Tsja, maar wat dicht die ring dan af? De flens zit gewoon op het blok dacht ik…
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 10247
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er zit daar dus geen thermostaat tussen? (zie bericht 236)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
DSuper1970 schreef:Geen idee Jim Het zit wel vast maar wat het doet, beats me!
Kan idd zo zijn dat het een ring moet zijn, maar een thermostaat daar???
Dat rubberen staartje is wel degelijk de afdichtring van je thermostaat.
Dit zit dan ook gemonteerd in dat huisje waar je slang op gemonteerd zit.
Simpelweg betekent dat nu dat je thermostaat niet goed afgedicht is, maar ernstiger nog ook nog van van zijn plek kan komen of scheef kan komen te zitten. Met alle gevolgen van dien.
Mijn advies: Nieuwe thermostaat halen. de hele zaak demonteren netjes schoonmaken en weer in elkaar zitten met een nieuwe ring (die zal wel bij je thermostaat geleverd zitten) Dan weet je in ieder geval dat het daar weer goed zit.
Douvrins zijn hele goede motoren, maar hebben een hekel aan oververhitting, en Monsieur Citroën heeft bezuinigd op een fatsoenlijke temperatuurmeter. Geen fijne combi dus en een lampje is altijd te laat!
Even goed maken dus!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
DSuper1970 schreef:Helaas staat er op het vat geen min of max niveau dus is het voor mij maar een beetje gokken hoeveel erin moet.
Integendeel!
Je moet het even weten te vinden, maar als je in het bolletje kijkt, zweeft daar halverwege een rood ‘lepeltje’ Het uiteinde van dat lepeltje zit trouwens vastgegoten in het bolletje en dat zie je dus aan de voorkant buitenop zitten.
Het koelwater moet tot dat lepeltje staan, zodat het lepeltje lijk te drijven zeg maar. Iets meer erin kan geen kwaad, maar heeft geen nut. Onder het lepeltje = bijvullen.
Dat je lampje ging branden na de slangwissel-actie is vrij normaal, er zat dan gewoon toch nog lucht in het systeem dat zijn weg heeft gevonden naar het zwarte overdruk/ontluchtingsbolletje. (zit naast de het ronde witte koelwaterreservoir)
Zie voor aanwijzingen om de thermostaat te vervangen LCER van juni 2011.
En nee, een passende rubber ring is NIET standaard bij de meeste merken thermostaten, in elk geval, bij een Gates thermostaat zit er standaard eentje die niet past.
Maar ik heb goede ervaringen met de firma Quinten Hazell (QH), hoewel dit geen garantie is, want soms lijkt het of ze zomaar wat in die doosjes stoppen.
Edit: denk ook aan de pakking van het huis!
Edit2: lees eerst de instructies alvorens iets los te maken, anders zit je halverwege ineens te kijken. (ik ken het fenomeen ‘Man’ een beetje, vandaar)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
en in de goede volgorde monteren, zie hier bij de CX basis bij het rubbertje, klik op de “explosionszeichnung”.
ik weet alleen niet hoe een TRS motor er ook zo uit zien, maar de volgorde is vast het zelfde.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
zitten er twee pakkingen tussen het thermostaathuis en de aansluiting (nr 1 en 4 op de “explosionszeichnung”)?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ik denk (van voren naar achteren):
slang (8)
flens (2)
pakking van de flens - waterpomp huis(4)
rubberen ring (3)
thermostaat (1)
er achter zit het waterpomp huis.
die flens zit met 3 bouten vast (GTi(T) uitvoering). kijk even hoe dit bij jouw 22 TRS uitvoering zit
dat losse stuk rubber is dus de helft van die rubberen ring. waar is de andere helft ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
La Léo schreef:Zie voor aanwijzingen om de thermostaat te vervangen LCER van juni 2011.
Overigens erg leuke en leerzame stukjes om te lezen!
Hopelijk komen er nog meer
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
die flens zit met 3 bouten vast (GTi(T) uitvoering). kijk even hoe dit bij jouw 22 TRS uitvoering zit
dat losse stuk rubber is dus de helft van die rubberen ring. waar is de andere helft ??
Dat denk ik ook. Heb je het thermostaathuis al geopend? Anders krijg je hetzelfde als ik heb: een motor die direct gekoeld wordt en dus in de winter niet warm wordt.
Ps. gefeliciteerd met de montage van je slang…. ik zit er enorm mee te klungelen.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
DSuper1970 schreef:Na de lange autobahn ritten waarbij de lichtschakelaar op het dahboard echt verscrikkelijk heet werd vandaag aan de hand van het fantastische draadje van La Léo toch maar eens begonnen met een relais te plaatsen. Het is echt geen overbodige luxe. Eigenlijk is zoiets toch een ontwikkelingsfout zou je zeggen. Maar destijds werd er misschien niet veel met lichten aan gereden. Onderweg heb ik de blower maar wat hoger gezet en de linker dashboard uitgang zoveel mogelijk op de schakelaar gericht en de rechter gesloten. Dat scheelde wel iets.
De schakelaar wordt er volgens mij letterlijk gaar van want als ik er maar een beetje aan bewoog viel het dimlicht al uit. Kortom, een CX kan echt niet zonder.Ik had een nieuw relais gekocht alleen met andere nummers erop: 85, 86, 87, 87a (da’s de middelste 5e pool) en 30. Hij is dus 5 polig maar het schema kwam volgens mij wel overeen met het schema in het draadje van La Léo (Ik weet niet hoe ik de link moet leggen naar dat draadje)
Ik wilde echter geen “zwevend” relais hebben, en had er daarom een gekocht met een bevestigingsgaatje zodat hij op het binnenscherm geschroefd kan worden. Ook kwamen de kleuren draad niet overheen in de kabelboom, maar het idee is hetzelfde. Eerst met remmenreiniger alle draden van tectyl en troep ontdaan, want anders is het echt een plakzooitje om mee te werken.
Stapje voor stapje verder gewerkt en volgens mij ben ik erin geslaagd. Vanavond een stuk gereden en ik voel geen enkele warmte meer in de schkelaar op het dashboard.Wel had de motor last van inhouden zo af en toe. Nu weet ik inmiddels waar dat aan ligt: Het is de bobinekabel die nogal losjes zit. Volgens mij is die ook wat kort, want telken als ik in de buurt van de accubak ben geweest treedt dit fenomeen op. Tijdens een van mijn eerste ritten viel de auto zelfs uit bij 120 km/u! Ik moet dit nog eens aanpassen, zo’n kabel zal wel universeel zijn en in verschillende lengtes te koop denk ik, of denk ik daarin te gemakkelijk en is de afstand tot de stroomverdeler belangrijk?
Tot slot zijn er natuurlijk foto’s met wat tekst.
Omdat ik het relais op het binnenscherm wilde hebben heb ik de grijze bovenste draad van de koplamp doorgeknipt en op één zwarte draad naar het relais geleidt. (Oranje cirkel rechts) Geel is het massa punt.
En omdat we zo weinig zomer hebben deze vakantie periode nog 2 zomerse plaatjes:
goed bezig met dat relais voor dimlicht alleen denk ik dat je ook de luchtpomp tbv luchthoorns met een relais moet schakelen er zit namenlijk geen luchthoorns standaard op de re en trs en deze zijn vervangen alleen zie ik op jouw foto’s geen relais?
vrgr, joost
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Heb je ook een relais voor groot licht?
En je rechter koplamp,toch ook?
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
relais grootlicht zit standaard op cx achter de lichtschakelaar.
gr, joost
Totaal aantal Berichten: 10247
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Viel me bij de ds en de sm ook op: grootlicht wel via een relais maar dimlicht niet. Zal wel te maken hebben met het feit dat in die tijd in F vnl met groot- of stadslicht gereden werd. (zie de opmerkingen van Graddus over de lichtschakelaar)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ja gek toch grootlicht wel met relais en dimlicht niet??
ach ja relais plaatsen vvor dimlicht is de oplossing voor behoud van de lichtschakelaar.
vrgr, joost
Bedankt voor alle reacties. Mijn vorige TRS had ook een luchthoorn, misschien toch standaard. Ik hoef daar niet zo nodig een relais op. Wel moet ik de RV koplamp nog relais schakelen, hoewel het nu eigenlijk al niet meer warm wordt bij de schakelaar. En een verchil in licht opbrengst zie ik ook niet echt.
Voorwat de thermostaat betreft ben ik minder blij natuurlijk. Ik zal de LCR er zeker eens bijpakken maar ik vrees dat ‘m dat niet wordt; zorgen voor juiste rubbertjes, pakkingen etc en dan te lezen dat het er soms wel en dan niet bij zit…ik vind een beetje klussen wel leuk maar als ik onzeker ben om het tot een goed einde te brengen begin ik er niet aan.
Wat kost een nieuwe thermostaat bij de specialist plm?
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!