2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
CX Lm Velgen ET waarden / maten
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 18 september 2011 11:42 PM
  [ # 16 ]

Even een oud topic afstoffen…...

Daar ik al een tijdje loop te spelen om eens wat 15” lichtmetaal op een CX te monteren en ik nog aan de winterbanden ‘moet’ voor mijn break, zit ik eens wat rond te neuzen.

De Alfa velgen zijn me duidelijk, maar ik heb ook al eens mensen gehoord over Audi velgen.

Zou dit passen? 6j15, 5x100x57, ET38

Lijkt me haast wel, iemand ervaring met Audi velgen onder een CX?

Let wel! Ik wil geen discussie starten over wat men mooi vindt of niet, het gaat mij nu even over het feit of ze passen of niet!

Anyone?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 19 september 2011 08:46 AM
  [ # 17 ]

Ik heb onlangs naar hetzelfde type wielen zitten kijken, en dit lijkt me geen slechte optie (als je die 4 ringen van de deksel af krijgt Wink )

wat ik heb gevonden; het naafgat van de audivelgen is 1 mm kleiner… dus die moet uitgedraaid worden (ZUIVER!!!) hierop gaat je velg straks centreren (omdat je schuifbouten moet gebruiken) schuifbouten zijn ook niet al te duur, (wel ff googelen)

wat betreft de ETwaarde; dat zou volgens mij bij deze velgen precies goed uitkomen (ook onder een break, daar zou t mij om gaan)

als ik jou was zou ik ff rustig rondkijken, heb complete sets gezien voor minder dan de helft! en zowiezo een set zonder banden, daar kun je toch niks mee (diameter is te klein)

voorlopig kom ik er niet aan toe om iets te proberen, heb eerst wat anders aan mij hoofd (CX die niet loopt…) als je de gok waagt, horen wij natuurlijk graag t resultaat!

greetzzzzzzzzzz

Rusty

edit: had er ook nog een snel fotoshopje van gemaakt (kleuren kloppen niet helemaal, en maat van de velgen is denk ik tikkie te groot)

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 19 september 2011 12:33 PM
  [ # 18 ]
rustyduck schreef:

wat betreft de ETwaarde; dat zou volgens mij bij deze velgen precies goed uitkomen (ook onder een break, daar zou t mij om gaan)

Volgens mij is de ET waarde van originele CX velgen (zowel TRX als andere velgen) 45. Dus het komt niet precies goed uit, maar 38 is waarschijnlijk een afwijking (7 mm) wat nog wel kan.

als ik jou was zou ik ff rustig rondkijken, heb complete sets gezien voor minder dan de helft! en zowiezo een set zonder banden, daar kun je toch niks mee (diameter is te klein)

Zijn het 195/65/15 banden? Dan is dat toch juist een mooie maat? Rolomtrek wijkt met deze maat maar minimaal af van orignele 195/70/14.

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 19 september 2011 12:47 PM
  [ # 19 ]

klopt,dat de ET waarde kleiner is, maar dat komt vaak gunstiger uit (zeker bij een break)

ik dacht dat de originele maat 185R14 is, die afrolomtrek is 1980 mm 195/65R15 zit op 1940 mm, dat is best wel een groot verschil, ik heb met mijn zomerbanden (195/70R14 afrolomtrek: 1920mm) een 5% grotere afwijking op de teller dan met mijn winterbanden (185R14) dus, ja t zou wel moeten gaan (ik dacht dat de afwijking groter was)

persoonlijk zou ik eerder voor 195/70R15 gaan.

met die 7 mm verschil in ET is t misschien verstandiger om spacers te (laten) maken, met goede diameter naafdiamer ring binnen- buiten. lijkt me zaak om eerst eens een velg van deze maat op de auto te houden voor en achter, kijken hoeveel ruimte er is (ook bij insturen\inveren)

maar goed, vast nog meer mensen met goede ideeën hier!

greetzzzzzzzzzz

edit: linkje naar afrolomtrekken: http://www.allevelgenvan.nl/popup_bandenwijzer.htm

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 september 2011 01:09 PM
  [ # 20 ]

De ET-waarde is de maat tussen het hart van het velgbed en het montagevlak van de velg.
Als de ET-waarde kleiner is dan de originele waarde, komt de band dus meer naar buiten.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde

