Ralph schreef:Maar normaal gesproken ging het lampje nooit branden, nu dus wel met deze kou en blijft soms een seconde of twintig branden terwijl ik aan het rijden ben.
Ja kijk das wel ff een ander verhaal dan
Ralph schreef:Bij mij gaat nu sinds kort met het koude weer het STOP-lampje branden. Dit is maar even en alleen bij de koude start
Elke hp-geveerde Citroën geeft ff een paar sec. een stop-lampje bij het starten wanneer de auto nog op d’r buikje ligt. Dat het lampje echter nog brandt bij het rijden is niet ok. Ik neem aan dat je je Xant ‘s ochtends wel ff netjes uit de veren laat komen voordat je wegrijd!? Hoe staat het met de koelvloeistof? Blijven er nog meer lampjes branden?
Animal triste post coitum
Ehm…nee. strak plan, niet bij nagedacht trouwens.
Xantia 1.9 TD Break
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Zelfs als je direct wegrijdt moet het lampje vrij snel doven.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Ja, mijn peilstokje ging branden, maar het olieniveau hiervan was inderdaad te laag, dus die heb ik nu aangevuld. Verder gaan er geen lampjes branden. (in het interieur lijken ze nu wel allemaal kapot te gaan )
Meestal wacht ik netjes tot de Xantia op vliegniveau staat, maar ook als ik wel eens wegreed terwijl hij nog niet helemaal hoog stond ging mijn lampje niet branden.
Xantia 1.9 TD Break
Serge schreef:Misschien ben ik niet zo’n freak… maar je hele leidingstelsel vervangen door dikkere exemplaren, omdat er 1,5sec een ‘stop’ lampje brandt… :
Dan moet je eigenlijk ook je deuren eruit halen, dat scheelt je zeker 5sec bij het in en uitstappen.
Nee enkel de slangen / leidingen naar de HD pomp, ik vraag me af dat dan ook verschil maakt in het rij gedrag, als de pomp sneller vloeistof kan aanzuigen en persen. Persoonlijk vind ik de aanzuig en persleidingen nogal aan de dunne kant, gezien het volume dat verpompt moet worden om alles aan te sturen. Maar goed, het kan tussen mijn oren zitten, de knappe koppen bij Citroen zullen er wel over nagedacht hebben.
Dat van die deuren is een leuke, een snelle instap en nooit meer gezeur met elektrische ramen en CV
zandvoorta schreef:Zelfs als je direct wegrijdt moet het lampje vrij snel doven.
Foei…je mag nooit weg rijden zolang de lampjes nog branden
Vooral die xantias die geen anti zinkbol bezitten…
Groet
Henk
Ik heb blauwe olie, en moet zeggen dat hij net zo stuurt/veert als in de zomer.
Ik heb groene olie en in de xantia merk ik niks van het koude weer, lampje gaat net zo snel uit.
In de bx duurt het wel wat langer voor de stoplampjes uit zijn (seconde of 5-7) en hij stuurt wat zwaar de eerste kilometers maarja, binnenkort ook maar eens wat onderdelen vervangen, de bix is ook al wat meer op leeftijd dan de xantia.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Om de hoeveel kilometer moet er nieuwe olie in dan? (ik heb het groene prutje erin zitten)
Xantia 1.9 TD Break
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Ralph schreef:Om de hoeveel kilometer moet er nieuwe olie in dan? (ik heb het groene prutje erin zitten)
60.000 km. Inclusief schoonmaken filters.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Volgens het “boekje” bij type 2 om de 120.000 km
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Hou dus maar 60.000 aan, want als je het boekje volgt zit je meteen aan Hydraurincage (schoonmaak-LHM) vast.
Citroën heeft:
* inhoudelijk niets veranderd aan het systeem (wat enigszins levensduurbevorderend zou werken voor de LHM)
* LHM+ is ook niet veranderd qua samenstelling sinds de 60k km verversingsvoorschriften.
Die 120k km staat in het boekje en moet daar lekker blijven. Vooral niet toepassen, gewoon 60k aanhouden.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Het is aan ieder voor zich wanneer of hij het ververst, officieel is het voor een type 2 om de 120.000km. Of het verstandig is zul je zelf moeten bepalen.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
henkpit schreef:zandvoorta schreef:Zelfs als je direct wegrijdt moet het lampje vrij snel doven.
Foei…je mag nooit weg rijden zolang de lampjes nog branden
Vooral die xantias die geen anti zinkbol bezitten…
Ik heb één keer per ongeluk gedaan, moest meteen remmen, maar de auto schoot door, nooit meer dus
Wat verversen betreft? Ik vind persoonlijk om de 20 a 30k wel mooi, als je dan ziet wat voor een bagger er soms uitkomt, dan loont het de moeite wel. De auto veert daarna weer als nieuw
zandvoorta schreef:Het is aan ieder voor zich wanneer of hij het ververst, officieel is het voor een type 2 om de 120.000km. Of het verstandig is zul je zelf moeten bepalen.
Ik heb een Xantia uit 97, dus het model wat nog geen facelift heeft gehad (is dus type 1?). Gelden hier andere verversingsvoorschriften voor dan voor een type 2 Xantia?
Xantia 1.9 TD Break