Koelvloeistof Verversen
danny1988
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-09-2011

Gepost: 21 september 2011 07:32 PM

Goedenavond beste leden,

Ik ben eigenaar van een citroen berlingo bestelauto uit het jaar 2000.
Nu wil ik mijn koelvloeistof vervangen , Omdat de koelvloeistof niet blauw is maar een beetje een roest kleur heeft.

Nu wil ik dat zelf doen maar ik zat er aan te denken om de slang van het koelvloeistof reservoir die van onder zit los te koppelen en dan de koelvloeistof eruit te laten lopen maar wel met een trechter er onder.
Maar dit lijkt me niet de handigste optie.

Zijn er hier mensen met een beter idee om de koelvloeistof eruit te halen zonder al te veel los te koppelen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 september 2011 12:53 AM
  [ # 1 ]

Welkom op het forum Smile

Wat voor een motor zit er in je Berlingo?
Vaak zit er namelijk aan de onderkant van de radiateur een aftapkraantje, en anders de dikke slang onderaan de radiateur eraf trekken.

Wat de kleur van de koelvloeistof betreft, dat ligt er aan wat er in zit.
Er zijn koelvloeistoffen (o.a. Total), welke roestbruin lijken in het vaatje, als je een stukje papier indept, dan zie je snel genoeg of het echt bruin is.

Als het voorheen blauw was en nu is het bruin, dan is er mogelijk iets anders aan de hand, denk aan een lekke koppakking.

Profiel  
 
danny1988
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-09-2011

Gepost: 22 september 2011 09:04 AM
  [ # 2 ]
ZX1.4i schreef:

Welkom op het forum Smile

Wat voor een motor zit er in je Berlingo?
Vaak zit er namelijk aan de onderkant van de radiateur een aftapkraantje, en anders de dikke slang onderaan de radiateur eraf trekken.

Wat de kleur van de koelvloeistof betreft, dat ligt er aan wat er in zit.
Er zijn koelvloeistoffen (o.a. Total), welke roestbruin lijken in het vaatje, als je een stukje papier indept, dan zie je snel genoeg of het echt bruin is.

Als het voorheen blauw was en nu is het bruin, dan is er mogelijk iets anders aan de hand, denk aan een lekke koppakking.

Er zit een 1.9 diesel motor in.
Maar zelf weet ik niet of die eerst blauw was omdat ik die nog maar een 4 of 5 maanden heb.
En er nooit naar die koelvloeistof gekeken heb.
En een lekke koppakking is het ook niet want de koelvloeistof ruikt niet naar olie ofzo en als ik met me vinger erin zit om even te voelen of die een beetje dikker aanvoeld is het ook niet.
Ik denk dat die al in jaren niet ververst is of is bijgevuld met gewoon water dat het roestvorming veroorzaakt.
Eerst dat proberen en als die weer bruin word zal het een lekke koppakking zijn.

Maar hij heeft niet echt de symptomen van een lekke koppakking , Want ik had nog wel eens een andere diesel en daar was wel echt de koppakking lek omdat toen heel dat koelvloeistof reservoir vol olie zat en is nu niet het geval.

Profiel  
 
danny1988
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-09-2011

Gepost: 22 september 2011 01:34 PM
  [ # 3 ]

Alles is gelukt met het aftappen van de roest vloeistof nu heb ik met zeker 20 liter gewoon water even alles door gespoeld nu is alles weer helder.

Nu had ik een test rondje gereden en ongeveer 70 a 100 km.
En op eens begon het lampje te branden van koelvloeistof niveau te laag.
Ik weer bijvullen er ging precies 1 liter bij.
En totaal geen lekkage maar ik zie wel dat het koelsysteem direct inwerking komt wanneer ik gas loslaat.
En als ik weer ga optrekken naar de 80 a 100 stijgt de temperatuur meter weer.
En als ik dan weer los laat gaat die weer gelijk een klein beetje zakken.

Want normaal moet de temperatuur meter toch ongeveer hetzelfde blijven ?

Zou het dan toch de koppakking zijn die lek is ?

En wat zou dit grapje kunnen kosten ?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 september 2011 12:29 AM
  [ # 4 ]

Heb je wel goed ontlucht ?

Profiel  
 
danny1988
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-09-2011

Gepost: 23 september 2011 09:24 AM
  [ # 5 ]
ZX1.4i schreef:

Heb je wel goed ontlucht ?

Ik denk dat ik dat vergeten ben om te ontluchten, Want ik dacht dat het wel goed ging zijn om het gewoon af te laten , schoonmaken en opnieuw vullen.

En via welk ventiel kan ik hem ontluchten ?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 september 2011 05:00 PM
  [ # 6 ]

Een 1.9D, dat is volgens mij al een DW8 motor, van die motor weet ik helaas niet de ontluchtpunten uit mijn hoofd. Over het algmeen zitten ze bij de kachelradiateur aansluitingen, welke door het schutbord gaat, bij het thermostaathuis en ergens in een slang die bij de cylinderkop loopt.

Tenminste dit is voor een XUD9 (de “oude” 1.9D), 1999 is men omgeschakeld naar de DW8, te herkennen aan de zwarte plastic afdekkap over de motor.

Profiel  
 
danny1988
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-09-2011

Gepost: 23 september 2011 05:45 PM
  [ # 7 ]
ZX1.4i schreef:

Een 1.9D, dat is volgens mij al een DW8 motor, van die motor weet ik helaas niet de ontluchtpunten uit mijn hoofd. Over het algmeen zitten ze bij de kachelradiateur aansluitingen, welke door het schutbord gaat, bij het thermostaathuis en ergens in een slang die bij de cylinderkop loopt.

Tenminste dit is voor een XUD9 (de “oude” 1.9D), 1999 is men omgeschakeld naar de DW8, te herkennen aan de zwarte plastic afdekkap over de motor.

Bij mij zit er over de motor ook een zwarte afdekkap en ik heb vanmorgen de auto laten draaien zonder de koelvloeistof reservoir dop en kachel vol open en er kwam totaal niks van luchtbelletjes langs het reservoir naar buiten.

Nu heb ik nog even een rondje gereden eerst met kachel open later even gestopt daarna zonder kachel open gereden en nu zit ik aan de 40 km en de koelvloeistof blijft nu wel hetzelfde ongeveer.
Misschien moet ik nog wat verder rijden om het echt te merken of het nu goed is of niet.

En na het rijden heb ik een half uurtje gewacht en de dop er afgehaald om te kijken of er lucht uit het reservoir komt en er kwam totaal niks van lucht meer uit toen ik de dop er af haalde , Wat ik eerst wel nog had.

Het lijkt nu wel of ik meer pk’s heb gekregen en de motor van de auto word niet meer heel snel warm en blijft mooi net iets onder de helft staan.

Het enige wat ik nu nog moet doen is even in de gaten houden of die niet meer gaat zakken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook