

Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011
- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Franq schreef:Nou, ik weet niet waar Ceres vandaan komt, maar volgens mij kunnen we met z’n drieën binnenkort (yerright…) wel een turbodieseléénmetaircoevenement houden. Qu’en pensez-vous, messieurs?
Nou, binnenkort… Wou je met één van ons meerijden dan…?
Nee hoor, goed idee! wij schromen geen kilometers! Maar wonen niet echt dicht bij elkaar. Zien elkaar vast wel eens hier of daar!
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…
Kweenie.. Ik Den Haag, jij vermoedelijk A’dam… Daarom vroeg ik me af waar Ceres vandaan komt. En meerijden geeft moed om door te gaan met de restauratie…
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Cérès zit in Apeldoorn; heb net m’n profiel maar eens bijgewerkt…
Maar ik werk (3 dagen per week) in Amsterdam.


Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011
- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
OK, hier en daar wat confusion omdat ik die lullige post gedaan had over Maastricht… Jij dus La Haye, ik Amsterrdamme en Ceres ergens in het oosten van het land. Er is vast een meeting ergens waar we elkaar gaan tegenkomen!
Maareh, ga je je CX nou nog voor de winter afmaken? Of wacht je tot volgend seizoen? Want je wilt toch niet met “La Sarthe” door de pekel gaan rijden…!?
<Edit>
OK, woonplaatsèn zijn dus nu duidelíjk!
(ja Franq, ook Ceres en ik hebben een bepaald accènte… Net als jij tijdje in Parijs gewóónd…)
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…
Moi, j’ai vėcu à Lyon pendant 3,5 ans. Alors, la connection francaise (sorry, geen cee cédille op de iPad) est là. Je serai ravi de vous rencontrer.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gewoon de C even ingedrukt houden.


Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011
- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
To do 2: uitlaatdeel vervangen
Eén van de dingen die ik moet doen, is de voorste demper + pijp tot aan de achterdemper vervangen.
Dacht eerst dat ik er met een reparatiepijp van 50 Euro vanaf zou kunnen komen (hoe je dat dan ook aan zou moeten sluiten op de voorste demper…), maar aan de voorste demper is bij nadere inspectie dus ook al eens wat reparatiewerk verricht. Niets onverwachts, want de verkoper had de uitlaat reeds genoemd als “à prevoir”.
Bij de Oosterburen doet zo’n deel 319.04 tegen 175.00 Euro voor een “Vorschalldämpfer CX TD (9/85>), geteilt”.
Mijn vragen:
1) Heb ik het goed begrepen dat de diameter van de pijp verschilt tussen een Diesel Turbo 1 en een Diesel Turbo II. Ofwel, zit ik aan de duurdere versie vast met mijn Serie 1 TRD Turbo?
2) Iemand nog tips m.b.t. andere (und preisgünstigere) adressen voor uitlaten? Ik heb de uitlaatshop.nl reeds aangeschreven en wacht op hun antwoord, maar indien één van jullie goeie tips heeft, verneem ik die graag!
Bij voorbaat dank voor adviezen!
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…
het clubmagazijn is meestal een goeie plek voor onderdelen! wel ff lid worden/zijn. 1e en 3e zaterdag van de maand














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Barbare schreef:1) Heb ik het goed begrepen dat de diameter van de pijp verschilt tussen een Diesel Turbo 1 en een Diesel Turbo II.
Ja.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011
- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Yke,
Ik had al in hun voorraadlijst gekeken, maar helaas zie ik daar wel een paar uitlaten, maar niet voor het type motor dat ik in mijn CX heb liggen… Helaas.
Maar je herinnert me inderdaad aan iets wat niet eens op m’n to-do lijstje staat en wat ik lekker vanachter de computer kan regelen…! En waarbij je geen verstand van CX’en en hoe die te repareren hoeft te hebben!
Ga ik meteen even doen! Evenals het uitbreiden van mijn wegenwachtdekking van “alleen buitenland” naar “Europa” (inclusief Nederland en huisadres-service)...!
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…


Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011
- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
To do 3: Diverse dingen met wat hogere prioriteit
Zo, van ‘t weekend weer even bij Ceres langs geweest en een paar items van hogere prioriteit van mijn to do lijstje kunnen aanpakken: thermocontact op radiator vervangen (oops, die mag nog wel een slagje vaster zie ik nu op de foto…), koelvloeistof vervangen en de voorraadbollen van remsysteem en stuurbekrachtiging vervangen. Verder nog een extra noodverbandje aangelegd achter dat geknutsel bij die uitlaatklem omdat daar, onderhand bij zo’n beetje alle toerentallen, “iets” enorm meetrilde waar ik me behoorlijk aan stoorde. Nog niet helemáál verdwenen, maar wel grotendeels. Bedankt Ceres! En nu weer verder op zoek naar het te vervangen uitlaatdeel…
Wat is het toch lekker sleutelen in een ruime, goed geoutilleerde garage bij lekker weer en met een koelkast met koud bier op een paar meter afstand!
Het ging bijna fluitend allemaal, behalve dat ik het idee had dat voor het vervangen van de remaccu dat stukje plaat eronder eerst verwijderd zou moeten worden. Dus onderbeplating gedemonteerd en toen die slangklem (is dat standaard…?) gelost waarmee de bol op dat steunplaatje “gefixeerd” zit. Toen kwam ik er achter dat je die bol dus gewoon ook van bovenaf kunt losdraaien na het simpelweg lossen van die slangklem.
Dus daardoor wel íets te veel tijd besteed aan e.e.a, maar ach, dat hoort bij het leerproces!
Beide voorraadbollen waren inderdaad geheel gevuld met LHM, dus het vervangen ervan was in elk geval geen overbodige luxe. Diravi nu niet meer zo schokkerig bij terugloop en acties als inparkeren. Pomp hoeft niet meer direct in actie te komen na 1 keer op de rem getrapt te hebben.
Koelventilatoren komen nu tenminste ook weer in en dat is toch ook wel een rustgevend idee!
Verder de staat van remmen, schijven en aandrijfashoezen voor gecheckt. Schijven 17 mm dik, dus volgens Ceres ook rijp voor het to-do lijstje, evenals bijna alle aandrijfhoezen (één dus echt al kapot, twee van de resterende 3 vertonen droogtescheurtjes). Dus die komen er eveneens bij op het lijstje.
Benodigde onderdelen vrijdag na bezoek aan RDW in Zwolle gehaald bij Bonhof: leuk bedrijf en leuke man zeg! Liep Ad Brouwer daar nog tegen ‘t lijf die dus letterlijk “en passant” nog even zijn goedkeuring aan de staat van de auto gaf (stond op de brug om de uitlaat eens goed te kunnen bekijken), dus ik weer happy!
En bij Bonhof ook nog een set RVS dorpelplaten kunnen scoren. Voor montage later, als de anti-roest activiteiten uitgevoerd zijn!
Al met al weer een opbouwend weekendje!
En leuk hoor, zo’n gezamenlijke hobby…! Bedankt weer, Ceres (en echtgenote…!)!
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Barbare schreef:Ceres vertrekt en ik denk het klusje even af te maken, blijkt de pluskabel opeens te kort te zijn… En had die zwart moeten zijn… Staat de accu er dus verkeerd om in!
![]()
![]()
![]()
“Enfin, dat zijn zo van die leermomenten”, sms’te ik Ceres die onderweg naar huis was…
Troost je, dat leermoment heb ik ook gehad…..
En zelf sleutelen is net als zelf rijden. Je leert de weg er naar toe pas, als je zelf achter het stuur zit. Als je meerijdt weet je het maar ongeveer omdat jezelf toch niet 100% hoeft op te letten
Ben wel een beetje jaloers op je met zo’n leermeester aan je zijde.


Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011
- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Hè, gelukkig! Ben dus niet de enige met dit soort “leermomenten”... Dat sterkt dan wel weer!
En ja, ik ben zeer blij met mijn “Maestro” (die zich, gezien alle positieve publiciteit, onderhand echt nóóit meer op enig clubevenement durft te vertonen…)! Maar héél pretttig voor mij: je leert een hoop bij als je met elkaar zo’n 1500 km in de auto zit en het in die tijd toch voornamelijk over het product CX hebt… Of tijdens dit soort gezamenlijke sleutelweekends.
Ik ben meer het type “domme monteur” dat vrij domweg verdachte componenten vervangt totdat een storing verholpen is, hij is meer de man van analyseren, beredeneren en dan meteen de juiste component vervangen…
Dus we bereiken beiden wel het beoogde doel, maar zijn methode is toch wel “supérieur” aan die van mij!
Ach ja, af en toe moet je je plaats weten hè...?!
Maar, mocht je vragen hebben, Ceres is altijd bereid…
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…


Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011
- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Alweer even geleden dat ik mijn “thread” onderhield… Hierbij retrospectief een update.
1) Op 1 oktober de airco laten vullen bij een prima en kundig aircospecialist: Contrôles vooraf, vullen, contrôles achteraf: en airco werkt weer prima! Was hard nodig, want het was een zomers weekend dat eerste weekend van oktober met op 2/10 de najaarsrit georganiseerd door de CCCN: mijn eerste kennismaling met.
OK, mijn afgebladderde CX viel een klein beetje uit de toon die dag, maar de Franse kentekenplaten verklaarden e.e.a. zodat ik niet al teveel commentaar kreeg. Integendeel eigenlijk!
2) Airco werkte de dag vóór de Najaarsrit 2011 prima dus, en ook de volgende dag nog. Ja, bij een CX weet je het immers maar nooit, heb ik inmiddels geleerd! Jammer dat halverwege de rit de kachelaanjager op stand 1, 2 en 3 af en toe en vervolgens definitief uitviel… Dus alsnog de rit met open raampjes afgewerkt… Grrr!
Me later die week een paar uur rot lopen zoeken later naar de storing die de kachelaanjager het zwijgen had doen opleggen. Metingen aan weerstanden in ventilatorhuis OK, metingen richting selectiehendel voor de stand van de aanjager ook OK, maar dán weer wel een voedingsspanning gemeten en het volgende moment weer niet. Ten einde raad Cérès maar weer eens gebeld, want hij had dit probleem al een keer bij de hand gehad: “moest maar eens even kijken naar de 2 gele draden onder het reservewiel: bij hem zat er in één van de draden een connector die gloeiend heet werd (overgangsweerstand) waardoor de aanjager niet meer werkte.
En zie daar: bij mij was die bewuste connector er blijkbaar reeds een keer tussenuit geknipt en waren de draden met een soldeerkousje aan elkaar “gelast”; een verbinding die tijdens mijn metingen af en toe nog wel, maar meestal geen, elektrische verbinding meer maakte. Verbinding hersteld en probleem opgelost: kachel en airco werken weer naar behoren, maar nu is het mooie weer verdwenen…! OK, dan heeft de káchel tenminste weer een functie!
Overigens zijn Cérès en ik erachter gekomen dat de orga nummers van onze CX’en héél toevallig maar 1 dag van elkaar verschillen: 2668 en 2669. Dat verklaart misschien wél een hoop van de soms toch bizarre mate van overeenkomstigheid van de optredende storingen. En aangezien hij al heel wat heeft uitgedokterd in de afgelopen maanden, zal ik hem zeker nog vaak raadplegen bij storingen!
Bedankt weer Cérès: scheelt mij een hoop zoekwerk!
3) En ja, first things first: toch ook die oude Blaupunkt Radio-K7 maar vervangen door een wat moderner exemplaar met dubbele USB, AUX, Bluetooth audio streaming, iPod/iPhone ondersteuning, Bluetooth telefoon integratie e.d.
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
goed dat je het draad probleem hebt gevonden !
mooie radio, beetje modern in zo’n serie 1, maar heel praktisch !
en stuurbediening er bij, handig !
hoe goed koelt je airco met dat R437a goedje ?? koel of ijs- en ijskoud ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje