gewoon goedkope diesel gaat er in.
bijna helemaal leeg rijden is idd niet zo goed voor de auto. ik rij dus soms tot aan het lampje en dan gauw even tanken.
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-06-2011
- DS 3 1.6 ehdi so chic airdream
Ik tank diesel bij tango en verbruik ligt op 1/22.
Rij stadsverkeer,80km weg en120km weg naar mijn werk.
Totaal aantal Berichten: 43300
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind die verbruikscijfers behoorlijk tegenvallen. Mijn 87’er bx diesel liep fluitend 1 op 20 en mijn 96’er AX diesel liep nooit onder de 1 op 23. En daar reed ik gewoon lekker mee door.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:AX diesel liep nooit onder de 1 op 23.
Beetje mank vergelijk. Niet alleen is de DS3 zo’n anderhalf keer zo zwaar als de AX maar de prestaties van de DS3 eHDI zijn stukken beter en hij vervuilt aanzienlijk minder. De BX is bijna net zo zwaar, maar de acceleratie prestaties moet je meten met een kalender en de uitstoot zal navenant zijn.
Mijn AXjes overigens waren 1.1 benzines en daar deed ik ook ruim 1:20 mee (vrijwel uitsluitend snelweg). Die krengen wogen dan ook drie keer niks en hadden een Cw waarde waar menig auto nu nog jaloers op is. Aan de andere kan duurde het een eeuwigheid voordat die op de 120 km/u zaten. Van 0 naar 80 ging goed, daarna kwam alles je voorbij zetten.
En over de veiligheid van een AX zullen we het maar niet hebben.
Idem comfort en g(bij)geluiden..
Ik heb een 1.1 en 1.4 van het oude type gehad. Daarna een 1.4 Gti tweede generatie, maar zou op geen enkel vlak een AX met een DS3 willen vergelijken.
En inderdaad.. tis de uitstoot die het m doet.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Ik ben het eigenlijk wel met Waterman eens. Het journaille en de fabrikanten zelf geven hoog op van het spaarzame verbruik, maar die cijfers haalde ik dus ook al met mijn ongeblazen diesel (ZX). Mijn ex-Xantia TD reed rond de 1 op 18 en dat is toch ook een auto van 1250 kg. Dat die meer uitstoot veroorzaken is natuurlijk zo, al is juist de fijnuitstoot van moderne diesels weer hoger. En kijk eens naar het verbruik van een C1 (benzine), de meesten rijden met gemak tussen de 1 op 17 en 1 op 20. Kennelijk speelt het hogere gewicht, maar ook het gemak waarmee je het vermogen van deze moderne diesels aanspreekt het verbruik parten.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
(wederom) eens met Jev: ik haalde met een Visa 2 cylinder op benzine ook gemakkelijk 1 op 20 en met de Xsara break 1.9 d hetzlefde op diesel. Wanneer ik op dezelfde wijze de DS3 E-hdi berijdt dan haal ik met gemak 1 op 25, terwijl die toch veel zwaarder is dan die Visa of Ax van die tijd.
Wel is het zo dat in vergelijking met het verleden het verschil tussen het normgebruik en het daadwerkelijke verbruik is opgelopen. Mar daar kunnen de moderne auto’s niks aan doen, ligt aan de gewijzigde opzet van het meten van het normverbruik.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Wie is de eerste die een 1.6 e-HDI blok in een AX lepelt?? Verbruik van 1 op 35??
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Geef mij zo’n zuinige wagen een week mee en ik rijd die fabrieksopgaven aan “flarden”.
Maar goed het is ook een beetje een hobby van me om zuinig te rijden zonder als een verdwaalde sufferd het verkeer op te houden.
Al geef ik meteen toe dat het met mijn BX op LPG lastig is om echt zuinig te rijden. Het kan wel, maar dan moet de installatie anders afgesteld worden en dat rijdt nou net weer niet fijn.
Afijn, ik dwaal af. Ontopic maar weer.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 17-01-2011
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 HDI
Ik ben het ermee eens dat we in 20 jaar tijd niet echt veel opgeschoten zijn in verbruikscijfers van een auto.
Maar ik ben van mening dat dit komt omdat er geen ‘vraag’ naar was. Niemand had echt problemen met het verbruik van een auto. Ja, misschien als tweede auto.
Maar nu is er een trend die er sinds 2008 is om zuiniger te gaan rijden en fabrikanten spelen in op die trend. Gevolg: zuinigere auto’s! Er is zelfs bij de consument een acceptatie voor elektrisch rijden.
Voor mij is er in 20 jaar wel iets veranderd, alleen de afgelopen 3 jaar pas.
Verbruikcijfers zijn idd niet heel spannend. Als je ziet dat ik 1 op 19 haal met de DS3 en zijn 90pk grasmaaiermotortje en 1050kg en mijn maat met z’n (fors) gechipte Volvo V70 D5 diesel met 228pk en 1500kg die haalt hetzelfde. Tsja.
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
appels zijn appels, peren zijn peren. Wissel maar eens van auto met je maat. Als jij met jouw rijstijl (die nu goed is voor 1 op 19 in de DS3) ook 1 op 19 haalt in de V70, dan krijg je van mij een horecawaardebon van € 25,—.
Geloof er geen snars van dat ik hoef uit te keren, maar als het wel zo is doe ik het met plezier!
Alleen wanneer 1 berijder, met toepassing van zelfde rijstijl en zelfde omstandigheden (b.v. seizoen, temperatuur, verhouding stad-/snelwegkilometers) twee verschillende auto’s een zelfde stuk rijdt en het verbruik vergelijkt hecht ik waarde aan dit soort vergelijkingen, maar eerder neem ik een waarde van 1 op 19 voor een D5 met 228 pk niet serieus.
Hoop dat je me dat niet kwalijk neemt
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Het lijkt idd niet geloofwaardig. Ik kan je wel vertellen dat ik meer dan 1 op 20 heb gescoord met mijn BWM 318d oftewel dik 1200 kilometer op 1 tank. Dat was dan wel hard werken om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Die auto heeft een 2 liter diesel (en geen start-stop enzo) en weegt een stuk meer. Ik haal nu die verbruikscijfers ook wel maar met normaal rijgedrag waar ik bij die cijfers in de BMW bijna een rijdende chicane was…..
Ach, na 10.000km staat mijn e-hdi’tje ook nog gewoon op 1liter op 19.2km, als ik hem boven de 1 op 20 wil krijgen moet ik echt onder de 100km/uur moeten blijven en optrekken als iemand die echt niets te doen heeft waarschijnlijk, dus misschien troost dit je
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Ik krijg echt zin om deze diesel eens een week te lenen. Ben toch benieuwd wat ik eruit weet te peuren.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!