Gefeliciteerd man!
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Bedankt voor de felicitaties
Het is echt te gek!
Zoiets mafs om ineens vader te zijn en veranwoordelijk voor zo’n klein leventje.
Gelukkig gaat het allemaal heel erg goed en is de kraamzorg fantastisch (want daar hoor je ook wel eens andere dingen over) En er komt véél meer bij kijken dan ik had kunnen verwachten. Maar met goede ondersteuning en de nodige boeken en dergelijke komt dat helemaal goed
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Zoooo, het is alweer een tijdje geleden dat ik een update gegeven heb, zo lang zelfs dat mijm dochtertje inmiddels zelf al aan de auto’s begonnen is
Nou ja, het wagentje heeft wat opknap behoefte maar dat maak ik wel in orde, ik heb auto’s gehad die er slechter aan toe waren maar ik heb er ook een hoop gehad die gegarandeerd een hoger kilometrage hadden en in betere staat waren:wink:
Verder zijn we een paar maanden bezig geweest met het kopen van een huis en dat gaat nu vrijdag eindelijk gebeuren en dan ook meteen een met een garage met 70m2 vloeroppervlakte en smeerput. Ik kan niet wachten om de BX en HY uit de stalling te halen en fijn droog in mijn eigen kloothok te parkeren, garantie voor jaren lol hopen we dan maar
En de XM, daar heb ik inmiddels zoveel schik van, aanvankelijk kocht ik haar met het idee er een jaartje in te sturen en dan weer eens verder te kijken gezien de kilometerstand van ruim 4 ton toen ik haar kocht maar zoals dat gaat, toch weer een onbreekbare liefde voor mijn auto gekregen en aangezien ze op de terugreis is van de maan wil ik dat ze de aarde ook maar weer haalt (qua kilometers) zolang de koets me niet in de steek laat in zoverre dat het niet meer lasbaar is moet dat ook wel te doen zijn.
In de afgelopen maanden zijn de volgende dingen er aan versleuteld:
- standaard interieur gewisseld voor een electrisch ambiance interieur
- ambiance interieur gewisseld voor een lederen interieur
- alle bollen
- laswerk onder de bestuurdersstoel
- nieuwe (iig in nieuwstaat verkerende) etoile velgen
- parkeersensoren ingebouwd
- ruitenwisser stengel met interval regelaar gemonteerd
- handremkabels
- electra hier en daar gerepareerd
- complete slotenset uit type 1 met klapsleutel en ir plip ingebouwd
- Carkit ingebouwd
- “vaste” tomtom ingebouwd
Verder hebben Pa en ik nog uit een sloper XM de motor + bak gevist, dat blok heeft ruim 2 ton minder ervaring en zal binnenkort vertroeteld worden en in mijn XM gehangen worden.
Er is een steen door mijn voorruit geploft, vrijdag a.s. komt er een nieuwe in, in Geleen zit een glasspecialist die dat voor 266 all incl. doet.
Ik heb een complete ecc set uit een XM gehaald en wil deze nog in gaan bouwen, dat is verbazingwekkend eenvoudig slechts 1 motortje zit op een schier onmogelijke plaats maar dat komt wel goed.
Er moet nog gelast worden aan de rechter dorpel bij de tank, vorig jaar was dat nog geen afkeur, dit jaar wellicht wel… we zullen zien…
Maar wat is het een machtige wagen zeg, met 430.000 kilometer op de wekker nog zo ontzettend fijn rijden. De nieuwe motor is ook niet uit noodzakelijkheid gekocht maar omdat ik hem zeer goedkoop krijgen kon en mijn huidige motor toch ook inmiddels tegen een nieuwe koppeling en distributieset aan zit te hikken. Nu kan ik dat lekker op mijn gemak naast de auto doen en het omhangen van de motor is zelfs minder werk dan die twee klussen met een gemonteerde motor, zeker als je er de ruimte voor hebt en die heb ik dadelijk
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En natuurlijk nog wat fotootjes voor de liefhebbers:
motortje scoren
Deze XM ziet er vreselijk uit maar dat komt omdat ze al 3 jaar onder die boom geparkeerd staat, zo’n type boom waaronder het hars lijkt te regenen.
lederen interieur
oooooh jongens wat zit dát vreselijk lekker zeg!
Tsja en dan valt het ineens op dat ik helemaal geen fotoshoots heb gemaakt behalve de eerste paar maanden, hhhm, het wordt er eens tijd voor. Ze is overigens niet de mooiste qua strakheid, best wat putjes en krasjes maar ergens vind ik dat wel charmant. Ze heeft ook al zo’n leven achter de rug, daar horen littekens bij natuurlijk. Overigens bevalt de dame mijn dochter ook erg goed, deze XM is de allereerste auto waar ze ooit mee te maken heeft gehad, twee uur naar haar geboorte zat ze al achterin de maxicosi, nog steeds dondert ze als een blok in slaap als we een ritje maken. De langste rit tot nu toe (Roermond-Emmen) met haar aanboord ging dan ook voortreffelijk. Ik vrees echter wel dat dat met de jaren steeds minder makkelijk wordt (mezelf als etterbakje herrinnerend….)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Dat lederen interieur ziet er prachtig uit, Mechuccio. Ook de cabrio van je dochter is leuk, wel een beetje werk aan. Proficiat met de aankoop van het nieuwe huis en vooral met de 70m² sleutelruimte - als stadsbewoner kan ik daar alleen maar van dromen, net genoeg plaats om de auto’s te stallen maar dan ook niks meer. Ooit, zo’n 35 jaar geleden sleutelde ik ook wat maar toen was mijn Opeltje kinderlijk eenvoudig - ik zou af en toe eens terugwillen naar die ‘keep it simple-tijden. Als ik zo die halfgesloopte Xm zie begin ik te duizelen. Je lijkt daar heel goed werk te leveren.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Sinds afgelopen vrijdag hoef ik niet meer naar een gebarsten ruit te kijken maar heb ik weer een prachtig en kraakhelder glaasje tussen mij en de buitenwereld. Wat een genot!
En vol lof en alle aanbeveling voor Franco van I.F Glas in Geleen.
De stijlen zijn perfect behandeld tegenroestvorming, de ruit is er perfect in gehangen en de plastic raamstijlen zijn door Franco ook weer helemaal in orde gemaakt en perfect op hun plek gezet zonder dat hier kit bij nodig was terwijl de vorige glaszetter ze (de ruit was kennelijk al eens vervangen) met dikke klodders kit vast had gezet.
Hier is echt heel erg puik werk afgeleverd door een vakman met hart voor zijn vak. Geen onzinbedragen aan dure kantoorpanden en reclamecampagnes maar eerlijk en vooral goed werk. Het prijsverschil mag er dan ook wezen. Tegenover ruim 1000 euro bij Carglas tikte ik bij I.F. Glas slechts 197,54 euro af, voor demonteren, behandelen, plaatsen en nabehandelen en dat ook nog eens met volledige garantie!
Hier een fotoreportage, klikken voor grotere foto’s.
Demonteren van de vastgekitte sierlijsten
Lossnijden van de ruit, de vorige glaszetter had de ruit zo hoog geplaatst dat hij tegen de metalen rand zat, het snijdraadje kon er nog maar net langs.
En weg is de ruit, nu wat kitresten verwijderen
Schoonmaken en voorbehandelen van de pasvlakken
En zo ziet het er nu van binnen uit
Wat ook nog zo mooi is, door de slecht gekitte rand rondom de voorruit en ook de ruit zelf die verkeerd geplaatst was waardoor er nog wat kieren rondom zaten was de XM best lawaaierig van binnen, niet zoveel dat het echt storend is maar windsuizen en ruis was altijd wel goed te horen. Het mooie is dat dat soort dingen pas opvallen als ze er niet meer zijn. Het is namelijk met de nieuwe ruit een wereld van verschil, je hoort nauwelijks nog windgeruis en het gefluit is helemaal weg.
Ik ben hier gigantisch content mee!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Was die steen toch nog ergens goed voor…
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Geweldig! Goed adres om te onthouden. Niet naast de deur voor mij, maar met zo’n prijs kun je wel wat benzinegeld extra missen…
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ja precies, voor dit geld kan het zelfs niet meer uit om een extra glasverzekering af te sluiten, voor het verzekeringsbedrag plak je elk jaar een nieuwe ruit in je auto en dit is in mijn leven en ik weetniet hoeveel auto’s pas de tweede keer dat ik een voorruit laat vervangen.
@Bossinkje, mijn “universele sleutel van 30x30” bedoel je? Die kieper ik meestal door de zijruiten bij gebrek aan de originele sleutel
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Nu direct ook ff nieuwe wisserbladen erop mikken he!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nou, tijd voor weer eens een update , een in 3-delen dit keer.
Nadat ik in jaruari vorig jaar besloot de BX weer voor een jaar de weg op te duwen heb ik de XM geschorst en stilgezet, ze liep nog wel maar motorisch was er zoveel mis inmiddels dat ik er geen brood meer in zag om hem toen te keuren, niets ernstigs verder maar een hoop lekkages in kvs en olie systeem, geen idee van de leeftijd van de distributieriem en een koppeling die ook meer dan te wensen over liet.
Afgelopen september ben ik begonnen met het onderhoud aan de XM waarbij ik de nieuwe motor en versnellingsbak (zie foto’s hierboven) in wilde gaan bouwen, een nieuwe koppelingsset en ditributieset had ik uiteraard ook klaar liggen.
Toen de oude motor er eenmaal uit lag begon het feest pas echt want mijn oude motor was voorzien van een ME5 bak en de nieuwe van een BE3, de ME5 heeft een duw koppeling, de BE3 een trekkoppeling, die zaken zijn onderling ook niet echt makkelijk uitwisselbaar dus stond ik een beetje voor een dilemma. Gelukkig werd dat redelijk snel opgelost door een sloper uit Arnhem waaruit ik in ruil voor het bieden van plaats voor een sloopmeeting wat onderdelen mocht plukken dus met het schakelmechanisme uit die auto en de koppelingskabel kon ik dan de nieuwe motor met versnellingsbak bruikbaar maken.
Nieuwe koppeling op het nieuwe blok
Nieuwe distributieriem op het nieuwe blok.
De toen huidige kilometerstand van de koets, het blok heeft ruim twee ton minder gedraaid.
De motorruimte flink gekuist want dat er een hoop bagger zat moge duidelijk zijn. Heerlijk een fles Dasty in de zo’n spuitfles voor op de compressor gekieperd en flink tekeer gegaan, schoner dan dit hoeft het van mij niet te worden.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Toen de motor eenmaal weer in de koets hing heb ik nog even staan kijken en het aantal flesjes bier dat erbij genuttigd werden nageteld want of ik stond scheef of de motor hing scheef.
Blijkt dat er ook nog een verschil in motorsteunen zit tussen BE3 en ME5, gelukkig had ik de motorsteun van de donor maar meegenomen aangezien die toch al losgehaald was en kon ik die nog makkelijk overzetten.
Het verschil tussen de motorsteunen, links is ME5 en rechts is BE3
Vervolgens kwam dan het spannende moment, zou hij lopen?
De motor rond laten gaan, eerst een paar keer zonder ontsteking om er zeker van te zijn dat door de hele motor voldoende olie gepompt zou zijn en vervolgens met. Na een paar keer rond op de startmotor met een aarzelend pufje sloeg ie aan, redelijk rap voor een blok dat zo lang stil gestaan heeft en hij liep ook eigenlijk meteen best mooi. Schakelde na een paar minuten over op LPG en bleef ook daar keurig op draaien, toen de ventilatoren eenmaal aansloegen vond ik het mooi, bovendien lekte hij wat koelvloeistof bij de radiateur en dus heb ik de motor afgezet om de auto verder af te bouwen.
Helaas waren van de 4 radiateurs die ik nog had liggen er ook 4 lek dus uiteindelijk heb ik een andere gekocht via Marktplaats in Veldhoven die ik eerste kerstdag opgehaald heb.
Toen het koelsysteem eenmaal lekvrij was kon ik dan eindelijk de XM voor het eerst sinds lange tijd weer de garage uitrijden, en nog belangrijker, de HY kon de garage weer in! Helaas was het nogal een zompige dag en nadat ik de HY aan de kant zette om de XM binnen te rijden zakte hij tot zijn assen in de modder weg. Maar goed, de XM deed het dus die kon ik dan meteen maar inzetten om de HY mee uit de blub te trekken, meteen een mooi moment om te kijken of alles het goed zou blijven doen en warempel, dat deed het ook! Met een paar ferme rukken van de XM trok ik de HY weer op het droge en kon ik de dame binnen zetten. Toen ik vervolgens de garage uitliep om de XM naar de garage te brengen stond ze te koken en koelvloeistof te kotsen ......
Er bleek gelukkig niet al te veel mis te zijn, om de een of andere reden worden de ventilatoren niet meer aangestuurd. Als tijdelijke oplossing heb ik een nieuwe schakeling gemaakt met het thermocontact dat in de nieuwe radiateur zit maar in de originele setup niet gebruikt wordt. Achter de radiateur is een aftermarket ventilator gezet die nu door die schakeling aangestuurd wordt, bij 95 graden koelwater blaast ie even maar heb dat in de praktijk nog maar nauwelijks meegemaakt dat het moet, wellicht van de zomer of wanneer ik eens in een goeie file terecht kom.
Tijdens het maken van die schakeling en het testen of alles goed werkte (nieuwe relais, thermocontact en natuurlijk die ventilator) viel me nog iets raars op, ineens begon er olie uit de luchtslang te lopen en niet zo’n beetje ook niet, gewoon een flinke straal.
Ach ja, af en toe mag je jezelf wel eens een draai om de oren geven: in mijn herinnering had ik de motor helemaal afgetapt toen ik hem met Pa uit de sloper trok, in de praktijk was dat echter niet zo en natuurlijk controleer je zoiets ook niet maar pletter je gewoon 4,5 liter olie in het blok, zelfs nadat ik peilde en toch wel een aantal centimeters meer olie op de stok zag zitten dacht ik nog “Ach… hij staat schuin, dat kan wel” er zat dus een liter of 4 te veel in de motor en dat werd aan alle kanten rondgepompt en geslagen.
Dus als de sodemieter de motor weer afgezet en het teveel aan olie weer afgetapt waarna het lekken van de olie stopte en de motor gelukkig nog steeds gezond klonk en liep.
Vervolgens naar de garage gebracht voor de APK. De afkeurpunten vielen me alleszins mee, een koplamp gaf geen goed beeld, een kentekenverlichtingslampje deed het niet, er moest wat gelast worden aan de linkerdorpel en de 4-gasmeting was niet goed.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De eerste punten waren snel genoeg opgelost alleen de uitlaatgassen in orde krijgen was een beetje een rottig punt, in eerste instantie dacht ik dat het wellicht een overschot aan olie in de uitlaat kon zijn maar om daar zeker van te zijn vroeg ik de monteur om de uitlaatgassen ook even op benzine te testen, geen succes helaas, hij schakelde naar benzine, de motor smoorde en was ook niet meer te starten. hij sloeg hoogstens voor een paar seconde nog aan en dat was het dan.
Dus de dag erna maar met een tasje onderdelen naar de garage gegaan, BDP sensor vervangen, hielp niet, boegiedoppen vervangen hielp ook niet, gasklephuis vervangen, dat hielp wel, de oude zat comlpeet verstopt met olie en zooi dus hij smoorde daarop. Toen maar even groene platen van de garage geleend en de auto een stuk flink op zijn flikker gegeven om hem schoon te branden en ik merkte aan alles dat ie steeds beter ging lopen en soepeler door de toeren ging.
Dus terug naar de garage, nog mis, uitlaatgassen waren nog steeds niet goed.
Uiteindelijk bleek er nog een kortsluiting in de bedrading van de lambdasonde te zitten waar de aftakking gemaakt was naar de LPG-ECU en bleek de katalysator helemaal leeg te zijn dus dat nog gerepareerd en vervangen en met goede moet naar de garage… nog steeds niet goed, de uitlaatgassen waren nu op benzine perfect maar de lambdawaarde schommelde net wat te hoog op LPG.
Toen de handdoek maar in de ring gegooid want mijn kennis van het LPG systeem is te gering om daar problemen te gaan zoeken en oplossen, op benzine klopte alles dus nu werd het tijd voor een specialist.
De specialist kwam er redelijk rap achter, een injector had geen mooi beeld en een tweede injector bleef pissen. De eerste schoongemaakt en de tweede vervangen en toen was het dan ook eindelijk goed.
Zo, het is me nogal een verhaal geworden maar dat is wat er de afgelopen maanden met de XM gespeeld heeft, inmiddels ben ik een 1500 kilometer verder met het beest en ze bevalt me uitstekend. Van de 438.000 kilometer die inmiddels op de klok prijkt voel ik helemaal niets en na deze onderhoudsbeurt wil ik er wel weer een beste tijd in gaan rijden, uiteindelijk zijn de volgende zaken vervangen:
- motorblok
- versnellingsbak
- koppeling
- distributieriem
- versnellingspook + schakelstangen
- radiateur
- katalysator
- uitlaatpijp met tussendemper
- enkele koelvloeistofslangen
- enkele hydraulische slangen
- bougies
- olie
- oliefilter (2x)
- luchtfilter
- gasklephuis
- lambdasonde
- stappenmotor
En uiteindelijk resulteerde dat in:
En het komt gelukkig ook precies op tijd.
Afgelopen weekend heb ik de garage gronding opgeruimd waarbij de BX weer even op straat moest staan, ik trek de motorkap open om er een accu in te zetten en dat ding begint me toch een partij benzine te pissen, de brandstofleiding op de injector rail is compleet naar zijn grootje, had ik preventief moeten vervangen maar dat er zoveel droogtescheurtjes in zaten was me nog niet opgevallen. Ach ja, het brave beest, hij mag nu eindelijk met pensioen, over een paar jaar zien we wel weer als ik hem uit het stof trek!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX