Hallo allemaal!
Sinds april dit jaar rij ik rond met een Visa GT uit 1983:
Het schijnt dat dit een van de twee nog rijdende GT’s is in Nederland, en dat er een derde met schade in een opslag staat ergens.
Ik kwam de GT tegen bij een garagebedrijf waar net mijn vorige wagen, een Xsara break, was afgekeurd. Aangezien ik geen zin had de reparaties voor de Xsara te betalen (te veel aan te doen voor nog max 1 jaar ermee rijden) heb ik die er achtergelaten en de Visa maar meegenomen. Het is een erg leuk ding om mee te rijden. Ik vind het vooral leuk om de overeenkomsten te zien met z’n voorganger, de Dyane. Mijn eerste auto was een Dyane 6 uit ‘82.
Het wagentje heeft ruim 240.000 kms op de teller staan, en is niet meer de mooiste in het land. De bodem is redelijk krokant, net als de deuren, achterklep en wielkasten… De dubbele carburateur is er niet meer, evenals de 5-bak, die door een 4-bak vervangen is ooit.
Voor de zomer had ik het idee om maar eens te gaan leren hoe je dingen als plaatwerk, onderkant deuren etc, netjes kan opkalefateren, en natuurlijk was ik wel benieuwd wat er verder allemaal te doen zou zijn aan de wagen. Helaas is er van de klusplannen nog niet zo heel veel terecht gekomen, omdat het de hele zomer geregend heeft…
Verder is er wel genoeg aan te klussen, want er is altijd wel wat kapot, zoals bijvoorbeeld een losgefloepte schakelstang of een zekering die doorbrandt als je de binnenverlichting verkeerd om aansluit (oeps).
Voor wie het leuk vindt… nog wat foto’s.
Hans v. K.
Nu zijn er op het moment ook twee zaken die aandacht vragen, en waar ik ook vraagjes over heb.
Het eerste zijn de rubbers die bij de bevestiging van de stabilisatorstang voor horen te zitten, en die dus nogal vergaan zijn.
Ik heb snel iets gebeund om het ergste euvel te verhelpen, maar de vraag is nu dus… hoe kom ik aan nieuwe rubbers, en hoe krijg je die in de bevestigingspunten? Is daar speciaal gereedschap voor nodig? Ik las ergens dat je de rubbers er in moet persen?
Het tweede is dat ik al een weekje wat geratel hoorde bij de snelheidsmeter, en jawel, vanochtend daalde de aangewezen snelheid opeens naar 0. Dus ik ga ook maar eens onderzoeken wat daar aan gedaan kan worden ... als het nog een keer ophoudt met regenen.
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Stabilisatiestang rubbers zijn te vinden op de sloop onder een Peug 205.
Jou oplossing heeft wel een héél hoog “Beun de Haas” gehalte.
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Nieuw bestellen? Vraag de dealer of club.
Suc6 ik zal ook ff kijken of ik nog wat heb liggen.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gefeliciteerd!
Je mag blij wezen dat de originele dubbele carb. weg is, dealers toendertijd vervloekten dat onding, en raadden de klanten aan om er een 14TRS carburateur en spruitstuk op te zetten.
Voor je teller moet je eerst even onder de motorkap kijken t.h.v. je zekeringenkastjes, daar zit een koppelstuk voor de boven en onderkabel.
ff klikken; http://link.marktplaats.nl/475240076
Nieuwe setjes rubber, hoe leuk is dat
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat is/was het probleem met de dubbele carbu van de GT?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
moeilijk af te stellen/synchroniseren, daardoor belabberd lopen (ook stationair rommelig lopen) en vréééselijk zuipen, met name doordat ze slecht waren af te stellen.
Maaarrrr, die dubbele carburateur zorgde wel voor 80 pk, en met de enkelvoudige Solex Pbisa van de 14 TRS had je maar 60 paardjes.
In combinatie met de 5-bak had je toendertijd met zo`n suffig visaatje een wolfje in schaapskleren
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarschijnlijk was het onbekend en daarom gewoon “te moeilijk” voor de Citroën-monteurs van toen. Terwijl het synchroniseren van 2 carbu’s toch echt een koud kunstje is….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Is dit dezelfde motor die ook in de Peugeot 205 GT geleverd is?? Die heeft mijn buurman vroeger gehad. En die was volgens de Peugeot-garage een drama om af te stellen. Vooral stationair liep dat ding nooit lekker en verbruikte flink wat benzine! Maar reed (eenmaal goed warm) heerlijk vlot!
De Visa 14 TRS hebben wij thuis 4 jaar gehad en dat was een heerlijke auto! Zuinig en ook nog vrij vlot…Een Sierra 1.8 konden we met optrekken goed bijhouden
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Edit moderator: Quote verwijderd. Quoten op het vorige bericht is onnodig en tegen de forum-regels.
Zelfde motoren als in de 205 inderdaad!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
@ DriverD, het is toch echt zo, er werd speciaal Citroën gereedschap voor gebruikt.
E.e.a. is te lezen in het visaboek van Dhr. v/d Zanden
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Er zal vast speciaal gereedschap voor zijn geweest. Hoewel dat niet nodig is: Een stukje doorzichtige slang, met de twee open uiteinden boven en onder in de U-vorm een beetje olie voldoet om te synchroniseren.
Dat er gereedschap voor was, wil niet zeggen dat elke Citroën-monteur er mee om kon/wilde gaan. Dan krijgen dubbele carbu’s snel een slechte naam….
Citroen!
Als het zo een dubbele weber was zoals bij Ducati, ja goed spul was dat niet, elke 5000-10000km was dat spul serieus ontregeld.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Nou, met 4 cylinders in een visa lopen ze met die dubbele carburateur net zo rommelig als een slecht afgestelde 2 cylinder Ducati vrop-vrop-vrop-vrop-vrop-vrop
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Leuk verslag heb je gemaakt van de meeting van afgelopen Zaterdag.
Het lijkt bijna een complete handleiding hoe je je remsysteem moet verzorgen
Het meeste geklooi van werken aan het remsysteem zijn de muurvaste bouten
Ik had er reuzegraag bij willen zijn, maar had andere verplichtingen…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Hoe is’t met de visa Hans?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist