










Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Beste mensen,
Nu ieder weer terug is uit Parijs zou ik graag de auxilary air valve met jullie bespreken, het ding wat onder de motorkap van de CX met Bosch injectie een plaatsje heeft gevonden. Nodig om bij een koude motor iets meer lucht te geven en dus te zorgen voor een hoger toerental
Dit ding dus
http://www.germansupply.com/home/customer/product.php?productid=17129
Gisteren heb ik dit ding eens bekeken en op internet rondgespeurd. Het schijnt dat dit ding nog wel eens vast blijft zitten in de open of in de dicht positie.
Ik heb ‘m schoongemaakt (doorgeblazen met carb reiniger (er kwam zwarte olie uit)) en eens nader bekeken. In koude toestand is een kleine doorgang zichtbaar. Omdat mijn motor vaak met een te laag toerental draait na het starten heb ik de valve zo afgesteld dat de opening wat groter is.
Vervolgens heb ik het ding in de vrieskist gemikt en flink laten afkoelen. Het blijkt dat de openig wel groter wordt maar nooit helemaal opengaat. Ik vraag me af of dit zo hoort. Ik kan me voorstellen dat als de luchtklep helemaal opengaat je wel erg veel extra lucht aanzuigt. Misschien wel teveel.
Ik vraag me af of er richtlijnen zijn voor wat de openig moet zijn bij een bepaalde temperatuur.
Wat me ook opvalt is dat een dergelijke valve in allerlei soorten kunt krijgen. Verschillende deze nu van elkaar?
Heeft iemand zo’n ding ergens liggen en kun je me zeggen of deze bij kamertemp helemaal open is, of niet.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Dit vond ik op het internet:
http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat ding hoor niet helemaal open te gaan
Als je hem uit de ijskast haalt en je sluit hem even op 12V aan dan zie je binnen 2 a 3 min het schuifje helemaal dicht gaan. Dan is die gewoon goed.











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Dat ding hoor niet helemaal open te gaan
Ok, met deze info heb ik de hele boel weer in elkaar gebouwd.
Die kl*te schroefjes op onbereikbare plaatsen betekent dat de AAV nu nog maar met een boutje vastzit ipv twee. Er liggen al twee andere boutjes ergens in het vooronder….... grrrrrr.
Nu mijn aandacht maar eens op de elektriek richten
Het lijkt overigens dat mijn CX twee BDP sensors heeft….. vreemd. Ik dacht dat de 25ie’s er allemaal één hadden.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zoiets was die van mij:
Als je dat ding er een paar keer af gehad heb dan lukt dat na wat oefenen binnen een paar min
Zeker niet alle 2500 IE’s hebben 1 sensor, alleen de latere modellen (rond 87??)
Het fijne weet ik er ook niet van.











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
De zaak weer in elkaar en proefgedraaid. Netjes zoals het hoort.
Wat me wel opviel was dat mijn radiateur vrijwel direct warm werd, terwijl de motor eigenlijk nog koud is.
Typisch geval van een openstaande thermostaat. Nu heb ik dat ding al eens vervangen, dus ik vond het wel vreemd.
Even boekje erbij, koelvloeistof eruit (wat een vies plakkerig spul is dat toch) en hopen dat mijn boutjes van het thermostaathuis loslaten. Kijk: het invetten met kopervet levert zijn vruchten op…. geen centje pijn om de boutjes los te draaien.
Wat blijkt… ik heb het de vorige keer niet goed gedaan…. zie foto’s. Die rubber afdichting had toch echt op een andere manier erin gemoeten….
http://www.mijnalbum.nl/Album=JKWAJDNX
en er zit nog vieze rommel in ook.
Ps: weet iemand hoe je de waterslangen op de oliekoeler loskrijgt? Na mijn handen openggehaald te hebben aan de radiateur (goh, wat zijn die lamellen scherp), heb ik het maar even opgegeven, maar gezien de koelslang ervaringen op weg naar Parijs leek het me goed de slangen eens te checken…. Ik krijg de klembanden wel los, maar slang blijft muurvast zitten.
Ps
lukt dat na wat oefenen binnen een paar min
Nietus Krijg de tweede bout er met geen mogelijkheid in. Heb zelfs al met een spiegeltje gekeken en de gaten keurig opgelijnd… (mijn Cx gaat steeds meer moeren en bevestigingen missen…. zag ook al een ontbrekende bout bij de afscherming van de startmotor….)
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm, dat wordt een nieuwe pakking en ring en in de herkansing.