Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Trots als een pauw, nou goed, dat is wat overdreven, ben ik vandaag uit Zeeland teruggereden met een nieuw stuk blik: een GTI 16v mk 1 uit 1989.
Heerlijk zo veel vermogen! Ik ben alleen trage BX-en gewend en dit is wel wat anders.
Ik heb wel meteen enorme pech. Nog geen 20 km op de weg naar huis krijg ik een dikke kiezel op de ruit. Resultaat: een barst van 12 cm. Kortom, ik rij voorlopig alleen nog maar naar een plek waar ze er een nieuwe voorruit in klussen.
Het verhaal achter deze 16v is naar de eerste eigenaar terug te traceren. Die heeft de BX tot 1995 gehad meen ik en daarna is ie met 90.000 km ingeruild. Toen heeft er iemand tot 2002 in gereden tot iets van 190.000 km. Toen is ie tot 211.000 km door de garage zelf gereden en toen is ie in 2004 door de volgende gekocht (waarvan ik ‘m heb gekocht). De vorige eigenaar heeft er iets van 2000 km gereden en de stand is nu 213.000. De afgelopen 6 jaar heeft ie stil en droog gestaan in een schuur. Er zit nu een verse apk op en hij heeft weer 1000 km gereden.
Wat is er leuk aan deze 16v behalve dat het een 16v is: een origineel elec. open dak dat niet lekt en niet roest en morettes.
Ik heb niet de hoofdprijs betaald voor de 16v, dus dat betekent een to-do list.
- nieuwe banden voor en uitlijnen
- ABS werkt niet (meer)
- HD-leidingen naar achter even goed naar kijken.
- stab. stang RV gaar
- veert voor niet heel lekker, bollen zijn wel goed.
- distributieriem: is slechts 2000 km oud, maar ook 6 jaar oud.
- en dus die K** ruit voor.
Dan cosmetisch:
- smoke achterlichten weg en oranje lampen erin.
- nieuw / ander stuur
- dakspoiler vastzetten
- middenarmsteun erin (= de juiste bekleding vinden)
- sommige naden van de voorstoelen herstellen
En dan vergeet ik vast nog wat.
In ieder geval, hij ziet er erg netjes uit! Mooi in de lak en geen roestbak.
Ik post snel wat foto’s.
-
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Gefeliciteerd, zeker die Gris Meteore van MP?
Je hebt het er over dat die niet lekker veert, maar dat de bollen wel goed zijn.
Vergis je er niet in dat 16V-bollen erg stug zijn.
En ik heb nog wel wat 16V stof liggen, voor je middenarmsteun…
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ja, dat is ‘m.
Dus je hebt die stof? Super. Kom ik een keer na m’n werk (Rotterdam) bij je langs om het te halen
Owja, ben ook nog op zoek naar typeplaatjes: Citroen en 16 Valve. Iemand?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gefeliciteerd! Ik heb die BX ook op marktplaats gezien, zag er prima uit op de foto’s
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Typeplaatjes heb ik het een en ander nog van liggen (16 soupapes)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ha Vermond. En je hebt ook nog typeplaatjes ‘Citroen’ en 16v stuur met naaf?
Dan moet ik binnenkort maar weer die kant op
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
dit is een hele mooie 16v.
Ik ken deze al heel lang zelfs de eerste eigenaar heb ik ooit gesproken.
wees er zuinig op deze kleur op een type 1 16v mk1 zie je niet veel.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Veel plezier ermee! Ben benieuwd naar foto’s.. Ik neem aan dat je weer een 16V stuur wilt, maar ik heb hier eventueel nog wel aan AX Gti stuur liggen… ? Misschien voor tijdelijk, of mocht je niks vinden…
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Gefeliciteerd maar weder! En? Moet hij gestald worden ‘s winters
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Huh….
Zo, dan heb je sne l2 BXen erbij…
Proficiat ermee!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
CitZX1.8iFurio schreef:Ha Vermond. En je hebt ook nog typeplaatjes ‘Citroen’ en 16v stuur met naaf?
Dan moet ik binnenkort maar weer die kant op
En mocht Jeroen geen stuur hebben liggen, ik heb er nog 2 of 3 liggen
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Thanks allemaal. Jeroen heeft nog wel meer spullen liggen die ik nodig heb, dus haal ik alles dar in 1 keer op. Dat scheelt voor mij. Bedankt voor het aanbod.
@Stan: grappig dat je ‘m kent. De kleur is inderdaad erg mooi. Ben er ook zeer blij mee. Eerst even wat dingen fixen en dan kan ik er echt van genieten.
@gwhendriks2: ja, nu zijn er 3 BX-en. Een beetje gortig. De basis gaat eruit hoor. Wel jammer dat ik dan geen type 1 meer heb. Ik blijf de type 1 veel leuker vinden. Zo’n 16v is echter ook een speciale ervaring. Later als ik groot ben haal ik wel weer een GT uit France
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Waarom doe je dan de diesel er niet uit als je liever de type 1 houdt?
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik heb de diesel pas net
En die vind ik toch echt een stuk degelijker en bovendien goedkoper voor 40.000 km per jaar dan de 1400.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Ah, vandaar. Ach, gewoon zorgen dat ze bij een liefhebber terecht komt, dan gaat dat wel goed komen!
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Er wordt een type 1 diesel automaat aangeboden op het forum…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?