Lampje koelvloeistof gaat aan bij snelheid boven de 80 km??
CitroSannie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 05-09-2011

Gepost: 05 september 2011 02:31 PM

Ik rijd een Citroen Saxo uit 1998. Heb em in april dit jaar gekocht en helaas periodiek problemen ermee.
De afgelopen maanden zijn de radiator, koppakking en de thermostaat reeds vervangen. Eea n.a.v. de koelvloeistoflamp die destijds aan ging, plasjes koelvloeistof onder de auto en slecht werkende ventilatie.
Na het vervangen van de radiator is hij goed onlucht en heb ik een tijdje zonder problemen gereden.

Afgelopen vrijdag reed ik op de snelweg, ca. 110 km per uur, ging weer het beruchte koelvloeistof lampje branden! Dacht eerst dat er onvoldoende koelvloeistof in zat, dus is die na ongeveer een half uur te hebben stil gestaan, aangevuld. Toen bij het starten van de motor, de motorkap open gehouden, waardoor we zagen dat de koelvloeistof over liep. De dop van de tank zat goed en correct dicht gedraaid, maar het bleef er maar onder uit lopen?? Omdat ik het niet meer vertrouwde zo verder te rijden, ben ik terug naar huis gegaan.
De volgende dag geen plasje koelvloeistof onder de auto zien liggen. Heb er naar laten kijken, ze hebben de radiatior ontlucht. Maar dat heeft niks geholpen! Reed vanochtend naar mn werk over de snelweg, ca. 90 km per uur ...weer het lampje aan!!
Er komt geen rook onder de motorkap uit, geen witte of zwarte rook uit de uitlaat, de motor “koelt” nog na
wanneer ik em geparkeerd heb. Dus ??? wat kan er nu zijn?? Kan het zijn dat de sensor van de temp meter erg gevoelig is? Dat werd namelijk gesuggereerd…

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 05 september 2011 10:52 PM
  [ # 1 ]

hey

het overlopen van de dop als ie dicht zit kan normaal zijn als er in het systeem te veel druk ontstaat (maw te veel koelvloeistof in het koelsysteem zit).  is drukbeveiliging ...

Ik zie dat ie van 98 is is de driem al ooit vervangen? 120 000 km/10jaar zoniet asap vervangen

blaaast ie binnen vlot warme lucht? Na een 5tal minuten met dit weer zal je toch al enige warme lucht moeten voelen op stand 3 en op volledig warm. 

Ik denk dat er wat mis kan zijn met de waterpomp of een verstropt kanaal ... op afstand “gezien”

Ik denk dat er ooit een antilek spul gebruikt is die aan het zweven is gegaan wat eventueel een kanaalverstroping teweeg heeft gebracht. In dat geval raad ik aan http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Koeling/Cooling+System+Flush.html te gebruiken en nadat de koeling terug normaal werkt de koelvloeistof terug te wisselen vuil dat opgelost wordt moet ergens verdwijnen ...

tempsensoren gevoelig lol die man moet een komiek worden…

in ieder geval niet te lang zo blijven doorrijden om schade aan de koppaking te vermijden.

Profiel  
 
CitroSannie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 05-09-2011

Gepost: 15 september 2011 02:46 PM
  [ # 2 ]

Hoi hoi,

Heb de tip opgevolgd voor wat betreft het reinigen van de radiator. De radiator is ontlucht en de kachelradiator is eruit gehaald, gereinigd en opnieuw er in gezet. Ik merkte gelijk dat de kachel weer snel warme lucht uitblies. Was eerst niet zo, bleef koud.
Na deze actie, kon ik er 5 dagen mee rijden, toen weer het lampje van de koelvloeistof ging branden!
De koelvloeistof was vlak voor de rit nog gechecked en bijgevuld tot de tank vol was. Na ongeveer 10 km rijden ging het lampje weer aan. En zo heb ik dit ritueel 3x die avond moeten doen om weer thuis te kunnen komen!! Elke keer was de koelvloeistoftank volledig leeg. Omdat ik vermoedde dat er ergens een lek zit, heb ik tijdens bijvullen gekeken of het eruit liep (was niet zo). Ook vlak na het starten nog even gekeken, maar niks te zien. Ben weg gereden met een volledig gevulde tank aan koelvl stof, maar na een paar km weer het lampje aan!
Ik denk dat ik deze auto kan afschrijven, want ik heb de afgelopen maanden de radiator, koppakking, thermostaat en 1 wiellager kunnen vervangen. Heeft iemand een idee wat dit nu weer kan zijn? En wat het repareren gaat kosten??

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10349
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 september 2011 03:15 PM
  [ # 3 ]

Peil de olie eens? Als dat gestegen is, of smurrie, is de koppakking lek!
Check ook of bij lopende motor geen kvs uit de achterkant van het blok komt. Sommige tapeinden van het inlaatspruitstuk moeten nl met vloeibare pakking gemonteerd worden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 16 september 2011 06:03 PM
  [ # 4 ]

heb je al gecontroleerd of het “ventieltje” l a goed vast is en de imbusbout aan de thermostaat.

anders moet je eens kijken bij stilstaand draaien op +-3000 toeren dan zal je normaal redelijk snel zien of er iets lekt maak wel de omgeving van de thermostaat goed proper en de buurt van de ontluchtingsnippel van de radiator.

btw is de mat aan de bijrijderskant nog droog?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook