Kapotte achterverlichting en gebroken remkabel links [VTS 1.6 16v bj2000]
ikwilda
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10

Gepost: 21 september 2011 01:59 AM

Hallo,

Omdat ik vorige keer op het forum hier zo grandioos geholpen ben door K_Saxo, ben ik weer eens terug Smile.

Specificaties auto:
Saxo VTS 1.6 16v uit 2000
(schijfremmen)

Vraag 1:

Ik ben erop gewezen door de mannen van de wet dat mijn achterverlichting het dus niet doet.
Ik thuis meteen gecheckt, en nu blijkt dat rechts slecht contact maakt (na er een ferme tik op gegeven te hebben doet hij het weer. Echter valt hij ook weer uit wanneer ik bijvoorbeeld een ruig stukje weg heb.
Links is wel mijn lampje compleet naar de filistijnen. Remlichten werken nog wel prima.
Nu is me opgevallen dat het licht en het remlicht oplichten vanuit hetzelfde lampje.

Welke lampjes moet ik kopen ter vervanging?
Wat kan ik doen aan dat losse contact? Volgens mij is het de fitting die speling heeft wanneer de lamp erin zit.

Vraag 2:
Afgelopen weekend zei mijn remkabel krak (afgebroken dus). Gelijk gecheckt of alles kapot was, maar het bleek slechts mijn linkerkant te zijn.

Hoe vervang ik deze kabel? Moet de uitlaat er dan helemaal onderuit? Of is het een kwestie van losmaken en vervangen? (Is het te doen op de krik? Of is een brug nodig?)

Op internet heb ik al gezocht naar de kabel, en ik kwam uit op deze site:
http://www.winparts.nl/637/remsysteem/remkabels-/0095159/remkabel-psa
Zijn dat de kabels die ik nodig heb? (vervanging van beide kanten meteen, want volgens mij is rechts ook niet helemaal in orde).

Met vriendelijke groeten,
Jan

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117

Gepost: 21 september 2011 12:46 PM
  [ # 1 ]

Vraag 1: Een lichtje vervangen is niet zo moeilijk, ga naar auto5 ofzo en kijk daar in de catalogus zoek je auto op en kijk welk lichtje je nodig hebt. Of neem het werkende lichtje uit je auto mee en zo kan je ook zoeken. Het slecht contact moet je even kijken of het scheelt aan de toekomende draadjes of echt het lamphoudertje.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 21 september 2011 07:10 PM
  [ # 2 ]

vraag 1: lampunit openen en kijken of er geen corrosie op het voetje van de lamp zit en deze de lamp goed knelt en kijken of het lampje nog uit 1 geheel bestaat. (metaal nog stevig aan de glazen bol. ) niewe is P 21/5 W te vinden bij auto5 / hubo /  dealer / elke autozaak eigenlijk

vraag2 auto krikken met assteunen is vereist ivm veiligheid hitteschild uitlaat moet eraf en daar komt wat duw e, trek werk aan te pas waardoor je krik kan omslaan en dan ...  . Daar kan je best haynes 3506 voor in huis halen.
Maar ik denk dat er iets mis kan zijn met een van de zuigers van de rem want een handremkabel breekt normaal niet.
Hier kan je best even een diagnose laten stellen om de oorzaak aan te pakken. Als blijkt dat het enkel de kabel “rot” is geworden kan je bij de dealer eens horen of ze er op chassisnummer willen bestellen. prijs zal ongeveer hetzelfde zijn als die andere enkel weet je van deze zeker dat deze past zonder problemen.

Profiel  

ikwilda
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 september 2011 01:06 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de snelle reactie.

Over de kabel:
Ik gebruikte de handrem dus en ik heb daarna ook nog gekeken, het bolletje dat de kabel achter bij de rem op de plaats houdt is eraf gesprongen. Ik heb assteunen, dus dat is fijn om te weten bij de voorbereiding.

Morgen maar even een rondje Eindhoven om zo te kijken of ik bij een dealer aan de juiste kabel kan komen, kan ik vrijdag gelijk aan de slag.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 24 september 2011 11:16 AM
  [ # 4 ]

veel succes.  Zorg dat de saxo goed stabiel gesteund is en leg lang 1 zijde een extra stevig object van 15 cm als de saxo van de assteunen valt wat normaal niet voorvalt. dan hen je nog een uitweg

Profiel  

ikwilda
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 september 2011 04:05 PM
  [ # 5 ]

Het lampje is gemaakt, was niet het lampje zelf, maar dus inderdaad slecht contact.
De remkabels zijn onderweg en de veiligheid komt goed met 8 assteunen en 2 krikken denk ik dat ik weinig risico loop Wink

Topic kan wat mij betreft dicht.

Groeten en nogmaals bedankt voor de tips.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook