kabel voor elctrische stoel bediening gezocht
dixie-delight
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 14 september 2011 08:53 PM

Hallo allemaal,

Heeft er iemand toevallig nog een stroomkabel voor een elechtrisch bedienbare
voorstoel van een Xm type 2 van 1996?
Ik heb een lederen interieur gekocht van een type 2, die in mijn Xm met
mechanisch bediende voorstoelen moet.
De rechterstoel hebben we omgebouwd, maar wat een werk is dat.
Dus zoek ik nu een kabel zodat ik de linkerstoel electrisch kan houden.
Die moet je toch op de witte aansluiting achter de radio aansluiten?

Het frame van de stoelen is verschillend door de kabelbediening van de rugleuning.
We hebben dus de stoel gestript tot op het kale frame, en weer opnieuw bekleed met
het lederen interieur.
De andere optie was slijpen en lassen.
Maar dat wil ik met de linkerstoel niet doen, want wat een karwei is dat zeg.

Dus als er iemand nog een kabel heeft, dan hoor ik het graag.

Grt, Michel Koolwijk

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 14 september 2011 10:11 PM
  [ # 1 ]

Hi Michel,

Gefeliciteerd met je leer! Niets zit zo fijn als dat!
Het aansluiten van de bediening is erg eenvoudig en je kunt zelf een kabeltje maken, ook zonder stekkers. De drie draden die aan de stekker zitten zijn voeding en massa (de twee dikkere draden) en een contactschakeling (het dunnere draadje) de twee dikke kun je ongestraft verkeerd om aansluiten, de motortjes werken dan alleen de verkeerde kant op de vooruit is achteruit en vice versa.
Ik heb vaker electrische stoelen ingebouwd en pakte altijd de voedingsdraad van de sigarettenaansteker, die is voldoende afgezekerd en je zult in de praktijk eigenlijk nooit de aansteker en stoelen tegelijkertijd gebruiken. De massa kun je onder de middenconsole op een van de bouten waar die mee vast zit aansluiten en de contactschakeling kun je van de isostekker van je radio aftappen, dat is enkel een 12v signaaltje dat een relais aanstuurt. Succes met de klus, ik vrees wel dat je spijt krijgt van het ombouwen van je rechter stoel als je straks merkt hoe eenvoudig je de electra aanlegt maar soit, het plezier van lederen zetels maakt dat wel goed en heel eerlijk, als je de stoel eenmaal ingesteld hebt zit je toch vrijwel nooit meer aan de bediening Wink

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
dixie-delight
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 14 september 2011 10:22 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de reactie Mechuccio.

Het is zo telezen inderdaad vrij eenvoudig om aan tesluiten.
Weet je toevallig welke kleur draad ik achter de radio van de stekker moet splitsen?
Want dan ga ik komend weekend als ik tijd heb even prullen.

Ik vrees dat de stoel vreselijk vaak versteld wordt.
MIjn vrouw gebruikt de voiture ook, en iedere keer als zij heeft gereden
moet de stoel opnieuw ingesteld worden.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 14 september 2011 10:28 PM
  [ # 3 ]

Over het algemeen heb je op de isostekker voor stroom 3 draden, oranje, rood en zwart. De oranje is in de regel de contactachakeling maar het heste pak je gewoon een multimeter en meet je welke draad 12v spanning heeft op contact en 0v zonder contact. De bruine draad, of zwart afhankelijk van je stekkers is de massa. Mocht je een type1 hebben zonder iso stekkers dan moet je de draadjes allemaal even nameten. Pak dan een massapunt onder de middenconsole voor de multimeter, het klepje rondom de versnellingspook trek je zo uit je middenconsole, daaronder heb je een mooi massapunt. Voor het goed en gemakkelijk aanleggen van de kabel raad ik je trouwens sowieso aan de gehele middenconsole te verwijderen, dat is 20 minuten werk maar scheelt een hoop gefrot, gezoek en gevloek Wink

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
dixie-delight
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 18 september 2011 07:18 PM
  [ # 4 ]

Het is gelukt,
De stoel werkt.
Was inderdaad een simpel karweitje.
Wat wel opvalt, is dat deze stoel hoger zit.
Achterin hebben ze nu dus meer plek voor hun onderdanen.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 18 september 2011 09:48 PM
  [ # 5 ]

Je kunt de stoel in hoogte regelen, in de laagste stand is die als het goed is niet hoger dan een normale stoel.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 september 2011 09:55 PM
  [ # 6 ]

Het is al zo krap onder het dak van een berline.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 18 september 2011 11:33 PM
  [ # 7 ]

haha ja ze hadden de XM inderdaad best wat groter mogen maken! Laughing maar inderdaad, als je een schuifdakkie hebt is het verbazingwekkend krap onder het plafond, zeker als je tegen de 2 meter aan schurkt.

Maar mooi dat het gelukt is! Inderdaad kun je de hoogte instellen, aan de linker voorkant van de stoel, onder de schakelaar voor vooruit-achteruit zit er nog een en die is voor de hoogteregeling.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 19 september 2011 12:06 AM
  [ # 8 ]

Met schijfdak heb je pijn in je hoofd bij elke drempel… Dus eentje zonder zoeken, dan past het net bij mij. Alleen de hoofdsteun op hoogte zoals in de reclame? Gaat echt niet lukken.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
dixie-delight
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 19 september 2011 03:36 PM
  [ # 9 ]

Ik heb de stoel op zijn laagste stand staan.
Maar dan nog is de stoel een fractie hoger
Het scheelt een heel klein beetje maar.
Toch zit je merkbaar anders, maar wel lekker.
Dus dan is het goed.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 september 2011 03:56 PM
  [ # 10 ]
boukewerff schreef:

Met schijfdak heb je pijn in je hoofd bij elke drempel… Dus eentje zonder zoeken, dan past het net bij mij. Alleen de hoofdsteun op hoogte zoals in de reclame? Gaat echt niet lukken.

Een Break is wat hoger dan heb ik echt ruimte tussen plafond en hoofd. Die hoofdsteun blijft een drama.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook