Sinds vrijdag 12 augustus ben ik samen met mijn vader in het bezit van een Citroen ZX 1.4i Avantage. Er moest een autootje komen waar ik het sturen mooi in kon leren, en we kwamen een nette ZX tegen op Marktplaats:
ZX 1.4i Avantage
Bordeaux Rood
BJ 1995, 73.000km
Electrische ramen, dakraampje, CV, trekhaak, stuurbekrachtiging, electrisch verstelbare rechter spiegel, Z.G.A.N Michelin Energy Saver banden rondom (kortom alles )
Wezen kijken, en de volgende dag de deal rondgemaakt. €1.000,- inclusief kleine beurt en nieuwe APK!
Afgelopen dinsdag de auto bij onze eigen garage gehad voor een controle en grote beurt. Hier kwam het volgende uit:
Beide remcilinders achter lek (vervangen)
Drap onderin het expansievat van het koelsysteem
Kosten: €473,-
Verder deden de electrische ramen het niet goed, het raam van de passagier kon de passagier zelf alleen omlaag doen, en de bestuurder dat raam alleen omhoog. Schakelaars op de sloop gehaald, probleem opgelost!
Kosten: €5,-
Het nadeel aan de auto:
-Van een ouder echtpaar geweest, dus zo traag als dikke stront in een trechter
-De lak was aan een goede poetsbeurt toe, na 1 keer poetsen glimt deze alweer, maar ik doe het nog een keer of drie!
-De casettespeler gaf alleen geluid uit de rechter speaker, maar bleek een kabelbreuk te zijn tussen de linkerdeur en het chassis, inmiddels ook opgelost!
-De chroom lijsten op de bumpers zijn in vergaande staat van ontbinding, en mogen dus ook vervangen worden (door origineel?)
Foto’s volgen Z.S.M.
gefeliciteerd met je wagen,
let wel op dat je niet gelijk gaat trappen met die wagen want dan zal het snel einde verhaal zijn, gewoon opnieuw inrijden.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 6129
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gefeliciteerd!. ZX-jes zijn heerlijke auto’s.
Verder wat Stan zegt: rustig aan het tempo opvoeren…
Veel plezier ermee!
Trappen gebeurd er ook echt nog niet mee. Tenzij de motor al een forse afstand heeft afgelegd en dus goed warm is, komt deze niet eens boven de 3000 toeren. Rustig gas geven etc. etc.
Bij ons thuis zijn we echt allemaal Citrofiel, dus ook deze auto willen we lang goed houden!
Geschiedenis in Citroëns:
1995: Citroen ZX Avantage 1.9D 5drs (BJ 1993)
1999: Citroen Xsara Break Ligne Prestige 1.9D
1999: Citroen Xsara Break Ligne Prestige 2.0HDi (na 6 weken werd de 1e xsara in puin gereden)
2005: Citroen Saxo SX 1.4i (2e Autootje) (BJ 2000)
2006: Citroen C5 Break Exclusive 2.2HDi (BJ 2002)
2007: Citroen C4 Coupe VTR 1.6HDi
2009: Citroen C2 VTS 1.6 16v (2e autootje, BJ 2005)
2011: Citroen ZX Avantage 1.4i 3drs (3e autootje)
Vanmiddag gaat er weer een extra laag was over de ZX, dus als het goed is komen er dan een paar foto’s
Totaal aantal Berichten: 3762
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gefeliciteerd en veel plezier met de ZX!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
wat ik even niet snap….
je hebt de wagen voor 1000 gekocht en vervolgens nog een keer bij je eigen, dus andere , garages gebracht waar ze nog eea vonden.
Is een lekke remcilinder geen apk afkeur ???
Ja nouja, wij hadden al niet het beste gevoel bij de handelaar, maar wel een goed gevoel bij de auto, dat heeft dus voor de koop gezorgd. En de APK, hij is gekeurd, daar gaat het ons om.
Als er dusdanig grote gebreken aan de auto zaten dat de APK er niet door kon komen, hadden we de auto laten staan.
Zoals beloofd de foto’s:
En sorry voor de lage kwaliteit, maar het zijn telefoon-foto’s
Totaal aantal Berichten: 6129
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Mooi hoor, zo’n drie-deurs
mooie wagen hoor! ziet er knap uit. Wat ik aangaf, dat je je apk hebt is het belangrijkste, ik was alleen verwonderd dat je met lekke remdingen een goedkeuring kon krijgen.
Tsja, eigenlijk hadden we ook niet anders verwacht dan dat er probleempjes waren, ookal zou de APK er overheen komen! Dat is ook de reden dat we haar maar naar onze eigen garage gebracht hebben En nu weten we 90% zeker dat we gewoon een goede auto hebben
Totaal aantal Berichten: 182
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Nette auto hoor! Hier in Duitsland zie je ze eigenlijk nooit meer rijden. Wat erg jammer is, omdat het -in mijn ogen- een goed alternatief is voor een Astra of Golf III. Daarom word ik altijd blij wanneer ik zulke foto’s zie van een ZX die goed glimt!
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Ik krijg van veel mensen de opmerking dat de auto er nog verbazingwekkend netjes uitziet, zeker voor een auto van deze leeftijd (heb ik ook m’n best voor gedaan met al dat poetsen).
Ik ben eigenlijk nog wel op zoek naar dorpellijsten. Weet iemand of deze nog origineel te krijgen zijn?
Ik geloof niet dat de ZX dorpellijsten heeft gehad
Even een update over de stand van zaken.
Dit is er ondertussen gebeurd:
-Nieuwe chroomstrips
-Powerfilter er ingezet (ja en ik merk verschil )
-Nieuwe radio en speakers
En dit moet er nog gebeuren:
-Volledige remmenrevisie (rechtervoorrem loopt incidenteel aan, achterremmen klapperen)
-Aandrijfas moet vervangen worden
Verder zitten er in de lak vale plekken, hoe dit komt is voor ons een raadsel. Misschien een keer goed polijsten en in de was zetten, maar dat vinden we eigenlijk nog een beetje tricky…
En nu de auto een keertje hoog in toeren gereden wordt, spuit er aan de bovenkant bij de olie vuldop olie over het hele blok heen Geen idee hoe dit kan komen….
heb je orginele chroom strips geplaatst? en zijn deze dan ook klikbaar?