Gisteren zette ik de achteruit verwarming aan en ging het laadstroom lampje branden,dus deze maar weer snel uit gezet
Omdat ik het vermoeden had dat mijn accu niet bij zou laden heb ik vandaag gekeken of er voldoende spanning aanwezig was.
Gemeten met stilstaande motor gaf accu 12.7 volt
Motor gestart en nogmaals gemeten,meter gaf +/- 14 volt
Met verlichting aan en draaiende motor +/- 13,2 volt
Zo ook wanneer ik de achteruit verwarming aanzet ,maar dan gaat wel laadstroom lamp branden.
Bij gas geven gaat spanning toch ook naar ongeveer 14 volt.
Het is dan ook vreemd dat laadstroom lamp gaat branden.
Heeft iemand dit ook al meegemaakt of weet men de oorzaak hiervan




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Brand ie echt fel of lichtjes.
Bij de meeste CX en brand het lampje zwakjes als je ook maar iets aan zet bv de blower of groot licht.
Kwestie van een slechte massa.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Redelijk fel,maar zou het slechte massa zijn is er dan iets aan te doen




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Er zitten aardig wat massa punten in je CX ,en dan denk ik dat het nog niet over is.
Laat morgen gewoon even je accu en je dynamo testen dan weet je dat in ieder geval zeker.
Heb er zelf al eens aan zitten om een nieuwe massa en plus te maken voor alles wat veel vermogen vraagd,om zo het lampje uit te houden als je wat aanzet.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dan moet je het massaprobleem lokaliseren, zodat je het kunt oplossen. Dat kan natuurlijk overal zitten…






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jan.L schreef:
Gemeten met stilstaande motor gaf accu 12.7 volt
Motor gestart en nogmaals gemeten,meter gaf +/- 14 volt
Met verlichting aan en draaiende motor +/- 13,2 volt
Zo ook wanneer ik de achteruit verwarming aanzet ,maar dan gaat wel laadstroom lamp branden.
Bij gas geven gaat spanning toch ook naar ongeveer 14 volt.
Het is dan ook vreemd dat laadstroom lamp gaat branden.
Heeft iemand dit ook al meegemaakt of weet men de oorzaak hiervan
Dynamo is aan ‘t overlijden.
13,2 volt is te mager, ‘t moet minstens 13,8 zijn, bij 3000 rpm zou het ergens rond de 14,4 moeten zijn.
Meet dus eerst eens de laadstroom met alle verbruikers ‘uit’, met draaiende motor en bij ca. 3000 rpm.
Is het dan ook nog 14,0 en niet hoger, dan moet je denken aan versleten koolborstels, kapotte spanningsregelaar of te ver ingesleten sleepringen, Ergo: dynamo vervangen door ‘n nieuwe of laten reviseren.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Heb het gelijk getest en bij 3000 rpm gaf meter 14.5 volt aan en bij stationair toerental 14.2 volt.
Denk dat het daar niet aan ligt


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik zie in het donker ook altijd het laadstroomlampje zachtjes gloeien. Ik heb me er maar bij neergelegd. Maar nu we het er toch over hebben: iemand een indicatie van de plaatsen waar de massa-aansluiting in elk geval een keer gecontroleerd zou moeten worden?




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je kunt je vaste massa punten tjecken,
Maar daar ben je er nog niet mee,de massa draden maken in de draadbundel ook nog eens een keer verbindingen met andere massa draden.
Ik denk dat als je je grootste stroom afnemers voorziet van een nieuwe plus en massa,je veel meer resultaat boekt.
Denk hierbij aan je blower en groot licht en je achterruit verwarming.
Want let maar eens op,als je je blower aanzet gaat het lampje feller branden.
Vriendelijke groet frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Bij mij is het wanneer ik de achteruitverwarming aanzet of de achteruitrijlampen gaan branden,maar dan wel wanneer de verlichting brandt.
Wat mij ook opviel was dat de lichtschakelaar warm wordt na enige tijd met licht aan rijden.
Heb wel eens iets gelezen over relais plaatsen maar kan zo gauw niet vinden waar het topic hieroever staat.
Dacht dat La Leo er ook eens iets over geschreven had.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Yep - La Leo - even goed zoeken. In meerdere CX-topics staat de verwijzing. Eigenlijk zou het in de tiplijst moeten staan op dit forum. Voor de heel korte termijn: schroef de lichtschakelaar er uit en maak de lichtschakelaar grondig schoon met goede contactspray. En als je het probleem haastig en een tikje lorrig wilt oplossen (zoals ik ) dan kun je ook een relais-setje van CX-basis bestellen.
indd als de blower aanzet gaat soms dus niet altijd het lampje van de accu flauw branden maar dat is al 5 jaar zo .
gr.joost