hé mark, hoe is het nou met die eventuele lekkage? laten we er anders zaterdag even naar kijken… als het om lekkende bx-en gaat, dan heb ik al wel enig leed meegemaakt
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
heej Heleen
tja, hoe is het met de lekkages, er zijn vanallerlei mooie lekkageplekken op de oprit, maar volgens mij geen van koelvloeistof, dus volgens mij lekt ie niet (geen koelvloeistof althans). Uiteraard kan je altijd eens kijken als je wil
deur63 schreef:heej Heleen
tja, hoe is het met de lekkages, er zijn vanallerlei mooie lekkageplekken op de oprit, maar volgens mij geen van koelvloeistof, dus volgens mij lekt ie niet (geen koelvloeistof althans). Uiteraard kan je altijd eens kijken als je wil
ok, doen we, tot zaterdag dan
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hmm, het is vandaag zaterdag, dus dat wil zeggen: sleuteldag.
tja, wat is er te zeggen, het viel me op dat er een vettige lijn op me bumperlip zit (lekkage van een of andere vettige sjit (LHM?)), en dat er een heel aantal plekken onder de BX aanwezig is. Verdere inspektie toonde aan dat er aan elke leiding wel een druppel hangt, Olie aan de achterkant van het blok (daar hing een druppel van aan de welbekende krul van de HD leidingen die naar de achterkant van de wagen gaan), en volgens mij LHM bij de HD regelaar, die overigens behoorlijk nat is.
dus de grote verdwijntruuk is nou van toepassing op LHM (peil is alweer veel te laag), olie (peil = 1cm gezakt), en KVS (peil, tja, ik durf niet te kijken)... het is duidelijk dat ie lekt, want er komen steeds meer plekken op de oprit bij (sorry mam ). Ik denk dat ik em maar naar de garage breng en dat ze alle rotte leidingen eens moeten vervangen. Het gaat een smak geld kosten maarja, het zij zo.
Als iemand zin heeft om em te fixen (tegen betaling) is dat natuurlijk altijd te bespreken
breng ‘m dit keer eens wel naar een fatsoenlijke garage dan in plaats van zo’n lokale sjappie….
deur63 schreef:Ik denk dat ik em maar naar de garage breng en dat ze alle rotte leidingen eens moeten vervangen. Het gaat een smak geld kosten maarja, het zij zo.
Ik zou zeggen, een schone taak voor de Hegru!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Tsja, alle leidingen zelf vervangen is natuurlijk ook goed te doen. Maar ‘t is vast niet zo dat alle leidingen lek zijn. Wordt ‘t je echt niet duidelijk waar de lekkage vandaan komt? Bij mijn TZD Turbo zijn er twee kanshebbers. De leiding onder ‘t expansievaatje en de bovenste leiding van de radiateur.
Maak de boel aan de onderkant eens schoon. Veeg en spuit er alle zooi vanaf zodat je straks kunt zien waar ie LHM lekt en waar de andere vloeistoffen lekken. Dit scheelt straks ook in de portemonnee want de garage hoeft minder lang te zoeken en tijd is geld….
voge schreef:Tsja, alle leidingen zelf vervangen is natuurlijk ook goed te doen. Maar ‘t is vast niet zo dat alle leidingen lek zijn. Wordt ‘t je echt niet duidelijk waar de lekkage vandaan komt? Bij mijn TZD Turbo zijn er twee kanshebbers. De leiding onder ‘t expansievaatje en de bovenste leiding van de radiateur.
Qua koelsysteem lijkt het niet te lekken. Er hangen alleen maar zwarte en groene druppels onder het blok, dus LHM en olie. Waarschijnlijk is de koppakking een klein beetje lek, dus ja
verder.. Heleen was net hier (:)) en we hebben eens even gekeken. Bij lopende motor zie je het druppelen, en dat is dan bij de welbekende krul (van leidingen die naar achter lopen). Zwarte druppels, olie. Het druppelde flink. na een 15 a 30 minuten lag er toch best wel een groot plasje, ik schat ongeveer 1 druppel per minuut. Dit is dus aan de achterkant van het blok, en dat is onmogelijk om te zien (zonder brug).
Qua hydrauliek.. de leidingen die naar de onderzijde van de debietregelaar lopen zijn vochtig, evenals de achterzijde van de debietregelaar. waarschijnlijk zitten de wartels enigzins los, helaas zijn ze niet vast de draaien (3 op een rij, maar ze zitten elkaar in de weg, dus de hele troep moet los). verder is het relatief droog, afgezien van 1 leiding die naar achteren loopt.
Het lijkt me het beste om morgen eens de BX op bokken te zetten en eronder de kruipen, om te zien of ik die olielekkage op kan lossen, want het lekt dus behoorlijk.
en LHM hoort toch gewoon IN de auto te blijven hoor!! Succes ermee dan!
voge schreef:en LHM hoort toch gewoon IN de auto te blijven hoor!! Succes ermee dan!
haha, ja dat klopt! ach ja, morgen eens kijken, en inderdaad schoonmaken. Het is nu zo’n vettige troep dat je helemaal niet ziet waar het lekt.
Net eens even onder de BX gekropen en de achterkant van het blok geïnspecteerd om te kijken waar m’n olie vandaan komt. Nou, het komt aan de onderste helft van het blok naar buiten (niet de koppakking dus). Er zitten daar mijns inziens 2 dingen: een of andere sensor (sleutelmaat 21 of 22 die overigens niet 100% vast zat, nu wel weer), en daarnaast zat de oliepijlstok. bij beiden is het nat, de sensor heb ik vast gedraaid. probleem is dat dat NIET de plaats is waar de mooie verse plek op de oprit ligt, maar een stukje verder naar links, bij (ja hoor, heb ik weer) het vliegwiel (kan je mooi zien zitten, zo van onder). Het is daar dus in ieder geval redelijk nat… Ik hoop uiteraard dat het bij de sensor lekte, dus dat zal ik binnenkort eens inspecteren.
Nog een klein puntje: gisteren heb ik de BX een half uurtje in de oprit met draaiende motor gehad, en nou is bij de uitlaat een mooie zwarte plek op de oprit. Toen ie liep hield ik m’n hand eens bij de uitlaat, en het leek dat er druppels water met roet deeltjes uitkwam. Het kan zijn dat dat gewoon wat roet is wat in de demper zit, maar.. is da goe?
neu das nie goe maar ik lees dat je weer een stukkie verder bent met je vloeistofverslindende chic. en zou het dan toch weer meevallen?
en we kunnen natuurlijk altijd weer een micromeeting organiseren als er iets op te lossen is .
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Alweer een micromeeting? daar kan ik geen nee tegen zeggen, maar deze keer wel in Amsterdam
Helaas gebruikt de Chic 4 vloeistoffen, 3 relatief goedkope, maar ook 1 dure, benzine ik neem aan dat niemand een oplossing daarvoor heeft.