hallo,
kan iemand mij vertellen op hoeveel t/min ik versneld stationair toerental moet afstellen in de vraagbaak staat het ook beschreven alleen vraag ik mij dus af op hoeveel t/min dan?
vraagbaak blz 326.
vriendelijke groet,
joost

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Bovenop de carb zit de afstelschroef voor versneld stationair, een 750 tpm is prima.
‘Spirit of avant-garde’
@pascal:
ja dat weet ik dat je de schroef moet verstellen nadat de slangetjes zijn verwisseld van de zwarte kunstof vacuüm doos en caburateur.
komt het er dus op neer dat het versneld stationair toerental dus 150t/min lager is dan het normalen stationaire toerental van 900t/min
vriendelijke groet, joost.

Totaal aantal Berichten: 10403
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt mij dat dat dus andersom is…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@ jantje:
andersom? maar het normale st.toerental is toch 900t/min en op hoeveel t/min stel ik dan de regelschroef in op de carb voor het versneld st.toerental?
groet, joost

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Misschien een hele domme vraag van mij (sorry dan), maar waarom moet je een ‘versneld toerental’ hebben?
Dacht dat dit alleen bij een C-Matic of automaat van toepassing was.
Die extra stelschroef zit toch ook niet op alle carburateurs??
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
@la leo
bij mijn carb zit die regelschroef en de reden waarom
als ik gas geef op het moment dat de motor stationair draait dan moet het toerental binnen ongeveer 10 seconden weer teruglopen naar 900t/min bij is dat 3 tot 4 seconden dus en nu begreep ik te lezen in de vraagbaak dat te kunnen afstellen met het statinair toerental maar is dat ook zo vraag ik me af?
of moet ik het membraan van de accelratie pomp vervangen ?of is het gewoon goed zo? heb overgens verder geen problemen met de carb.
vrgr, joost
Als je geen klachten heb ik zou ik nergens aan gaan schroeven! Als je eenmaal gaat schroeven aan die carburateurs kan het best lastig zijn!
Je bedoelt dat als ie op toeren is en je laat het gas los, moet het 10 sec duren voor die weer stationair draait?
Dat is wel erg lang hoor, wat je nu hebt lijkt me beter.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
@verkluim
als dat normaal is 3 tot 4 sec dan zal ik er maar verder niet meer aan zitten.
ga nu naar neeltje jans toe is vandaag de citroën ds dag van zeeland ff buurten.
groetjes, joost
daarbij is een douvrin erg gevoelig voor temperatuur;
de motor genereert veel warmte, waaroor na een lange rit het stationait toerental gemakkelijk 200 rpm hoger ligt dan bij een koude motor. Bij een koude motor in dit weer(geen hoog zomer, niet ver onder 0) is 800-900 rpm stationair heel mooi. In de winter moet je van de carb afblijven; dat heeft bij temperaturen onder nul geen enkele zin; er valt dan geen peil op te trekken
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Daar heb ik nog nooit last van gehad Erik…stationair is bij mij altijd zo’n 850-900 tpm.
Alleen, maar dat weten we nu wel, zijn het warmlopers: op de snelweg 77-78 graden (motorblok, niet koelvloeistof).
Ga je de snelweg af dan hoef je niet raar te kijken in no-time op de 83-85 graden te zitten…
Bij 87-88 graden slaan bij mij de fans aan.
Terug naar het probleem: heb je niet gewoon ergens een vacuumlek?
Dat verklaart het hoge stationair en langzaam terugzakken…
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tinfoil schreef:de motor genereert veel warmte, waaroor na een lange rit het stationait toerental gemakkelijk 200 rpm hoger ligt dan bij een koude motor.
Ik had dat laatst inderdaad ook, in een file bij vrij hoge buitentemp. De motor zelf liep niet té warm, maar toch wel aardig warm natuurlijk. Toen liep het stationair toerental ineens op naar ca. 1400 Stond die wagen daar te loeien en de fans erbij!
Ook gebeurt dit soms als je aan het einde van een lange rit inparkeert. Zodra de fans inslaan zakt het toerental na enige seconden dan ook weer.
Overigens is het design van de aluminium Douvrin-motor met z’n bovenliggende nokkenas een stuk moderner dan van de oorspronkelijke “DS-motor” (CX 2400/2500). Maar een grotere radiateur en/of een extra fan is wel aan te bevelen als je bijvoorbeeld een caravan gaat trekken, want dat kleine radiateurtje van de CX 20 is wel wat magertjes dan.
Overigens héb ik dus een mega-radiateur uit een GTi + dubbele fans, maar dat raadseltje van dat verhoogde stationair bij warme motor ga ik toch eens uitzoeken, want ik dacht dat ik de enige was die daar weleens last van had.
Iemand een suggestie?
Pascal??
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
heb dat ook met mijn cx maar alleen als ik een half uur 130km/h heb gereden en dan bij het stoplicht sta dan loopt het st.toerental ook op naar 1200t/min maar binnen 15min zakt dat weer terug naar 900t/min.
ik denk dat het met de hoge temp heeft te maken als je dan bv een tijdje flink doorrij want heb het met 100km/h weer niet zeg maar.
was overgens erg leuk bij de citroën ds dag bij Neeltje Jans (delta werken).
wil wat meer foto’s plaatsen maar gaat steed niet goed
maar kan je vertellen was een mooie dat met sm cabrio;s gsbirotor en heeeeel veeel dssssen.
gr, joost