Daar wij op zoek zijn naar een (gebruikte)geschikte gezin/trekauto ben ik in mijn zoektocht op dit forum gekomen.
De Grand C4 Picasso 2.0 16V EB6V (2006 > 2010)vinden wij een mooie auto en voldoet aan de door ons gestelde criteria:
- Gezinsauto
- Geremd aanhangergewicht voldoende (1500kg)
- (semi)Automaat
Nu lees ik veel over koppelingsproblemen bij de EB6 versnellingsbak icm een aanhanger/caravan.
Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn er nog meer zwakke/aandachtspunten voor deze mooie MPV?
Ik lees graag jullie reacties hier.
Gr. Bontje
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 05-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V Exclusive EB6V
Ik heb mijn c4gp nu een paar weken, geen ervaring met caravan trekken, wel met “gewone automaten”.
Kan alleen zeggen dat je met de EB6V moet “leren rijden”.
Je leest vaak klachten over het schokkend wegrijden of overschakelen. De EB6V wordt vaak aangezien
als een echte automaat, maar dat is het niet. Je leert gaandeweg op de juiste manier met deze
bak om te gaan, tenminste dat is mijn ervaring. Ik rij inmiddels geheel “schokvrij”.
Als je de kans krijgt, rij een keer met de 4 bak automaat en de EBV6, zodat je het verschil merkt.
Bij een 4bak automaat voel je de schakelmomenten uiteraard minder, daartegen denk ik dat je met de
EB6V een stukje zuiniger rijdt en deze op de snelweg minder toeren maakt.
Kijk op de autosites goed naar de foto’s en wanneer je zo kritisch bent als ik, kijk niet op van wat je
allemaal tegenkomt (krassen/deuken/vlekken in het interieur). Het zijn nu eenmaal vrijwel altijd
lease auto’s geweest en de meeste mensen gaan daar helaas niet zo netjes mee om.
Suc6 met de zoektocht!
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Mijn vorige auto was een C4 GP 2.0 16V EB6V, alleen dan wel op lpg maar dat maakt in dit verband niet uit. Wij zijn 2x naar Frankrijk geweest met de caravan, 7 pers. aan boord en een dakkoffer. De 1e keer naar Z-Frankrijk geen centje pijn gehad. Ook bij het wegtrekken van de caravan van de campingplaats “naar boven” een steile helling op via een grindpad gaf geen problemen terwijl andere auto’s zich soms moesten laten terugzakken en het opnieuw probeerden.
De 2e keer echter kwam ik ‘s-nacht in Parijs in een file terecht. Het was op een helling naar boven en dan steeds optrekken daar werd de koppeling niet blij van. Er waren steeds hardere klappen te voelen bij het aangrijpen. Ook handmatig schakelen haalde niets uit. Uiteindelijk heb ik steeds eerst een groot gat laten vallen in de file voor mij zodat ik niet zo vaak op hoefde te trekken. Het is me gelukt maar ik was toch erg blij toen de file voorbij was!
Het is een prima reiswagen met veel comfort, goede airco, krachtige motor, zeer goede voorstoelen en bovendien nog mooi om te zien ook. Ik heb er drie jaar, 100.000 km. plezier van gehad. De koppeling van de EB6V is echter een zwak punt gebleken. Bij mij is halverwege ook e.e.a. vervangen (druklager?). Daarna minder problemen maar echt weg was het niet. Verdere nadelen vindt ik het hoge verbruik en de krappe zit van de 6e en 7e stoel. Succes met de keuze!
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Over het trekken zou ik je maar geen zorgen maken. Ik heb een paar keer met een aanhanger van +- 1500 kg gereden. Was geen enkel probleem, maar wel ff met de hand schakelen.
Ook rij ik wel eens met een boot 1350 kg. Ik las dat de eb6v bakken moeite zouden hebben met wegrijden op een steile helling. Maar ook dat is geen probleem. Ik laat de boot soms op een hele steile helling te water maar de auto trekt hem er zo uit. Ik heb ook een Volvo v70 2.5d gehad en die had er meer moeite mee. (lange eerste versnelling)
Ik heb juist veel problemen gehad met het trekken van een caravan van 1300 kg. In file het bonken/stoten van de koppeling, dit jaar al na 10 meter manoevreren op de camping. Ook heb ik tijdens 2 vakanties een oververhitte motor gehad. En - elders van mij te lezen - de koppeling is bij 40k km vervangen.
De auto op zich is wel een goede combinatie met caravan, heel stabiel.
Al 2x nieuwe koppeling en drukgroep/lager gehad. Problemen komen nu weer (170.000km) maar de garage mag er niks meer aan doen van de lease maatschappij. Nog 1 maandje uitzingen en dan gaat de C4GP eruit.
Ik zou zelf deze auto nooit prive kopen.
Succes met je beslissing
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Hallo Bontje,
Ik heb niet de GP maar de gewone 2 ltr EVB6 picasso. Trekken van caravan geen probleem. zelfs een hellin g op wil ie in de 6 blijven rijden. Dan is het echter opppassen. als het een lange helling is het beter terug te gaan naar de M stand en in de 4 te rijden anmders is over verhitting door het te lage toerental niet uit te sluiten. Hier blijkt dat een temperatuurmeter, die helaas ontbreekt, een goed hulpmiddel kan zijn. Met de koppeling heb ik geen problemen gehad.
Denk er wel aan dat je een reservewiel onder de wagen laat hangen.
groeten, Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld