Totaal aantal Berichten: 82
- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Bonjour ou bonsoir à tous!
Wil me graag even voorstellen op dit forum want ik ga jullie hulp in de toekomst hoogst waarschijnlijk nog hard nodig hebben! Heb me een paar dagen geleden aangemeld als “Barbare” op dit forum en heb me de maanden daarvóór al écht enorm vermaakt m.b.t. al die eigenaardigheden die een CX in “zijn” (ja, je bent barbare of niet hè!?) leven ten toon spreidt en waar jullie, zowel individueel als groepsgewijs, zo enorm veel piëteit mee en begrip voor hebben. En waar de meest ludieke als effectieve oplossingen worden aangeboden voor alle problemen die je met een CX kunt tegenkomen. Fantastisch!
Heb me dus aangemeld bij het forum als “Barbare”, vooral omdat ik jullie gedeelde interesse tot voor kort vooral erg grappig vond, maar jullie enorme adoratie richting het product in kwestie niet geheel kon volgen. Ik vond het namelijk altijd nogal rare auto’s terwijl jullie dat ook vinden, maar dan toch meer in de Franstalige zin van het woord… Wilde ook wel weer eens een klassieke en belastingvrije auto aanschaffen na mijn vroegere Alfa GTV Bertone 2000 (1972), maar dacht meer aan een vette Corvette, een Mustang of een Jeep Wagoneer met 5,7 liter V8 motor. Op gas, dat dan natuurlijk wel weer…
En toch staat er nu opeens zo’n “rare” CX 25 TRD Turbo (1984) bij mij voor de deur…
Wat daaraan vooraf ging… Heel verhaal, maar ’t is niet anders…
Ben goede vriend van de op dit forum bekende Ceres die een paar maanden geleden een goede CX vanuit de Vendée importeerde. En sindsdien ben ik me meer en meer voor zijn hobby gaan interesseren… Wow, waar dat toe kan leiden zeg! Je dis: “Attention à tous les innocentes!”
Daags voordat Ceres met vakantie naar Italië zou vertrekken, hing het blok van zijn 25 TRD Turbo nog in de takels. En daarvan kreeg zijn vrouw niet écht dat ontspannen “inpakken-en-wegwezen-gevoel”… Zacht uitgedrukt dan.
Niet alleen daarom, maar ook voor de lol, ben ik toen een weekendje langs geweest bij Ceres om hem wat hulp te bieden bij het teruglepelen van de motor in de motorruimte van z’n CX. Enfin, details daarover vinden jullie dus in een ander draadje op dit forum.
OK, even een noodzakelijk zijstapje voor het verhaal: ik rij zelf al jaren een al even uiterst betrouwbare als praktische (bagageruimte!) Peugeot 406 Break Familiale die me tot voor kort nog nooit in de steek had gelaten: super-auto! Vooral omdat ik de basis-attitude heb dat “als iets het goed doet, je er niet aan moet komen” en dus het regulier onderhoud aanpaste aan deze basisregel.
Maar juist in de tijd dat ik Ceres ging helpen met zijn CX, kreeg ik een probleem met mijn 406 die na enkele kilometers warm begon te lopen. Moest opeens 4,5 liter koelvloeistof bijvullen maar zag geen grote lekkages onder de auto. Bleek later een klein lek in de radiator te zijn dat er blijkbaar al geruime tijd zat maar met een flesje wondermiddel gedicht kon worden. En ja, ik realiseerde me toen dat ik in die 8 jaar dat ik de auto al had, het dopje van het expansievat nog nooit had verwijderd om e.e.a. te controleren… Barbaars…
Enfin, terug naar de essentie: dus ik zeg op gegeven (en achteraf bezien onbezonnen) moment tegen Ceres: “Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat jij met dat ouwe hok van jou (ja, het gaat nog steeds over zijn CX…) heen en weer naar Italië komt zonder dat je ergens met pech langs de weg komt te staan. En je zult zien dat ik, als ik volgende week ook op vakantie ga met mijn oh-zo-betrouwbare-Peugeot-406, uiteindelijk ergens strand. ALS DAT ZO IS, KOOP IK OOK EEN CX”.
OK, het vervolg laat zich raden: Ceres zonder problemen heen en weer naar Italië en ik kreeg tijdens mijn vakantie dus inderdaad pech met mijn Peugeot (transponder-ring om contactslot defect dus écht niet meer willen starten!) en dan luidt er een bekend Nederlands spreekwoord: “Un homme un homme, un mot un mot”…
Dus toen ik Ceres e.e.a. opbiechtte, kreeg ik al snel een link (het jullie bekende goede hoekje.fr) naar een série 1 Limousine ergens in Zuid-Frankrijk waar ik toen mee aan de slag ben gegaan. Bleek uiteindelijk een heel rare verkoper die me zelfs op gegeven moment aanbood de Limo gratis en voor niets bij mij voor de deur neer te zetten, “als ik dan maar wel betaalde en niet zou zeuren, voor die 1000 Euro!!!” Hmmm, de toonzetting was niet meer geheel vriendelijk, dus dat heb ik toen maar gelaten voor wat het was…
Maar Ceres houdt woord, dus ik kreeg al snel een nieuwe link toegestuurd, wéér van dat goede hoekje.fr, nu naar een 25 TRD Turbo die in Montfavet (vlakbij Avignon) te koop stond. Wellicht met airco, want Ceres dacht op een van de foto’s gedeeltelijk een knopje van de airco te zien, links van de pook…
“Wat een afgebladderd oud Frans hok!”, dacht ik in eerste instantie als non-connaisseur nog, maar ja, gaandeweg werd toch wel duidelijk dat je in het leven niet altijd slechts op uiterlijkheden af moet gaan.
Uitgebreide mail gestuurd aan verkoper, uiteraard vooral m.b.t. de bekende roestpunten. Antwoord verkoper: “Monsieur Barbare , deze auto ontbeert ELK spoor van roest whatsoever (maar dan in het Frans…) dankzij het klimaat etc, blá blá blá… En de gevraagde foto’s van de bekende roestpunten werden dus ook niet meegestuurd …
Een CX zonder roest? Dat gelooft niemand, lijkt meteen een onbetrouwbare verkoper…
Maar ja, het leek Ceres op de één of andere manier toch meer dan een afgebladderd oud Frans hok zoals ik het (niet eens meer hem , laat staan haar!) betitelde…
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Dus bevond ik me met Ceres afgelopen zaterdagochtend met verse onderbroek en sokken en vooral veel gereedschap en andere utensilia opeens aan boord van een vlucht van Eindhoven naar Marseille om nabij Avignon dat “afgebladderde ouwe Franse hok” (met, zo bleek, inderdaad, toch airco) op te halen.
En je moet Ceres eigenlijk kennen: niks mis mee, maar bij hem stroomt eerder LHM dan adrenaline door z’n aderen, iets dat barbaren zoals ik in elk geval niet kennen. Kan Ceres zelf eigenlijk ook niets aan doen hoor, want ‘t zit ‘m in de genen, meegekregen vanuit z’n ouderlijk huis…
Maar hij presteert het dus wel om, uiteindelijk aangekomen bij het huis van de verkoper, bij 30+ graden Celcius z’n meegenomen blauwe Citroën-stofjas (!) aan te trekken om vervolgens de auto minutieus te gaan inspecteren. Maar hij werd verbaasder en verbaasder (en jaloerser ook nog…!), want deze Franse verkoper had gelijk: geen spoor van roest te bekennen, “nergens niet”!
OK, Ceres ontdekte een loshangende retourleiding (octopus?) maar had genoeg materiaal meegenomen om dat binnen korte tijd te fiksen.
Afdingen (al niet mijn sterkste punt…) op de toch al niet al te hoog gestelde vraagprijs leek al vrij zinloos en werd uiteindelijk dan ook niets, dus de auto hebben we zonder verder moeite tot afdingen te doen uiteindelijk met graagte meegenomen: een écht Zuid-Frans exemplaar met volledig dof dak, voor 98% afgebladderde motorkap maar voor de rest inderdaad (en ongelooflijk!) zonder roest! Echt een heel héél “rare” CX dus! Aantoonbaar 2e eigenaar (v/a 1998) en met een enorme onderhouds-historie.
En ook “rare” in de zin van kleur… We (zucht, hij weer, Ceres natuurlijk…) dachten aan Gris Vulcain, maar de minder aan de zon blootgestelde delen (onder motorkap, deurstijlen, kofferbak) deden toch wat groenig aan en lieten ons toch vermoeden dat de auto ooit overgespoten was. Kleurcode onder de motorkap bracht uitkomst: het is (of was ooit) Gris Neptune… Aha, vandaar die soms wat meer groenige indruk hier en daar!
Dus zaterdagmiddag per CX vertrokken vanaf Montfavet, ’s avonds nog een setje 14” lichtmetaal opgehaald nabij Clermond-Ferrand (onvoorzien en volledig ongewenst voorzien van versleten banden…), daar geslapen en de volgende dag verder retour naar Nederland. Onderweg nog langs een adresje gereden om een volgende set 14” lichtmetalen velgen (plus nieuw reservewiel) te scoren, weer met banden (!) , waarbij onderhand toch wel wat overduidelijke ruimteproblemen optraden…!
Uiteindelijk een paar banden versneden en overige bagage “herschikt” en vervolgens met de hele handel zonder enig technisch oponthoud teruggekeerd. Incroyable…. Toch?
Kortom: weer een CX erbij in Nederland: voor de komende tijd nog met (Frans) kenteken 551 RZ 84, maar dat wordt dus helaas straks wat meer Nederlands…
En weer een CX rijder erbij! Die, als barbare, toch wel erg moet wennen hoor aan alles wat er bij zo’n CX hoort: het deinen, overhangen in bochten, het continue moeten of willen bijsturen van zo’n auto op de snelweg, het diravi-verhaal waarbij je in stadsverkeer het stuur, als bij een normale (…) auto gewoon loslaat aan het eind van een bocht wat dus tot ongewenste resultaten leidt, de rem-dosering, etc. En dan nog maar even afgezien van alle andere “onwennigheden”: ik rijd al 30 jaar “gewone” auto’s, op benzine, en met automaat. En nu dus opeens een rare CX, op diesel en met een 5-bak… Pffff!
En dan al die “eigenaardigheden” (waar zit wat en hoe werkt dat!?) en “standaard problemen” (ruitenwisser-terugloop, centrale deurvergrendeling die (soms…) niet op alle portieren werkt en consequent (“bravo, dat dan wel weer!”) ook niet op kofferklep, ach, en die waslijst aan “to-do-things” die Ceres (originator) en ik (notulist) gedurende de tocht vanuit Avignon al hebben “mogen” samenstellen….! Niets ernstigs, meer het standaard werk, zoals ik inmiddels begrijp…!
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik als barbare een CX ”leuk” (ok, het prille begin is er…!) begin te vinden…!
Probeer snel wat foto’s van “het hok” te posten. Word je in eerste instantie niet vrolijk van. Stoelhoezen op de bij de advertentie geplaatste foto’s waren bijvoorbeeld ook niet om de originele, in onberispelijke staat verkerende, bekleding te beschermen…. . Maar wel een ongelooflijk goede basis, waarbij je je eigenlijk mag of moet schamen om zo’n auto naar het Nederlandse klimaat te halen…!
Enfin, het was een fantastisch leuk, gezellig, spannend, avontuurlijk en (technisch onderhoudend gezien) leerzaam weekend! Merci, Cérès!
Alleen… nu ben ik opeens CX rijder… En moet ik van Ceres gaan zwaaien naar mede-lotgenoten en zo… Zondagavond al: in héél Frankrijk geen CX tegengekomen en op de A50 vanaf Eindhoven passeren we een grijze of lichtblauwe CX Leader (?). Waar Ceres naast gaat rijden, toeteren, zwaaien…
Nou, non, pas encore pour moi, dat zwaaien enzo. Ben toch nog enigszins die “Barbare”….
Sorry dus aan de bestuurder van deze auto: ik had het ook echt nog wat te druk met het leren besturen van die Frans gekentekende CX, kon dus echt ff niet zwaaien…! Kon met moeite het lichtsignaal vinden en de alarmlichten ter begroeting na het langsrijden al helemaal niet…!
Geef Barbare gewoon nog even wat tijd, dan zal hij waarschijnlijk ook ooit een échte CX rijder zoals jullie worden…
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…
Bonsoir! Je vous souhaite le bienvenue au forum des fanas de CX. We zijn altijd erg benieuwd naar foto’s zoals je zult begrijpen. Ik heb een vergelijkbaar hok (TRD Turbo 1984 met airco) dus da’s altijd leuk om te vergelijken. Ben benieuwd naar het vervolg!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Proficiat met je aan winst.
Veel zweef plezier.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Totaal aantal Berichten: 17407
- CX 2400 Super
Welkom, Barbare! Dit mooie verhaal belooft wat voor de toekomst van jouw en je CX. Hou ons op de hoogte!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Gefeliciteerd met je aanwinst, vele mooie zweef kilometers toegewenst.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Totaal aantal Berichten: 1803
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Leuk geschreven verhaal.
Het is even wennen, maar zeker onder toezicht van Ceres gaat die CX vast een goede toekomst tegemoet.

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Jep, mooie CX avonturen zijn altijd leuk maar ze zijn NOG leuker als ze worden beleefd door iemand die met een pen overweg kan Barbare, het is een genoegen je verha(a)l(en) te lezen, ik wens je veilige kilometers en vooral veel plezier met je dame ... uhm ... vent ...

Wat ongelooflijk grappig toch! Plaats je een ellenlang draadje (meer een klos garen dus…) op dit forum, en krijg je binnen no-time al zoveel reacties. En niet eens al die boze en verontwaardigde “EXCLUONS CET BARBARE!!” reacties waar ik een beetje op gehoopt had
Ga morgen of later deze week even wat foto’s van het onderstel nemen en ze hier neerzetten. Hartelijk bedankt alvast voor de aardige reacties!
En particulière:
@ franq: heb je die 25 TRD met airco van jou in Nederland gevonden of ook uit een zuidelijker streek gehaald? Begreep dat die hier in Nederland moeilijk te vinden zouden zijn?...?
@ MWH.C: ik sta nog niet geheel onder toezicht of curatele van Cérès hoor… Maar hij heeft wel veel verstand van zowel auto’s als CX’en. En da’s voor mij als CX-barbaar natuurlijk toch erg handig!
@ jmmj: Dank je voor het compliment! Had schrijver willen worden en ben dat ook… Maar in Nissan/Infinity instructieboekjes kan je over het algemeen toch wat minder emotie kwijt…
@ Cérès: Hee, wat zit je me nu te pushen via SMS om eindelijk eens m’n/ons verhaal op het forum te posten man…? En dan comme d’habitude gewoon weer vroeg naar bed gaan en niet reageren…!!!???
Heerlijk verhaal om te lezen zeg!
Mooie foto overigens, langs de weg in Frankrijk en dan een glaasje melk op het dak…:)

Ja gompy58, je blijft toch op de één of andere manier Hollander en het was ook voor Ceres en mij écht nog te vroeg voor het pak Rosé de la Provence dat je op een andere foto in de tas ziet zitten… .
En die glazen hadden we inderdaad wel al de avond daarvoor van een restaurant “geleend”...
Maar ja, met zo’n dof dak krijg je wel snel vet-kringen in je “lak” hè...!?
Ziet er idd niet verkeerd uit! is een mooie auto (ik kijk niet naar de lak ) veel plezier ermee! (besef wel dat je nu voor de rest van je leven vast zit aan een Citroën, als je eenmaal besmet bent…..)
greetzzzzzzzzzzz
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??