Spacers heb je dus nodig bij grotere ET-waarden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 19 september 2011 01:35 PM
  [ # 21 ]

o ja, ff te snel ( en dus niet goed) nagedacht oops

een optie zou dan zijn om een paar mm van het aanlegvlak van de velg af te laten draaien (als er genoeg materiaal is, de velg moet ook niet te zwak worden!!!

greetzzzzzzzzzz

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 september 2011 01:40 PM
  [ # 22 ]

Waarom afdraaien?
Voor past het sowieso, de velg komt meer naar buiten, dus van aanlopen geen sprake, achter zou je even moeten passen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 19 september 2011 01:56 PM
  [ # 23 ]
rustyduck schreef:

klopt,dat de ET waarde kleiner is, maar dat komt vaak gunstiger uit (zeker bij een break)

ik dacht dat de originele maat 185R14 is, die afrolomtrek is 1980 mm 195/65R15 zit op 1940 mm, dat is best wel een groot verschil, ik heb met mijn zomerbanden (195/70R14 afrolomtrek: 1920mm) een 5% grotere afwijking op de teller dan met mijn winterbanden (185R14) dus, ja t zou wel moeten gaan (ik dacht dat de afwijking groter was)

persoonlijk zou ik eerder voor 195/70R15 gaan.

edit: linkje naar afrolomtrekken: http://www.allevelgenvan.nl/popup_bandenwijzer.htm

Je hebt gelijk, voor de serie 1 was de standaardmaat 185R14 (dat is 185/80/14). De LM blokjesvelgen hebben echter als aanbevolen maat 195/70/14. Ik heb trouwens ook een andere bron gebruikt. Namelijk deze: http://www.drtheo.nl/CX/tires.htm#Bandenmaat Calculator

Hiermee kom je weer op andere afrolomtrekken uit dan met jouw bron. Blijft lastige discussie…

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 19 september 2011 02:02 PM
  [ # 24 ]

Oja, ik heb al eens de velg van mijn (sorry…) alfa 166 op de naaf achter gehouden. Dit is een 16 inch velg, 6,5J breed, met een ET van 35 dacht ik. Omdat de boutgaten anders zijn kon ik hem niet monteren, maar het lijkt wel te passen in het scherm. Dus wat dat betreft zouden die audi velgen waarschijnlijk wel kunnen zonder afdraaien. Bedenkt wel een andere ET waarde ook je wiellager anders belast.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2419
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 19 september 2011 04:02 PM
  [ # 25 ]

De ruimte in de achterwielkasten in een break is kleiner dan bij een berline. Zo had ik eens 15” alfa velgen met ET35 en breedte 7J, waarbij de wagen met geen mogelijkheid te rollen was in de laagste stand omdat de band vast zat tegen de wielkast achter.
De draagarmen van de break achter hebben een wijder spoor dan bij de berline.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 19 september 2011 08:56 PM
  [ # 26 ]

Ik ben weer een hoop wijzer! Ik ga denk ik eens zien of ik zo’n setje A*DI-velgen voor een leuk prijsje kan scoren. Mocht het nou echt niets worden, ze zijn redelijk courant, ben ik ze ook vrij snel weer kwijt!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 19 september 2011 09:30 PM
  [ # 27 ]

Die Audi velgen van bovenaan de pagina zijn steek 5x100.
Terwijl de CX 5x98 heeft. Wink

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 19 september 2011 09:35 PM
  [ # 28 ]

Daar schijn je dus schuifbouten voor te hebben Smile Daar kan je die 2mm mee opvangen

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 september 2011 11:38 PM
  [ # 29 ]
Evan schreef:

De draagarmen van de break achter hebben een wijder spoor dan bij de berline.

Volgens m’n Vraagbaak is de spoorbreedte achter van alle berlines, dus ook Prestiges en Limousines, 1360 mm en van alle breaks 1390 mm.
Volgens de site van de CX-club zou het 1368 mm zijn, ongeacht berline of break.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 20 september 2011 12:21 AM
  [ # 30 ]
René Jongejan schreef:
Evan schreef:

De draagarmen van de break achter hebben een wijder spoor dan bij de berline.

Volgens m’n Vraagbaak is de spoorbreedte achter van alle berlines, dus ook Prestiges en Limousines, 1360 mm en van alle breaks 1390 mm.
Volgens de site van de CX-club zou het 1368 mm zijn, ongeacht berline of break.

Maar wat is het nu dan?

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook