11 van de 14
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Goofblikscha’s BX turbodiesels—> En dat is 3…
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 21 augustus 2011 04:39 PM
  [ # 151 ]

Ondertussen zitten we midden in de ‘verbouwing’  Mr. Green
Wat een boel werk zeg… Maar we zijn er wel achter dat de GTGS46 erg slecht was qua leidingen, slangen en roest.
De koppelingsplaat was nog als nieuw, alleen het druklager was kapot en was bijna door de drukgroep heen gesleten, ik denk dat ik binnen 5000km een probleem had gehad.

Het blok is voorzien van nieuwe keerringen (vliegwielzijde) en een nieuwe koppeling en hangt ondertussen in de nieuwe BX. Nou kunnen alle rotklussjes beginnen, zoals het plaatsen van een koppelingspedaal, toerenteller ombouwen, bedrading aanleggen, andere uitlaat montere etc..

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 23 augustus 2011 01:11 AM
  [ # 152 ]

Weet iemand waar ik de motorcode van een BX TD blok kan vinden? Ik kan het nergens vinden, en dat gaat de RDW natuurlijk niet leuk vinden…

Vind sowieso de hele ombouw en de herkeuring maar een spannend verhaal…

Op het moment moet het koelsysteem en de hydrauliek nog gemonteerd worden, dan is hij klaar voor de keuring.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 23 augustus 2011 01:56 AM
  [ # 153 ]

Ik kan morgenochtend wel even kijken waar die code staat, het blok ligt los dus dat moet wel te vinden zijn. Zorg dat je de motorombouw netjes doet, dan hoeft die herkeuring niks voor te stellen. Bij mij moesten er nog steunen in gelast worden, en het blok is niet in dat jaar geleverd en dat was ook allemaal geen probleem.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 23 augustus 2011 01:19 PM
  [ # 154 ]

Ik heb het gevonden, achter de olievulbuis, onder een enorme laag drab Mr. Green

Straks even wat diesel halen, de tank doorspoelen, en kijken of hij loopt.

Dan wordt het toch tijd om me in de bekabeling te verdiepen…

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 24 september 2011 03:38 PM
  [ # 155 ]

En toen had ik nog een turbo diesel Mr. Green

Ik heb de groene BX van StatusQuo gekocht! In eerste instantie wou ik de motor weer in de GTGS46 leggen, maar op de terugweg bleek dat de BX best wel lekker reed (vlotter dan de GTGS altijd reed) en heb ik toch besloten om hem op de knappen.

Gisteravond heb ik gelijk het (verschrikkelijk lelijke) grijze interieur er uit gehaald, en vervangen voor zwart. (al het plastic, vloerbedekking etc) Tijdelijk heb ik er ook mijn set leer in gegooid Mr. Green

Volgende week even de nieuwe distributie set en een nieuw draagarmlager setje monteren, en dan eens kijken hoe het rijdt.

Oja, de auto maakt een schrapend geluid tijdens het rijden, ik ben er nog niet achter wat het is. Het klinkt echt als een wiellager, maar die zijn als het goed is vervangen. Ik vermoed een aandrijfas, want als je naar links stuurt is het geluid bijna weg…

Ik zal zsm even wat foto’s maken.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 29 september 2011 04:24 PM
  [ # 156 ]

Vandaag weer verder gegaan, het interieur is nou helemaal af, ziet er mooi uit en zit lekker.

Nou ben ik bezig om de distributie riem te vervangen (die er nog keurig uitziet, ik zou hem laten zitten ware het niet dat de krukaskeerring vervangen moet worden) maar nou blijkt de onderste koelslang compleet verrot te zijn, hij valt bijna uit elkaar van de droogtescheuren.
Nou hoor ik net bij de onderdelenleverancier dat deze slang niet meer geleverd kan worden Sad  En dat terwijl hij nog in alle systemen staat.

Ik heb nog 3 van deze koelslangen liggen, maar allemaal hebben ze wel ergens een beschadiging. Ik denk dat ik ga kijken of ik wat slangen kan kruisen (dmv een stuk pijp er tussen oid) om weer één goede slang te krijgen…


Edit: Oja, het andere project, de lage km stand TRD heeft ondertussen ook gelopen (starten lopen), en wacht nou op afbouw. (koppelingspedaal, nieuwe hd pomp, revisie debietregelaar etc etc) Dit kan nog wel tot de kerst gaan duren.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 29 september 2011 06:45 PM
  [ # 157 ]

Goed, nieuwe waterslang gefixt!

Er zat een distributie set bij de auto (van een C15D) en alles lijkt er heel erg op, maar alleen de distributieriem is het zelfde. De span en looprol zijn anders dus maar even kijken hoe ik dat weer ga oplossen.

Oja, de nokkenas was 1 tand versprongen Confused  En hij rijdt toch wel erg lekker….

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 29 september 2011 08:33 PM
  [ # 158 ]

Nog even wat foto’s gemaakt voor dat het donker is Mr. Green

Het nieuwe zwarte interieur:

Ik heb echt alles los gehad. Waar mogelijk heb ik geluidsisolatie geplakt, en de vele krakende dashboard delen met autokit behandeld. Het klinkt nou redelijk solide, maar eens kijken hoe het zich houdt tijdens het rijden.

Het huidige slagveld:

De zwarte BX op de achtergrond heeft als dashboard donor gediend. (19 TZI op gas met te veel kilometers)

Straks de nokkenaskeerring nog vervangen, dan kan de nieuwe riem er weer om. Nieuwe waterpomp, spanrol en krukaskeerring zijn al gemonteerd.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 30 september 2011 01:24 AM
  [ # 159 ]

Welke koelslang bedoel je? Die met dat t-stuk van radiateur naar waterpomp? Want die is nog niet te bestellen van Gates.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 30 september 2011 10:38 AM
  [ # 160 ]

die van radiateur naar waterpomp inderdaad, alleen heeft een turbo geen t-stuk, en is de slang korter dan die van andere 1.9 bx-en. Ik heb nou van 2 slangen 1 gemaakt, de helft van een andere turbo slang, en de helft van een 1.9TRS slang, dat past allemaal net Mr. Green

Ik heb de distributie weer in elkaar zitten, motor loopt weer lekker. Ik heb de nokkenas weer een tandje er naast gezet, want als je hem op fabrieksspecificatie vast zet heeft de auto bijna geen vermogen en loopt erg rauw… Zoals de boel nou staat (als je alles blokkeert kan de pen van de nokkenas net niet in het gat) loopt hij erg stil en soepel Confused Ik vraag me af of er misschien een andere nokkenas in zit (dat zou verklaren waarom hij zo verrekte snel rijdt) of dat het te maken heeft met het feit dat de brandstofpomp instellingen veranderd zijn. (loodjes zijn er af)

Zo even kijken of alle keerringen lekvrij blijven, en dan kan de boel weer in elkaar.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 30 september 2011 12:57 PM
  [ # 161 ]

Alles zit weer in elkaar, nou tijd voor de rest van het onderhoud.

Het gejoel uit de voortrein blijkt toch een wiellager (RV) te zijn. De wielnaaf heeft zelfs voelbare speling en het lager rommelt als je er aan draait. Zo maar even een fusee uit de 19TZI slopen en de boel overbouwen.

Verder staat van daag het op het program: ADAL rechts vervangen, en het gat in de kofferbak dichtlassen. Morgen 2 nieuwe bandjes monteren en dan kan ik hopelijk rijden Cool

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 02 oktober 2011 12:16 AM
  [ # 162 ]

ey, die set moest volgens ruben passen, de riem is idd voor een c15 maar moest passe, en de rollen waren wel van bx zei die. Dat wiellager vind ik vreemd, links heb ik zelf gedaan en rechts heb ik laten doen.
Maar mooi om te horen dat de auto bevalt!
Ik zal je binnenkort ook ff die 4e velg met band bezorgen Smile

Zelf heb ik nooit met de dbriem gesleuteld op deze auto, weet alleen dat er sticker onder kap zit van wanneer die vervangen is/was en dat hij nu 100.000 over tijd is.

De bx was voor ik hem van een lege kat en nieuwe dempers had voorzien echt hartstikke lui!
zolang ik hem heb gehad is hij wel steeds vlotter geworden, heb er dan ook 85.000 in gereden en mocht wel redelijk doorrijden.
Alleen zoals mijn vorige bx is hij nooit geworden, die was sneller en rookte helemaal niet.
In tegenstelling tot deze bx die altijd bij redelijk optrekken een redelijke roetwolk produceerde.

Voor apk hebben ze aan die schroef gedraait, en daarna was de bx zelfs iets langzamer, mischien af laten stellen een goed plan?
In de tijd dat ik hem had heb ik ook de intercooler gespoeld vanbinnen (olieresten enzo zaten erin).
En de carterontluchtingslang die bij de bx tzd turbo het oliefilter altijd zwart maakt van oliespul en dampen los gehaald en in openlucht laten uitkomen. wat resulteerd in een langere levensduur van oliefilter en een intercooler die schoon blijft.

oja trouwens ik heb ook nog de toerenteller-sensor vervangen, herrinnerde ik me nog.
vraag me alleen nog wel af waar dat stuk electronika voor is, wat mijn vorige bx dus niet had.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 02 oktober 2011 12:31 AM
  [ # 163 ]

De spanrol past wel, alleen heeft deze een iets andere vorm, waardoor de automatische spanner niet zo effectief is. De looprol pas helemaal niet, de onderplaat heeft een andere vorm.
Ik heb dus de oude looprol even weer gemonteerd, deze klonk nog zuiver, en dat durf ik nog wel even aan.

Dat rechter wiellager was helemaal blauw, en valt bijna uit elkaar Mr. Green  Dan zal er met het monteren wel iets fout gegaan zijn?
De Adal rechtsachter is vervangen, en het gat in de kofferbak is dicht.

De auto is ondertussen verzekerd, en ik heb de eerste 120km er op zitten. Na een CX is het wel een stapje terug natuurlijk, maar het vermogen is wel verslavend. De eerste Seat Leon heeft het al aan de broek gekregen Cool

Morgen de audio inbouwen en hier en daar nog wat kraakjes uit het interieur halen. (ik heb nog nooit een BX gehad die zo verschrikkelijk rammelde Laughing gelukkig met het nieuwe zwarte interieur is bijna alles stil)

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 02 oktober 2011 03:49 AM
  [ # 164 ]

ja ik heb zo een 7000 km met dat lager gereden.. laatste weken nooit harder gereden dan 60.. binnenweggetjes.. en nie verder dan 30 km van huis haha. Maar zal idd fout gegaan zijn, lager heeft er maar een paar maand in gezeten.
Ik heb het toen laten doen, omdat ik zelf in een garage hele dagen al met auto’s bezig was en ik dan geen zin meer had in mijn eigen auto ‘savonds of in het weekend.

Vermogen is idd genoeg in de bx dat wel, toen ik de auto net kocht rammelde hij ook zo goed als niet, maar ik rij nogal veel over binnenwegen en dat zijn vaak klinkerwegen waar je 80 mag.
En het werd nog erger qua rammels en piepjes en kraakjes toen ik de mijn audio had geupgrade, een bx houdt niet van een subwoofer in combi met hoedenplankboxen en 2 versterkers. ( je had de stroomkabel wel zien liggen denk ik. ) Had weinig tijd en zin die weg te halen.
Kabel was toch te dun.. die trok het nemalijk niet helemaal.

Maar ik ben blij dat de auto je bevalt!
Tip zou regelmatig het luchtfilter vervangen, dat is bij een tzd turbo echt merkbaar qua vermogen!

Weet niet of het je ook is opgevallen, maar met warmer weer word hij een stuk trager, en snachts voel je echt heel goed dat die veel meer vermogen heeft!
In vergelijking met andere auto’s die ik heb gehad.

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 02 oktober 2011 04:10 AM
  [ # 165 ]

Ik heb ook nog wat foto’s gevonden van toen ik de auto net een maandje had, en had gepoetst.

En nog 2 iets duurdere foto’s:


Gele leds, ivm besparen van gele bi-xenon*

Profiel  
 
 
11 van de 14
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook