Hallo allemaal
Eergisteren aan het praten geraakt met een vriend automechanicien van peugeot. Daarbij vertelde hij mij dat een auto je rijgedrag moet leren en eenmaal alles is ingesteld je motor op een bepaalde manier zal lopen. Als je veranderd van eigenaar, is het wel een goed idee om eens een ecu reset te doen zodat de ecu het rijgedrag van de nieuwe chauffeur leert kennen. Klopt dit wel? Zo iets lijkt me toch redelijk bizar?
Ook vertelde hij me dat kleine probleempjes kunnen verdwijnen met een ecu reset?
Maar hoe gaat dit precies in zen werk? Ik lees heel tegenstrijdige dingen op internet. Als het toch geen kwaad kan en als het bovenstaande waar is zou ik een ecu reset wel eens willen proberen.
Alvast bedankt.
de reset van de ecu doe je als volgt een kwartiertje de batterij loskoppelen en terug aankoppelen
ik weet niet welk type geheugen ze gebruikt hebben maar als dit een flash, epron, stack geheugen is ga je die nagenoeg niet kunnen resetten. (voor de minder technische onder ons vergelijk dit met een usb stick het zit wel anders ineen en de resetmethode is ook anders) of een “ram geheugen” maar moet je ergens een brugetje leggen in de ecu zelf af te raden als je niet helemaal weet hoe deze exact werkt.
Mogelijk kan je dit ook met een diagnosereader/writer.
Al vindt ik het een vreemd verhaal ik kan best begrijpen dat de opgestappelde foutcodes zo gewist worden en je zo kan zien of er nieuwe komen.
Gewoon proberen dus. Zou het ook werken als ik de stekker van de ecu loskoppel dan bereik je toch hetzelfde denk ik?
in princiepe zet je deze zo zonder spanning en zal deze zo na een tijd gereset worden. Hangt er ook nog van af of er een bufferbatterij inzit en hoelang deze het uithoud.
Ok kheb een topic gevonden over een ecu reset bij een citroen AX, die toch dicht tegen de saxo aanleunt.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een saxo 1.1: Motor warm laten draaien tot de fan aanslaat. Daarna accu los voor 10 min. Dan coctact aan zonder te starten voor 10s, dan starten zonder gas en een halve min. stationnair laten draaie zonder dat hij afslaat. Anders overnieuw. Na deze halve min. 10 min rijden met af en toe ook stationnair.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dus met een warme motor de reset doen? Op internet doen de meeste dit met een koude motor. Waarom zou dit een verschil maken?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik geef alleen maar aan wat in de vraagbaak staat…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Een AX heeft een tweepolige uitleesstekker en een saxo een vierpolige (?)
Deze mag je niet met elkaar vergelijken heb ik laatst begrepen van een Citroën dealer monteur.
Persoonlijk is mijn ervaring dat je met de motronic systemen gewoon moet gaan rijden.
Groet, Rogier
Bedankt voor alle reacties. Vandaag ecu gereset (dat denk ik toch) Ik merk een enorm verschil in kracht. Dus een ecu past zich effectief aan aan de chauffeur als hij zichzelf inleert?