Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
ja die radiator stopleak had ik ook al aan zitten denken… alleen is dat zulke rommel dat het vaak meer kapot maakt. Ik heb nog niet begrepen of het hele systeem op elkaar aangesloten is of dat de kachelradiator los van de motorradiator staat. Als het 1 systeem is komt die stopleak dus ook in alle radiatoren en dat is niet nodig. Is dat spul niet een tijdelijke oplossing? scheelt wel met uitbouwen enzo. ben een beetje huiverig van stopleak, iemand ervaring hiermee?
japv schreef:Om de middenconsole te verwijderen moet in de meeste gevallen alsnog de handremkabel aan één van de klauwen los, omdat anders de handremhandel niet hoog genoeg wil. Tenzij je die normaliter al meer dan 60 graden aan kunt trekken
Als je de handrem flink hoog aantrekt, dan kun je de middenconsole met een beetje trekken en duwen eruit krijgen, zowel bij een type 1 en 2. Heb dit klusje helaas al eens moeten doen bij mijn vorige en huidige Xantia. En bij de HDI zal het ook wel een keer moeten
Airco is niet zo een probleem, is een klein beetje extra werk, omdat je de unit van de kachelradiateur en airo-verdamper moet scheiden, die zitten met een paar schroeven aan elkaar vast. Ik heb daar de specifieke foto’s van, moet ik wel even opzoeken, het kan zijn dat ze op de PC op me werk staan. Heb in iedergeval wel een fotoboek uitgeprint, als je in de buurt van Rotterdam woont, dan mag je dat wel lenen.
In tegenstelling tot de Haynes of andere handboeken, je hoeft de airco niet af te tappen.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O da’s mooi. De TurboD (met airco) moet er namelijk ook nog wel een keertje aan geloven maar dan prop ik dat ding als het moment daar is wel in de schuur, kan ik ‘t op m’n gemakje zelf fixen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
ravelaro schreef:ja die radiator stopleak had ik ook al aan zitten denken… alleen is dat zulke rommel dat het vaak meer kapot maakt. Ik heb nog niet begrepen of het hele systeem op elkaar aangesloten is of dat de kachelradiator los van de motorradiator staat. Als het 1 systeem is komt die stopleak dus ook in alle radiatoren en dat is niet nodig. Is dat spul niet een tijdelijke oplossing? scheelt wel met uitbouwen enzo. ben een beetje huiverig van stopleak, iemand ervaring hiermee?
Als je moet kiezen tussen 10-20 uur klootvioolen op een klus waar je niet geheel zeker van ben en/of het uitgeven van grote sommen geld zou ik zeker zo’n flesje stopleak proberen. Wie weet hoe minuscuul het lekje is en hoe lang je ermee gered bent. En dat het (tegenwoordig nog) zo slecht is voor de rest van je koelsysteem kan ik eigenlijk niet geloven.
Je kachel wordt gevoed door je koelvloeistof dus die rommel gaat je hele systeem door maar werkt alleen waar het nodig is…..Als je in je achterhoofd houdt dat het op gegeven moment toch misschien wel weer gaat lekken kan het nooit tegenvallen….
Dit soort wondermiddeltjes zijn vaak erger dan de kwaal, helaas te vaak reparaties uitgevoerd na het gebruik van dit soort spul. Een Sterke kvs-lucht bij een Xantia is gewoon de kachelradiateur, dat is een bekend kwaaltje.
Zelf aan de slag gaan of uitbesteden bij de garage is je eigen keuzen.
Je bent er nu op tijd bij, nu is het alleen een sterke lucht, straks stroomt de kvs het interrieur in, komt de cylinderkop droog te staan en heb je een lekke koppakking en kromme kop. Je raad het al dat je dan veel verder van huis ben.
Of de duvel er mee speelt…
Zondag tijdens een rustig momentje in de late dienst dit gelezen, rij ik ‘s avonds naar huis, ramen beslagen, en een natte plek waar een passagier zijn linkervoet zou neerzetten
Stank viel wel mee trouwens.
Ik heb helaas niet de tijd of de spullen om het dashboard “even” uit te bouwen, dus een afspraak gemaakt bij de garage. Voor maandag. En dinsdag.
Tja, ik denk maar, hoeveel kost een andere Xantia die net zo lekker rijdt? En waarschijnlijk op termijn wéér een lekke radiator.
Ik haal wel alle delen die ik er af kan krijgen weg, scheelt weer tijd…
Het is wel typisch dat in het najaar, wanneer de koude dagen weer in aantocht zijn, de kachelradiateurs gaan lekken
Het is een vreselijke pestklus, ik heb overal spierpijn na een dergelijke klus.
Wel typisch ja Terwijl het toch een “continuous flow” systeem is? Dan zou zomer of winter niks uit moeten maken? (tenzij ik iets mis)
Ik zal het in ieder geval melden of ik nog een ribbenkast over heb volgende week
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het scheelt natuurlijk wel dat je in de herfst de kachel ook weer gaat gebruiken, zodat die meur ook ineens weer sterk naar voren komt. Dat lekt inderdaad wel gewoon door hoor over de zomer
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
mwoh, het was niet zozeer de geur maar wel de ineens compleet beslagen ramen en de ineens ontstane vettige natte vlek in de rechtervloermat…
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is dan een gevalletje Murphy’s Law, ben ik bang
Of gewoon karakter.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Voor degenen die dit klusje ooit zelf willen doen, maak de nieuwe kachelradiateur schoon met een niet al te agressief oplosmiddel, zoals loctite 7063, of iets van glascleaner ofzo op alcohol basis. Op de nieuwe radiator zit namelijk altijd wel wat montage-olie van het productie process, wat nogal gaat stinken en op je keel slaat.
Imitatie van AVA of Hella is prima spul, en een goed alternatief voor een dure en originele Valeo/Behr.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed te weten inderdaad!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Let wel op, je hebt namelijk twee types kachelradiateuren voor de Xantia !!!
JE WEET PAS WELKE JE NODIG HEBT ALS JE DE OUDE ERUIT HEBT !!!
Ze zijn niet onderling uitwisselbaar, afwijkende maatvoering van het radiateurdeel.
En verder, ik heb nooit problemen met lekstopmiddelen, gebruik indien nodig Bars LeakStop Liquid, heeft bij een oude AX van mij eerst 13 maanden de koppakking dichtgehouden, en het volgende busje ook nog een maand of 6. Toen was de auto slooprijp, maar niet door de Bars.
slimenslecht schreef:JE WEET PAS WELKE JE NODIG HEBT ALS JE DE OUDE ERUIT HEBT !!!
Ze zijn niet onderling uitwisselbaar, afwijkende maatvoering van het radiateurdeel.
Dat valt wel mee bij een Xantia, ze passen beiden, de één zit met clipjes vastgeklikt, de andere met 2 schroefjes. De maten zijn wel anders, de iets grotere is voor als je een airco heb, let wel op bij het monteren, aan de onderkant zit een stuk plastic, dit moet je verwijderen. Waarom het er zit, dat weet ik niet, het lijkt wel een stukje bescherming, maar daar is het weer te mooi voor, in iedergeval past de radiator niet met dat stukje plastic.
De prijs van een Ava of Hella kachelradiateur is c.a. 30 euro, gezien het werk, koop ik ze beiden, ik neem geen risico, al ben ik nog zo zeker van welke nodig is.