Uitdrogen en/of poreus worden van een distributieriem door twee jaar stil staan is jereinste fantasie. Het is niet zo dat die riem getroeteld en gesmeerd zou moeten worden. De riemen van de XM zijn van bijzonder goede kwaliteit en hebben een goed berekende materiaal dikte. Beter dan de Xantia riemen. Ik liet de distributieriem, compleet met rollen en waterpomp, vervangen na 10 jaar en 50 duizend km (waarvan 80% in stadsverkeer). De riem was nog in uitstekende staat.
Ik zou met de garagist meegaan die het vervangen nu ook onnodig vind.
Dat was dan even mijn duitje
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Mag ik ook een duitje doen?
Voor ik op dit forum kwam heb ik, door onwetendheid,nog nooit een distributieriem vervangen!
Dat was 10 jaar BX rijden en bijna 10 jaar XM, om over de auto`s daarvoor nog maar te zwijgen.
Nou wil ik dat niet propageren natuurlijk, maar het zegt wel veel over de minieme marge aan tijd/km die ze aanhouden wat betreft de zekerheid voor de distributieriem .
Het lijkt er bijna op dat de garagisten dat onderling hebben afgesproken om brood op de plank te houden.( behalve die van jou dan!)
Je geld uitgeven kun je altijd nog later als `t echt nodig is(en ik kan het weten )
Ook ik volg dus jouw garagist in deze.
Groet,
Veel plezier ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Eens: ik heb in een Duits produkt, die met dure garage (niet dealer) rekeningen best behoorlijk onderhouden werd…..als taxi chauffeur gereden die bijna 200.000 mijl (geen typefout) zonder vervanging rondreed. Als ik dat geweten had, had ik dat zeer zeker niet gedaan! Het was pas toen ik terloops over distibutie snaren begon, dat mijn ouwe baas zo schrok, dat die dat gelijk heeft laten doen. Er staat nu 330.000 mijl op de klok (dus 130.000 met de tweede) en dat is echt veel op de wegen die ik berijd. Dus 6000 kilometer, sja
Dat gezegd hebbende, ken ik ook verhalen over binnen de termijn, gebroken riemen. Je kunt dus geluk hebben en ook pech. That’s life..
Jan-hendrik schreef:Uitdrogen en/of poreus worden van een distributieriem door twee jaar stil staan is jereinste fantasie. Het is niet zo dat die riem getroeteld en gesmeerd zou moeten worden. De riemen van de XM zijn van bijzonder goede kwaliteit en hebben een goed berekende materiaal dikte. Beter dan de Xantia riemen. Ik liet de distributieriem, compleet met rollen en waterpomp, vervangen na 10 jaar en 50 duizend km (waarvan 80% in stadsverkeer). De riem was nog in uitstekende staat.
Ik zou met de garagist meegaan die het vervangen nu ook onnodig vind.
Dat was dan even mijn duitje
Elk duitje is een stukje op weg naar een kapitaal. Toch?
Dank je voor je respons. Weer iets geleerd. Bijzonder informatief is dan het gegeven dat er een siginificant verschil is tussen de D-riem van een XM en Xantia. Ik zal hier mijn voordeel mee doen.
Regards,
Léon
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Ik heb een Citroen XM 1991 gehad waarbij de distributieriem aanliep tegen de behuizing. Niets in de gaten gehad, complete riem van de rollen afgeschoten door de behuizing heen. Gelukig destijds een bijzonder aardige meneer in Staphorst gevonden die er voor een acceptabel bedrag een compleet nieuw motorblok (1995) in geplaatst heeft. Wel wat problemen met de onsteking die niet compatible was. Daarna nog 3 jaar zonder enig probleem vrolijk meegereden (zwart stickertje over het lampje van het motormanagment geplakt, wat je niet ziet is er niet…), todat mijn vriendin ook haar rijbewijs haalde. XM ingeruild… zij een Starlet, ik een super coole Volvo 340… Pijn in mijn hart.
Citroën XM 2.0i 8v 1991
Citroën Xsara 1.6i 8v 1998
Uitdrogen en/of poreus worden van een distributieriem door twee jaar stil staan is jereinste fantasie. Het is niet zo dat die riem getroeteld en gesmeerd zou moeten worden. De riemen van de XM zijn van bijzonder goede kwaliteit en hebben een goed berekende materiaal dikte. Beter dan de Xantia riemen. Ik liet de distributieriem, compleet met rollen en waterpomp, vervangen na 10 jaar en 50 duizend km (waarvan 80% in stadsverkeer). De riem was nog in uitstekende staat.
Ik zou met de garagist meegaan die het vervangen nu ook onnodig vind.
Dat was dan even mijn duitje
Maar serieus, na hoeveel jaar zou je de riem vervangen? Ik meen dat Citroen 5 jaar of 120 K adviseert voor mijn XM V6 van 2000, via de codes op de riem heb ik kunnen achterhalen dat hij van november 1996 is dus ik ben aan de beurt….. btw. zijn waterpomp en krukaspoelie nog leverbaar?
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011
Maar serieus, na hoeveel jaar zou je de riem vervangen? Ik meen dat Citroen 5 jaar of 120 K adviseert voor mijn XM V6 van 2000, via de codes op de riem heb ik kunnen achterhalen dat hij van november 1996 is dus ik ben aan de beurt….. btw. zijn waterpomp en krukaspoelie nog leverbaar?
Heel vreemd dat jouw XM met een oude distributieriem is uitgerust. Zou het kunnen dat hij al eens is vervangen en men oude voorraad heeft gebruikt? Ik zou vervangen na 9 tot 10 year als je relatief weinig km maakt.
Voor zover ik weet zijn waterpomp en poelie nog leverbaar, maar dat moet je door je dealer laten bevestigen. Generische waterpompen zijn er ook. Ik heb nog een nieuwe liggen van Airtex.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
120.000 Km. inderdaad.
Of 60.000 bij zwaar gebruik.
Dit alles volgens de Vraagbaak.
XM TCT Ambiance`94
En als je weinig rijdt om de 5 jaar, dat is een veilige marge de d-riem van de XM is inderdaad van uitstekende kwaliteit.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Tja ik wordt een dagje ouder zeker, mijn huidige riem is van nov 2006 uiteraard en niet 1996, per jaar rij ik tussen 10 - 12 k en de teller staat nu op 160k
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Zo, stappenmotortje gereinigd en het probleem met het te hoge stationair toerental is opgelost.
Met dank voor de goede raad hier - als je naar een garage moet gaan om werken aan je auto te laten uitvoeren is het altijd een goeie zaak dat ze tenminste het idee hebben dat je er zelf iets van kent .
Ook nog vier nieuwe bougies erin en de Xm rijdt zoals een Xm hoort te rijden, ik heb er veel te lang geen gehad. Mijn slechtste idee ooit was in 2002 de Xm 2.1 TD te vervangen door een C5 (bah ! hoe kan een mens zo dom zijn ?)
De baas van de garage wilde me per sé een tweedehandse C6 laten zien. Toen ik zei dat ik in zo’n lelijke auto niet wilde dood gevonden worden keek hij wel heel vreemd op. Man, die auto is aartslelijk, vreselijk gewoon.
Zouden er eigenlijk nog echte autodesigners in leven zijn, zo van die mensen met een goede smaak ?
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
oeioei oei, hiermee schoffeer je de C6 liefhebbers wel een beetje Och, smaken verschillen he?
Vind de C6 ook geen Citroën meer hoor.
Veredelde pedaalemmer.
Wat mij betreft is de XM de laatste echte Citroën .
XM TCT Ambiance`94
whooo, dat zijn nog eens uitspraken… Ik durf niet te zeggen of ik voor de Xm zou kiezen als er een C6 naast zou staan met sleuteltjes ... een witte C6 met bruin leer…jummie
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Nee hoor, doe mij maar een Xm, zoveel mooier.
Roadrunner… never been caught.