Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Ik moet zeggen dat ik mijn benzine meter erg levenderig vind ...
Trek je snel op zit je al in het rode begint het lampje te knipperen rijd je later constant heb je bijna 1 streepje uuh right….
Nu dacht ik zelf al.:
door de versnelling word de benzine achter in de tank gedrukt met zoon resultaat : \ : nu staat de meter dan laag ...
en na een tijdje gaat de benzine waterpas staan en dan is het : - : dus dan zit er volgens meter meer benzine in.
nu vraag ik me nog iets af:
Wanneer begint de reserve (10 L) als het lampje constant brand of ook als die zo af en toe aan is?
groetjes Daan
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
wen er maar aan.. De enige manier om je brandstofmeter stil te laten staan is je tank afvullen (of geen druppel meer in je tank hebben).
Reserve begint volgens ‘t boekje (van de AX weliswaar) bij constant branden van het lampje..
ik weet niet of alle modellen het hebben, maar er zit in die van mij een soort van eco meter. als ik rustig rij op de snelweg met een constante snelheid, en de tankmeter geeft een halve tank aan, dan schakel ik 1 of 2 gangen terug, en dan geeft de meter maar een kwart aan.
hij reageert bij mij dus echt op mijn rijstijl. zit ik hoog in toeren, zakt ie en blijft ie ook zo staan. schakel ik weer op en rij ik rustig, stijgt de meter ook.
in de lange bochten gaat de meter wel mer of minder aangeven, maar dat is normaal.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:ik weet niet of alle modellen het hebben, maar er zit in die van mij een soort van eco meter. als ik rustig rij op de snelweg met een constante snelheid, en de tankmeter geeft een halve tank aan, dan schakel ik 1 of 2 gangen terug, en dan geeft de meter maar een kwart aan.
hij reageert bij mij dus echt op mijn rijstijl. zit ik hoog in toeren, zakt ie en blijft ie ook zo staan. schakel ik weer op en rij ik rustig, stijgt de meter ook.
in de lange bochten gaat de meter wel mer of minder aangeven, maar dat is normaal.
Ik heb een klein beetje de indruk dat hierachter geen geavanceerd computerprogramma schuilgaat hoor! Optrekken in een BX is achteroverhangen. Dan zakt de brandstofmeter wat. Wel zit er gelukkig een vertraging in de meter, anders zou je er helemaal wiebelig van worden.
Hier precies hetzelfde, als ik hem helemaal aftank dan blijft de meter tot ongeveer 200 km gereden te hebben stijf in de hoek staan, daarna valt ie naar beneden en om met elke bocht lekker heen en weer te zwiepen.
m.a.w. je kunt er niet echt van op aan….
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
voge schreef:vortex schreef:ik weet niet of alle modellen het hebben, maar er zit in die van mij een soort van eco meter. als ik rustig rij op de snelweg met een constante snelheid, en de tankmeter geeft een halve tank aan, dan schakel ik 1 of 2 gangen terug, en dan geeft de meter maar een kwart aan.
hij reageert bij mij dus echt op mijn rijstijl. zit ik hoog in toeren, zakt ie en blijft ie ook zo staan. schakel ik weer op en rij ik rustig, stijgt de meter ook.
in de lange bochten gaat de meter wel mer of minder aangeven, maar dat is normaal.
Ik heb een klein beetje de indruk dat hierachter geen geavanceerd computerprogramma schuilgaat hoor! Optrekken in een BX is achteroverhangen. Dan zakt de brandstofmeter wat. Wel zit er gelukkig een vertraging in de meter, anders zou je er helemaal wiebelig van worden.
ik bedoel niet met optrekken. maar met een constante snelheid.
bv, ik rij 100 in 5, met halve tank. nu schakel ik terug naar 4, maar blijf 100 rijden. de meter zakt nu tussen half en kwart in, en blijft daar ook. schakel ik nu naar 3, en blijf 100 rijden, dan zakt de meter terug naar een kwart tank. en blijft daar ook.
schakel ik dan weer naar 5, stijgt de meter weer naar een halve tank. en dat allemaal bij 100 km/hr, geen optrekken, geen remmen, bochten of iets anders.
nog een voorbeeld. ik sta voor het stoplicht, motor draait stationair. ik zet hem in de vrij, en als ik dan gas ga geven, zie je het metertje gelijk dalen. toch raar dan
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Tot nu toe dat probleem bij elke citroen gehad.
Komt inderdaad doordat de benzine in de tank heen en weer klotst.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Er zit gewoon niets voor de meter om het verbruik te verwerken in de brandstofmeter! Geloof dat ‘t bij een C5 wel zo werkt. De boordcomputer houdt bij hoeveel ‘ie verbruikt elke liter die de auto volgens de boordcomputer verbruikt gaat er ook op de brandstofmeter af. Dit gaf wat problemen bij een C5 op LPG dacht ik…
marx-7 schreef:m.a.w. je kunt er niet echt van op aan….
Ik kan er prima van op aan hoor!! Ik weet wanneer ik moet tanken, dat is toch precies waarvoor dat metertje is bedoeld??
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ik zet gewon iedere keer als ik de tank vul de dagmeter op 0, en rij altijd tussen de 350 en 400 kilometer voordat m’n reserverlampje gaat branden, ik krijg er dan ook altijd netjes 35 liters in.
Maar verder doet de meter precies hetzelfde als bij jullie, dus betrouwbaar is ie wel jah!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ach ik merk vanzelf als de benzine op is….
nee maar als lampje begint regelmatig te knipperen kijk ik ff op de dagteller tel daar ff 120km bij (10 L bij ruig gebruik 1 op 12) en kom daarmee altijd rond
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
voge schreef:wen er maar aan.. De enige manier om je brandstofmeter stil te laten staan is je tank afvullen (of geen druppel meer in je tank hebben).
Reserve begint volgens ‘t boekje (van de AX weliswaar) bij constant branden van het lampje..
een condensator over de vlotter heen dempt de bewegingen ( elektrisch) en je meter zwabbert minder!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Condensator eruit vissen, dan wordt je zeeziek als je te lang naar je meter kijkt.
Test
Mijn metertje doet het goed hoor. Alleen tijdens het starten geeft ie meestal een kwart minder aan als dat er in zit. Dit wordt bijgesteld zodra de motor een paar seconden loopt. Ik snap ook niet waarom.
BX 19TGI Routiére - 180.000
BX 16TGI Break - 192.000KM (verkocht)
BX 14TE Berline - 210.000KM (Gesloopt)
Duncan Ruseler schreef:Mijn metertje doet het goed hoor. Alleen tijdens het starten geeft ie meestal een kwart minder aan als dat er in zit. Dit wordt bijgesteld zodra de motor een paar seconden loopt. Ik snap ook niet waarom.
juist, en als je dan rijd dan geeft ie naar je rijstijl gewoon een andere waarde aan.
ik zal eens een kijken of ik een filmpje kan maken, zodat het goed te zien is wat ik bedoel. het lijkt me gewoon heel sterk dat als je stilstaat de benzine zodanig gaat klotsen als je even een beetje gasgeeft, dat je meter uitslaat. onmogelijk.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
mijn meter doet dat ook, die loopt heel langzaam op naar wat ik denk dat de juiste waarde is, en ik heb helemaal geen geklots-effekten, volgens mij is dat langzaam oplopen een vertraging die er voor zorgt dat die meter juist een beetje stil staat. werkte ook zo in mijn TZI
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar