2x zo snel draaien. Ik durfde dat wiel niet heel hard te laten draaien want het een en ander tril wel behoorlijk. Normaal draait bij stilstand alleen de motor maar nu dus nog wel wat meer. Voor beide wielen niets opvallends gehoord.
Ik vraag me nu af, kan het ook de versnellingsbak zijn? Kan die droog staan? Moet je daarvan het oliepeil controleren? De auto heeft 274d gelopen. Is controleren en bijvullen moeizaam. Welke olie moet daar in.
Als toch het (een) lager, hoeveel kwaad kan dat met vooralsnog een licht zoemend lager te rijden?
Iemand een tip?
Gerhard
dat de wielen gaan draaien in vrijloop is normaal, dat het boeltje trilt niet.
wiellager kan je vrij goed testen, zet hem met zen 2 wielen vooraan van de grond en geef in 1ste wat gas. draai dan je stuur eens links en rechts terwijl iemand naar de wielen kijkt en luistert.
met een beetje kennis van zaken hoor je direct of en welk lager versleten is.
nakijken en eventueel verversen van de bakolie kan nooit kwaad natuurlijk.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Is het aan de rechterkant? Dan vermoed ik het tussenlager. Dat is dat ding halverwege de rechter-aandrijfas. Dat zou ook meer de trillingen verklaren, dat zou je met een (licht) stukkend wiellager niet zo moeten hebben. Een totaal verrot (lees: niet meer aanwezig) wiellager kan wel enorme trilling geven, maar dat geeft ook geen licht-zoemend geluid meer.
Wiellagers gaan bij een BX niet zo snel stuk, maar het kan natuurlijk wel.
ik heb er het afgelopen jaar toch 2 wiellagers moeten vervangen (bij mijn trs en bij mijn schoonvader zen palmares ook).
tussenlager is inderdaad ook een mogelijke.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik denk ook aan het tussenlager van de rechter aandrijfas
Overigens, bij een defekt wiellager moet in een bocht het geluid duidelijk toenemen, zoniet dan is het tussenlager verdacht.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
G-ikX schreef:bij een defekt wiellager moet in een bocht het geluid duidelijk toenemen, zoniet dan is het tussenlager verdacht.
Dat moet niet. Ik heb een wiellager gehad wat stuk was en wat te pas en onpas geluid maakt en soms helemaal niet, maar in ieder geval niet harder in de bochten.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Ik ben het lager aan het vervangen, ben nu zo ver (m.b.v. tips van dit forum) dat ik de boel weer in elkaar kan zetten. Moet alleen nog de buitenste binnenring om de naam passen en dan het lager weer in elkaar zetten. Nu het lager toch open ligt (was dit trouwens de bedoeling, het (nieuwe) lager kon zo uit elkaar)heb ik gezien dat er zuinig blauw vet in zit. Goed en voldoende vet is cruciaal voor de levensduur van een lager dacht ik, dus nu overweeg ik het blauwe vet er uit te halen en te vervangen door ruim vet dat ik nog heb staan (je moet verschillende vetten toch niet mengen?) Ik heb een pot heel oud dikkig vet (niet ingedikt, was altijd dik). Is dat vervangen verstandig, of moet ik eerst onderzoeken in hoeverre de stroperigheid afneemt als ik de temperatuur verhoog? Of nog anders?
Trouwens, nu ik de fusee van de veerpoot heb, zit de buis die achtergebleven is (waaromheen het fusee klemt dus) raar, ik kan hem omhoog en omlaag bewegen maar hij stuit aan de bovenkant ergens, is dat normaal of is hij ergens uit geschoten?
Gerhard
Ik verwacht dat je de buis van de veerpoot bedoelt? Dat ie ergens tegenaan lijkt te stuiten heeft m.i. te maken met slijtage. De veerpoot is bijna z’n hele leven in de rijstand, en daar heeft ie ook het meeste te verdragen (elke bocht, hobbel, etc. komt voor de kiezen voor dat stuk van de poot)..
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
streetfighter schreef:dat de wielen gaan draaien in vrijloop is normaal, dat het boeltje trilt niet.
wiellager kan je vrij goed testen, zet hem met zen 2 wielen vooraan van de grond en geef in 1ste wat gas. draai dan je stuur eens links en rechts terwijl iemand naar de wielen kijkt en luistert.
met een beetje kennis van zaken hoor je direct of en welk lager versleten is.nakijken en eventueel verversen van de bakolie kan nooit kwaad natuurlijk.
Wiellagers kan je ook controleren door als je auto van de grond hebt ( zonder draaiende motor en in de vrij) het wiel te draaien en de veerpoot of iets anders vlak bij het lager beet te pakken.
Als het wiellager gaar is voel je het wel in de poot vaak.
Op de bovenstaande manier word het ook bij de apk gecheckt.
Mijn ervaring met wiellagers bij bx is dat ik bij mijn afgelopen 2 bxen telkens tussen de 400dkm en de 420 dkm wiellagers moest vervangen.