3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
veercomputer
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 september 2011 12:24 PM
  [ # 31 ]

Even volhouden, zou ik zeggen.

Een type II rijdt bijna onmerkbaar hetzelfde zolang het een secundaire storing betreft, zoals de stuurhoeksensor. Er zijn er nog een paar, ergens op dit forum staat het lijstje secundaire storingen.
Een primaire storing (zoals een electroklep of doorgebrande transistors merk je direct.

Laten uitlezen moet gratis kunnen bij forummers met een Lexia. Zeg maar in welke buurt je woont en er meldt zich wel iemand. Ik zit in gebied 033 - 035.

Ik heb twee XM’s in dagelijks gebruik.
De ene heeft een half jaar tussen de storingen, de ander een maand, beiden melden de stuurhoeksensor. Al dan niet schoonmaken heeft nauwelijks effect.

Ik heb het plan om de stuurhoeksensors te verwisselen om er achter te komen of de storing dan meeverhuist.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 september 2011 02:28 PM
  [ # 32 ]
JanSr schreef:

Een type II rijdt bijna onmerkbaar hetzelfde…

Dus rijdt hetzelfde, maar merk je bijna niet? Wink

Maar verder ben ik het met je eens hoor Jan. Met een stuurhoeksensor zal je hooguit merken dat je wat meer overhelt in bochten.
Het vervelende vind ik alleen dat je geen waarschuwing meer hebt als er iets anders ook een storing geeft.

JanSr schreef:

Laten uitlezen moet gratis kunnen bij forummers met een Lexia. Zeg maar in welke buurt je woont en er meldt zich wel iemand. Ik zit in gebied 033 - 035. .

Ik in Deventer, is al iets dichterbij Westerbork

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 22 september 2011 02:29 PM
  [ # 33 ]

Ik woon in het midden van Drenthe en ik geloof dat er niet veel mensen met een lexia in de buurt wonen. Ik zit er nog steeds sterk over na te denken om zelf 1 te kopen.

Trouwens als je de stuurhoeksensoren hebt verwisseld ben ik wel benieuwd naar de uitkomst.

Ik vraag me trouwens af of wij de enige zijn die dit probleem hebben of dat er meerdere forumleden soortgelijke problemen hebben. Bij deze een oproep aan alle leden!

Ik was eigenlijk niet van plan om elke maand voor 20 euro de VC te resetten, dan ga ik wel over tot aanschaf van een lexia, is er tenminste 1 persoon in het midden van Drenthe die zo’n ding heeft Laughing

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 22 september 2011 02:32 PM
  [ # 34 ]

Laptop en lexia liggen bij mij gewoon standaard in de kofferbak Laughing
Ik moet hem ongeveer 2-3 keer per jaar resetten.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 september 2011 02:33 PM
  [ # 35 ]

Ik heb onlangs mijn stuurhoeksensor gereinigd, en nu al een paar weken storingsvrij. Eerder duurde het nooit zo lang of de storing kwam terug. Schoonmaken kan dus wel degelijk zin hebben.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 september 2011 11:05 AM
  [ # 36 ]

De Stuurhoeksensor fout is denk ik wel de meest voorkomende HA storing bij Type II. Gelukkig onschuldig.

Brian schreef:

Met een stuurhoeksensor zal je hooguit merken dat je wat meer overhelt in bochten.

Dat moet je uitleggen, Brian, die snap ik niet.
Het overhellen wordt beperkt door het kogeltje in de HA kleppen, zolang die open staan.
De stuurhoeksensor heeft (enige) invloed op het dichtzetten van de kleppen bij heftige stuurbewegingen (lane change en slalom). Hoeveel dat is weet ik niet, maar ik merk er niets van.

Dat heeft mij altijd verbaasd bij Type II HA. Het verschil tussen storingsvrij en noodloop bij secundaire storingen ontgaat mij. Waarschijnlijk gedaan om niet teveel lastige klanten in de werkplaats te krijgen.

Bij Type I is dat heel anders, net als bij primaire storingen bij Type II, want dan staan de HA kleppen continu dicht.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
slingshot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 14-03-2009

- XM 2.0 TCT
Gepost: 23 september 2011 01:56 PM
  [ # 37 ]

Ik heb hier ook probs met mijn vering die staat altijd hard en gaat nooit in de zachte stand wat jammer is

Citroén 2.0 CT
C5 sinds 07-2012

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 23 september 2011 02:31 PM
  [ # 38 ]

Kijk voor de checklist vering onder het algemeen kopje XM. Daar staat een hele waslijst van punten die je kunt volgen http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200747/

Dit is de meest logische aanpak van problemen met het veersysteem.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 september 2011 10:06 PM
  [ # 39 ]
JanSr schreef:

De Stuurhoeksensor fout is denk ik wel de meest voorkomende HA storing bij Type II. Gelukkig onschuldig.

Brian schreef:

Met een stuurhoeksensor zal je hooguit merken dat je wat meer overhelt in bochten.

Dat moet je uitleggen, Brian, die snap ik niet.
Het overhellen wordt beperkt door het kogeltje in de HA kleppen, zolang die open staan.
De stuurhoeksensor heeft (enige) invloed op het dichtzetten van de kleppen bij heftige stuurbewegingen (lane change en slalom). Hoeveel dat is weet ik niet, maar ik merk er niets van.

De VC gebruikt de stuurhoeksensor om overhellen te voorspellen. Bij een combinatie van snelheid en stuurhoek, verwacht de VC overhellen, en gaat daar op anticiperen door de HA-klep alvast dicht te zetten. Doet de stuurhoeksensor het niet, dan gaat de HA-klep pas dicht zodra de body movement sensor overhellen detecteert.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 september 2011 04:27 AM
  [ # 40 ]

over welke kogel heb je het Jan? Bij mijn weten zit er in het hydra. blok alleen een stalen stift die als klep functioneert.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 24 september 2011 08:41 AM
  [ # 41 ]

Het anti-rol kogeltje in het HA klephuis. Zoek even een plaatje van zo’n klep, dan zie je hem wel

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook