D-riem van een 2.5TD staat op mijn lijstje als uitdaging om een keer te doen, V6-24V heb ik al eens gedaan en dat viel reuze mee.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ZX1.4i schreef:Vergeet de krukaspoellie (trillingsdemper) niet, die zijn altijd versleten na c.a. 100K, word dus ook aangeraden om met de D-riem mee te vervangen. Als deze losloopt, dan heeft de riemwissel niet zoveel zin gehad, multi-snaar kan dan tussen de D-riem komen, met motorschade als gevolg.
Krukaspoellie, is tussen de 150 a 200 euro, maar nog altijd goedkoper dan een kop moeten lichten i.v.m. kromme kleppen.
Het is goed mogelijk de staat van de krukaspouly te beoordelen. Klakloos vervangen is leuk voor de dealer ofzo, maar door gewoon goed te kijken en de pouly in de bankschroef te spannen kan je makkelijk vaststellen of ie gaar is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
ZX1.4i schreef:D-riem van een 2.5TD staat op mijn lijstje als uitdaging om een keer te doen, V6-24V heb ik al eens gedaan en dat viel reuze mee.
Had ik iets eerder moeten weten, ik heb net een afspraak gemaakt om het te laten doen, zelf doen zag ik toch niet zitten, is toch iets anders dan een BX 1400 motor. Kan ik je alvast claimen voor over 100.000 km?
waterman schreef:Het is goed mogelijk de staat van de krukaspouly te beoordelen. Klakloos vervangen is leuk voor de dealer ofzo, maar door gewoon goed te kijken en de pouly in de bankschroef te spannen kan je makkelijk vaststellen of ie gaar is.
Zoiets bedoelde ik ook, heb iets te snel zitten typen
Als je niet zoveel rijd, wat vaak het geval is met een benzine auto, dan kun je deze beoordelen en besluiten om te vervangen of te laten zitten. Voor hetzelfde geld is dat ding pas nog vervangen.
De krukaspoelie is vooral bij de 2.0 hdi modellen een gekend probleem, als je hem niet mee vervangt mag die er toch vanonderuit halen +- 30000 km later, hopelijk zonder dat er een stukje in je distributie is gegaan!!
Dat is dan ook het eerste dat ik bij mijn HDI ga doen, wanneer deze uit de stalling komt.