























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Barbare schreef:Ja, en naar de RDW dus voor een Nederlands kenteken.
APK hoeft niet, want nog een geldige CT tot juli 2013 (in Frankrijk). Vrees dat de RDW me slechts een jaartje vrijstelt.
Bonjour Barbare,
Gefeliciteerd met je CX. Reken er echter niet op dat het RDW jou één dag uitstel geeft vanwege een Franse CT. Je mag dus direct voor APK nadat ie op kenteken is gezet.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














Totaal aantal Berichten: 1386
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
of meteen schorsen, toch?














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad, de Franse CT is in Nederland niet geldig. En dat is maar goed ook, want de Franse CT stelt geen ene moer voor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Inderdaad, de Franse CT is in Nederland niet geldig. En dat is maar goed ook, want de Franse CT stelt geen ene moer voor.
Vreemd vorige week stond ik bij het RDW in Amsterdam met een CX diesel.De man achter de balie vroeg aan mij of ik een CT kon overleggen en zoja dan was het geen probleem om deze over te nemen en een Nederlandese APK te krijgen!!Helaas had de diesel geen geldige CT meer dus moest ik achteraf een APK halen.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
waterman schreef:Eens even denken… jaloers.. hmmm… op wat dan? de lekke retourslangen? Rotte dorpels? lekkende koppakkingen? of toch de lekke leidingen? Nee, dat kan het niet zijn. Het zal de scheve zitpositie zijn. Of toch de achterlijk zware koppeling? Hmm… of de ultieme betrouwbaarheid? Nee toch? Zla het dan toch de perfecte verkrijgbaarheid van onderdelen bij de dealer zijn?
Het erge is, je hebt 100% gelijk. De verkrijgbaarheid van onderdelen vind ik nog het ergste: dit maakt CX rijden een stuk duurder dan het zou hoeven te zijn.
Maar! Je vergeet het “design, stijl en comfort” aspect…














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
daan schreef:waterman schreef:Inderdaad, de Franse CT is in Nederland niet geldig. En dat is maar goed ook, want de Franse CT stelt geen ene moer voor.
Vreemd vorige week stond ik bij het RDW in Amsterdam met een CX diesel.De man achter de balie vroeg aan mij of ik een CT kon overleggen en zoja dan was het geen probleem om deze over te nemen en een Nederlandese APK te krijgen!!Helaas had de diesel geen geldige CT meer dus moest ik achteraf een APK halen.
Dat is dan nieuw Daan, want ik weet namelijk 99% zeker dat men in NL de geen gelijkvormigheidsafspraak heeft met de Franse CT vanwege de totaal verschillende keuringsmethode en keuringseisen. Ik ben erg benieuwd hoe dat verder zit.
Edit: je hebt gelijk! Van de RDW site:
Buitenlandse APK geaccepteerd bij invoer
Als u een APK-plichtig voertuig wilt invoeren in Nederland, moet deze APK gekeurd zijn. Is het voertuig al in het buitenland gekeurd, dan is deze keuring onder bepaalde voorwaarden ook in Nederland geldig tot de aangegeven vervaldatum.
Voorwaarden
De vervaldatum van de buitenlandse keuring wordt dan overgenomen in het Nederlandse register. Overname van de vervaldatum gebeurt alleen op uw verzoek. Alleen originele keuringsdocumenten worden hierbij geaccepteerd en deze moeten afkomstig zijn uit hetzelfde land van herkomst en behoren tot het voertuig. Verder mag de vervaldatum niet verstreken zijn. De vervaldatum wordt één op één overgenomen.
Datum niet direct zichtbaar
De overgenomen vervaldatum is niet direct zichtbaar in de applicatie ‘Voertuiggegevens opvragen’ of ‘Mijn voertuigen inzien’. Deze verschijnt maximaal een week na registratie van het voertuig in het RDW kentekenregister.
Buitenlands APK-bewijs kwijt
Als de klant als zijn buitenlandse APK-bewijs kwijt is, kan hij op een RDW locatie een kopie van het buitenlandse APK-bewijs aanvragen. Dat kan alleen als het voertuig in Nederland geregistreerd is en de APK-vervaldatum is bij inschrijving in Nederland overgenomen.
Kosten van het APK-bewijs zijn € 15,00. Er wordt een kopie van het archief gemaakt en met een dagtekeningstempel wordt de kopie geldig gemaakt. Dit kan alleen persoonlijk worden aangevraagd. Dit is geen digitale dienst.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En die regeling bestaat al eventjes hoor.


Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011
- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Eind goed, al goed voor wat betreft die discussie over de APK…! Ik schrok al… ops:
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mooi verhaal, mooie wagen.
nu lekker mee aan de slag. gelukkig noemde je zelf al de anti-roest behandeling.
je had het over de rechte buitenspiegel….. en de bediening daarvan.
ik kan het op je foto’s niet goed zien, maar zit er een klein joystickje in het opbergvakje onderaan in het midden, net voor de versnellingspook ?? zo, ja, dan zou die de rechter spiegel moeten aansturen. dan moet de bekabeling er ook zijn uiteraard.
das was niet standaard, wel op bepaalde uitvoeringen zoals de serie 1 GTi Turbo.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje


Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011
- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
@ Franq: Over het weer aansluiten van die stekkertjes zou ik me niet al te veel zorgen maken (zeker niet méér dan je normaal al doet met die wirwar aan stekkertjes in een CX…!) Van mijn sleutelervaring met Ceres aan haar (...) CX weet ik dat, als je het blok eenmaal terug geplaaatst hebt, de meeste stekkertjes toch redelijk in de buurt vallen van waar ze moeten worden aangesloten…!
Maar wellicht kan je alvast gaan “vergelijken” op basis van onderstaande fotos
En als je op het rechterfotootje “naar links kijkt”, zie je daar de auto waar het hele verhaal mee is begonnen…
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…
Dank voor de foto’s en de opbeurende woorden! ‘t Zal ook allemaal el goedkomen. Maar wat een bende met die draadjes…
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Maastricht? Leuk! Dan kunnen we een klup beginnen!
En dat van die fans die niet aanslaan heb ik ook eens gehad. Bleken vieze contactjes te zijn. En omdat die dingen - heel listig! - in serie zijn geschakeld vallen ze dus ook in serie uit. Karakter…
Succes.















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
RensKorevaar schreef:Windgeruis mag op het lijstje. Zo stil als (sommige) moderne auto’s zijn CX’en niet, maar bij Nederlandse snelheden hoeft het niet storend te zijn.
Het rubber waar het raam in glijd zakt vaak wat, als je het rubber weer omhoog trekt en netjes aandrukt, vooral in de hoekjes is je windgeruis direct een stuk minder! 1 minuut werk per raam dus binnen 5 minuten is de auto een stuk stiller
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973


Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011
- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
OK, vanmiddag toch maar eens iets van het to-do lijstje doen, dacht ik. Het lampje van de centrale portiervergrendeling had zich vannacht hersteld, dus kon ik er weer afschrappen…
Dan eerst maar eens die rechter buitenspiegel maar eens vastschroeven. Dat was natuurlijk, zelfs voor mij, een fluitje van een cent…
Dán die gecorrodeerde koplamp LV maar even vervangen want we hadden van de verkoper immers toch 2 koplampen en achterlichten meegekregen, dus die lagen in de achterbak. Leek me eveneens een fluitje van een cent en Ceres zou later op de koffie komen: kon ik ‘m in elk geval laten zien dat ik simpele dingen ook nog wel zónder zijn expertise en zelfstandig kan…
Nou dácht ik mij te herinneren dat ik, tijdens dat sleutelweekend met Ceres voor zijn vakantie, hem had horen zeggen dat je de koplamp er vrijwel niet uit kreeg zonder de accu er eerst uit te halen. Dus daar volledig op vertrouwend en verder niet kijkend naar de bevestiging van de koplamp, demonteer ik éérst de accu zodat ik vervolgens makkelijk bij de bevestigingen van de koplamp kan… En terwijl ik duw, trek, vloek, til, kantel en nog denk: “die koplamp zit wel behoorlijk in de weg zeg!”, krijg ik uiteindelijk die loeizware accu eruit.
OK, koplamp vervangen en ik sta te klooien om de accu er op analoge wijze weer in te krijgen, komt Ceres aanrijden. Dus ik vraag hem: “Jij had toch gezegd dat je de koplamp slechts met heel veeel moeite kon vervangen als de accu er niet uit was…?”
“Nee, zegt Ceres, ANDERSOM…!”
ops:
Maar goed, Ceres had niet veel tijd vanmiddag, dus nadat ik die hoogst vervelende klemmetjes van da accu tot bloedens toe had vastgezet (met de koplamp erin) toch eerst maar even koffie drinken en nog wat ouwenelen over roestpreventie en zo.
Ceres vertrekt en ik denk het klusje even af te maken, blijkt de pluskabel opeens te kort te zijn… En had die zwart moeten zijn… Staat de accu er dus verkeerd om in!
“Enfin, dat zijn zo van die leermomenten”, sms’te ik Ceres die onderweg naar huis was…
Hoewel…? Ik herinnerde me opeens dat ik diezelfde fout met het plaatsen van de accu tijdens het sleutelweekend met Ceres óók al eens gemaakt had! Was toen iets makkelijker te corrigeren, want de koplamp zat er niet in… (!)
Blijkbaar die keer niet bewust als leermoment in m’n geheugen opgeslagen; omdat ik toen nog de illusie had dat het de eerste en laatste keer zou zijn dat ik een accu in een CX zou terugplaatsen en het voor mij dus onnodige geheugenruimte zou kosten om dat in het permanente gedeelte van m’n geheugen op te slaan…
Ach ja, werktuigbouwers worden niet voor niets als fietsenmakers aangeduid…! Moeten eigenlijk van auto’s afblijven…
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Alle begin is moeilijk. Gewoon volhouden, dan word je vanzelf autodidact en met de hulp van de kennelijk zeer kundige Ceres, zit je gebakken lijkt me Mooi verhaal weer…