Totaal aantal Berichten: 25546
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat is het toch fijn om een vriend met een draaibank te hebben! JanSr heeft mn tapeind M9 verjongt naar 8MM. Nu nog even draad erop draaien en dan monteren. Moet wel ff het spruitstuk eraf maar dan gaat het tappen in de kop ook makkelijker.
Dank jan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25546
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GIsteren het nieuwe draadeind erin gezet. Tapje M8 opver het verjongde deel gehaale en M9 in de kop getapt. Alles ging perfect tot het sruitstuk er weer overheen ging. Het M8 deel is net ff te kort. Het zit wel maar eigenlijk moet ie 5 mm langer…
Mischien moet het dus nog eens los!
Nu nog een nieuwe rachelklem op de verbinding flex-vlampijp maken en de steun lassen. Hopelijk trilt het spruitstuk dan ook niet meer los..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10223
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die steun is echt belangrijk!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Had ik precies zo.
Bij mij was ook het eerste tapeind eruitgeknald en even later de pakking, vervolgens heb ik alle tapeinden vervangen, en toen ik de uitlaatspruitstukken weer monteerde, kwam ik er ook achter dat ze allemaal net even iets te kort waren. Terug naar CTA in Zeeland en daar hebben ze vakkundig een aantal langere tapeinden voor mij gemaakt.
In de onderdelencatalogus staat dat amerikaanse spruitstukken langere tapeinden nodig hebben, dus was mijn conclusie dat iemand ooit een US spruitstuk heeft gemonteerd. Het is in ieder geval erg dik en kan dus nog wel een paar keer gevlakt worden.
Het eerste tapgat had bij mij een deels beschadigde schroefdraad, maar het diepste stuk in de kop was nog goed. Dus heb ik het M8 tapeind nog kunnen monteren (met locktite). Het zit nog steeds goed na 2500 km. Ik denk alleen dat ik een probleem heb, als het spruitstuk er af moet en dat tapeind zou door de locktite afbreken. Wie dan leeft, dan zorgt….
Bij mijn Traction had ik iets vergelijkbaars. We realiseren ons niet hoe belangrijk een steuntje hier of daar is. Bij de traction zit er een uitlaatophangsteun aan de motor, zodat de uitlaat geen krachten op het spruitstuk uitoefent. Bij nogal wat ‘restauraties’ wordt dat ding vergeten met alle ellende van dien.
Als de uitlaatophangsteun bij de DS(met M7 bout) brak wordt, komt er speling op de vlampijp. Daarom is het goed om het flexibele stuk op de vlampijp te lassen met een tweetal puntlasjes. Dan beweegt die flexibele pijp niet op de vlampijp en lekt het daar ook niet en dan kan de flexibele pijp de krachten van de uitlaat opvangen. Als de steun niet goed draagt, krijg je krachten op het spruitstuk en trilt dit los en als eerste bij de eerste cylinder. Zeker bij de 23 motor die ik heb.
Meneer Citroën had echter al geleerd van de traction-uitlaatspruitstuk-breuken en bij de DS het spruitstuk in twee stukken gedeeld. Met het voorste stuk zijn er echter de hier beschreven problemen: het trilt los, het tapeind gaat fietsen en vervolgens knalt de pakking eruit (je hoort eerst tikken en dan een lawaai alsof je de hele uitlaat bent verloren.
Dus als ik het goed zie:
1. klem vervangen door een nieuw exemplaar met de juiste M7 bout en opgesloten kooimoer (en niet met M6 zoals bij mij het geval was, die is toch net te zwak en veroorzaakt mede de hier genoemde problemen.
2. tapeinden van voldoende lengte gebruiken met onderlegschijfjes en koperen ingesneden moeren met een likje kopervet (bij mij waren er gewone moeren gebruikt zonder onderlegschijfjes)
3. uitlaatvlampijp en flexpijp aan elkaar lassen met puntlasjes
4. af en toe checken of de zaak nog goed vast zit, voorkomt een hoop ellende.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Lassen is niet nodig als alles verder goed en op de originele manier vast zit. Sterker nog: Lassen maakt eventuele demontage straks onnodig moeilijk.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25546
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
klopt. Mijn steun zit nu alleen op de rand vast waar de carterpan ook op zit. Het onderste steuntje is los. De steun moet goed vast zitten en dan meot de uitlaat met de rachelklem vast aan de steun. Bij mij zit er nog een U-klem bij omdat de rachelklem niet de RVS flex dichtdrukt…. Zit nu hardstikke stevig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:...Bij mij zit er nog een U-klem bij omdat de rachelklem niet de RVS flex dichtdrukt….
Hiero idemdito…, moet nog gebeuren vóór de APK!
vlietmansje schreef:bogaard77 schreef:...Bij mij zit er nog een U-klem bij omdat de rachelklem niet de RVS flex dichtdrukt….
Hiero idemdito…, moet nog gebeuren vóór de APK!
Moet je toch eens een nieuwe “rachelklem”(wist niet dat dat ding zo heet) vergelijken met je eigen exemplaar. Ik heb van Citrotoon ook een tweede U-klem meegekregen, maar toen ik een nieuwe rachelklem monteerde was de uitlaat opeens echt gasdicht en was die tweede U-klem niet meer nodig.
Origineel zit er inderdaad niets gelast, maar origineel zit er ook echt maar één klem op die als hij nieuw is, gewoon gasdicht afdicht.
Twee puntlasjes slijp je overigens zo los.
Nog belangrijker dan het gasdicht afdichten is dat er geen beweging zit tussen het ophangpunt en het spruitstuk: want dat kost je anders geheid een nieuw spruitstuk, of, als je geluk hebt, een tapeind dat eruit trilt en de pakking die dan opgeblazen wordt. En schroefdraad die dan niet meer houdt of nog erger een kop die er af moet. En die ellende begint allemaal bij die klem….en dat los je niet op met een tweede u-klem.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Bedankt voor je reactie!
De originele flex.pijpen zaten veel strakker om de vlampijp dan de modernere gevlochten.
Vermoedelijk gaat daarom de afdichting beter met tweede klem.
Hele combinatie moet idd niet wiebelen of aan het spruitstuk hangen!
Totaal aantal Berichten: 25546
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De originele flex heeft de sleuven die je dicht moet knijpen om af te sluiten verder naar achteren doorlopen zodat de rachelklem (Die in mijn geval NIEUW is) die flex wel dicht drukt. De nieuwe RVS flex heeft dat niet en nu zit de rachelklem om een stuk buis dat niet dicht te knijpen is.
de U klem doet nu de afdichting en de rachel hangt em trillingsvrij op.
spruitstukken in 2 delen scheuren niet. De enkele wel!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25546
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gisteren begonnen de aandrijf as te reviseren. De buitenste lager’doosjes’ gaan er redelijk simpel uit door op de diabolo te slaan met een hamer.
Dan de diabolo eraf en dan blijkt dat de binnenste geborgd zitten met een soort pennetjes. In het WPH vind je dan dat die er niet uit kunnen….
Iemand ervaring hiermee?
1 van de twee kruizen voelt nog strak en de andere redelijk dus striktgenomen zou ik het kunnen laten zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25546
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ben het kwijt. Welke as is nu kort en welke lang?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Rechts kort, Links lang.
Waarom neem je niet gewoon een goede tweedehandse?
Totaal aantal Berichten: 25546
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja graag wie heeft die? Ik heb er nu een ingezet die heel goed voelde en compleet RUK is…plokplokplok…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Boudezwijn bellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste