Km-teller probleem. (JSM`s Xantia)
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 14 september 2011 05:46 PM

Vandaag de Xantia bij de garage opgehaald en via een behoorlijke (vrijwillige) omweg naar huis ‘gezweefd’. Nondedju! Ik was vergeten hoe heerlijk deze auto`s rijden (heeft nog steeds spijt dat hij zijn XM-V6 ingeruild heeft).
Enfin. Ik wist al op voorhand van enkele kleine elektronische gebreken. Zo functioneert de toerenteller niet. Geen probleem, ik luister toch liever naar de motor dan dat ik moet afgaan op een metertje. De linker buitenspiegel moet met de hand versteld worden, daar zal ik tzt wel eens een ander motortje inzetten. Maar verder stoor ik me er niet aan, eenmaal afgesteld blijft die spiegel waarschijnlijk tot het einde der tijden zo staan. De linker box in de deur doet het niet en het elektrisch raam bijrijder is eveneens niet operationeel. Kleine elektronische mankementjes die er in principe weinig toe doen en (met uitzondering van de toerenteller) simpel te verhelpen zijn. En alléz, wat mag je verwachten van een “duizend euro bakje”?

Maar goed. Waar ik niet op gelet had tijdens de testrit was die ‘idiote’ km-teller. Bij stilstand staat dat ding op 35 km/u en soms op 40 of 45. WTF!!
Vervelend is het wel. Ik kan slechts bij benadering zeggen hoe hard ik nu eigenlijk rij. En in deze “monarchistisch commerciële dictatuur” genaamd Nederland is dat nou niet aanbevelenswaardig. De pakkansen en boetes op verkeersovertredingen zijn hier, in verhouding tot echte misdrijven, vele malen hoger.
Iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn? Of beter nog, hoe dit euvel te verhelpen. Krijgt die kilometerteller zijn gegevens door via een elektronisch signaal van de wielen of gebeurt dit via mechanische weg?
De wijze waarop de teller reageert zou ik zeggen elektronisch. Dan zou het kunnen dat het loshalen van een accupool afdoende zou kunnen zijn om de zaak te ‘resetten’ (althans dat lukte me vaker met de XM, maar die was dan weer een aantal jaren ouder als de Xantia).

Goed. Ik heb vandaag een aantal wegen gereden waar een elektronisch waarschuwingsbord staat waarop je kunt zien hoe hard je nu eigenlijk rijdt. Met 110 op de teller gaf het bord aan 65 en met 90 op de teller 56km/u. Dus een keer een verschil van 45 en de andere keer 35. Momenteel houd ik dus gewoonweg rekening met een afwijking van circa 40km/u. Ik heb echter geen idee in hoeverre die afwijking zal fluctueren als ik hogere snelheden rijden zal. Dus ik moet hier echt en zo snel mogelijk, iets aan doen.

We spreken dan nu van een Xantia 1.9 Turbo diesel break van oktober 1998.

Regards,
Léon

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 14 september 2011 08:34 PM
  [ # 1 ]

Als eerste zou ik de tellerbak loshalen, de printplaat die achter de tellers zit losschroeven, en de plekken waar de meters contact maken met de printplaat van vers soldeer voorzien. Kan prima met een 15watt boutje en elektro soldeer. De meters maken contact met verende stukjes metaal op soldeer eilandjes op de printplaat en die contacten worden slecht.
Kan je gelijk wat lampjes vervangen als dat nodig is Smile

Eens kijken wat voor raar gedrag er dan nog over is…

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 15 september 2011 03:51 AM
  [ # 2 ]

Dank u BX. Ik zal me daar dan een deze dagen eens mee bezig houden.

Regards,
Léon

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook