3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Heftig rokende 1.9 diesel bij koude start
MXNEORTIC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 02 december 2005 10:21 PM
  [ # 31 ]

De tekst en uitleg zegt mij ook niet veel !
Ik ben inmiddels wel wat anders te weten gekomen. Mocht jou diesel een Bosch pomp hebben, schijnt de afstelling van de gashendel op de pomp te maken te hebben met eventueel slecht starten. In Haynes staat geschreven dat wanneer de gashendel meer dan 11 mm open staat, de nagloei periode van 3 min., wordt afgebroken. Dat kan dus mogelijk een oorzaak zijn van het stotterend lopen.
Haynes is echter onduidelijk over hoe de gashendel op de pomp afgesteld moet worden. Ook de afstelling van de koudstartinrichting staat wazig omschreven.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Even uitgaande van volgende situatie :

De verstuivers zijn in orde, de pomp levert de goede druk en staat op tijd afgesteld. Hoe stel ik de koudstartinrichting en de gashendel af ? Bij mijn pomp kan ik de gashendel zeer ruim afstellen (en dan bedoel ik echt zeer ruim), welke afstelling ook gebruik, de motor blijft prima lopen. Beide hendels worden bediend d.m.v. een kabel. Hoe stel ik deze kabels af ? Haynes heeft het zelfs over het gebruik van een voelermaat van 1 mm.

Wie kan mij helpen ?

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 02 december 2005 10:29 PM
  [ # 32 ]

Een *nagloei-periode* van 3 minuten ? Shocked

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Confused

Misschien dat Karel of Marten (of anderen) hier meer over weten ??

En Sohail : KLOPT….bij een Xantia hoor je dat relais minder goed klikken dan bij een BX (turbo)-diesel, maar je hoort hem wel. Cool

En mooi toch dat het bij jou geholpen heeft ? Smile

NOG beter zou het moeten gaan (zowel bij de BX als de Xantia) als je mijn tip zou aanhouden, namelijk bij de *klik* meteen het contact uit en weer aan en dan na het uitgaan van het gele lampje starten…...dan heb je ongeveer een voorgloeitijd gehad van een seconde of 30 !

Zowiezo is dat in de winter een goed advies voor elke (wat oudere) diesel.

Profiel  
 
MXNEORTIC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 02 december 2005 10:40 PM
  [ # 33 ]

Bram, het voorgloeien duurt natuurlijk korter want dit gebeurt op volle sterkte (48 Amp.) Het nagloeien (20 Amp)blijft dienen om de wervelkamer bij koude motor te verwarmen. Na drie minuten is het motorblok dusdanig opgewarmt dat het gloeien niet meer nodig is.Hier zijn natuurlijk wel voorwaarden aan verbonden. De temperatuur zal beneden de 20 graden moeten liggen, daarboven is er geen nagloei periode. En ook de beschrijving van Haynes verteld dat wanneer de gashendel verder opengaat dan 11 mm, het gloeien onderbroken wordt.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 02 december 2005 10:46 PM
  [ # 34 ]
MXNEORTIC schreef:

Bram, het voorgloeien duurt natuurlijk korter want dit gebeurt op volle sterkte (48 Amp.) Het nagloeien (20 Amp)blijft dienen om de wervelkamer bij koude motor te verwarmen. Na drie minuten is het motorblok dusdanig opgewarmt dat het gloeien niet meer nodig is.Hier zijn natuurlijk wel voorwaarden aan verbonden. De temperatuur zal beneden de 20 graden moeten liggen, daarboven is er geen nagloei periode. En ook de beschrijving van Haynes verteld dat wanneer de gashendel verder opengaat dan 11 mm, het gloeien onderbroken wordt.

Aha…..heel leerzaam deze draad Smile
Zo steek je nog eens wat op…..ik wist dat (nog) niet van dat nagloeien. Surprisedops:

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 03 december 2005 02:55 AM
  [ # 35 ]

Wist wel dat ‘t bestond maar ben blij dat mijn TZD Turbo altijd direct start als ‘t lampje uitgaat.. Dat ‘t met de koudestartinrichting van je brandstofpomp (niet alleen Bosch, Lucas heeft ‘t ook, zie draadje over brandstofpompen) te maken kan hebben lijkt me wel aannemelijk. Toerental moet bij koude start iets hoger zijn en ‘t inspuitmoment misschien ook nog wel iets eerder?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 december 2005 06:28 AM
  [ # 36 ]
Bram schreef:

En Sohail : KLOPT….bij een Xantia hoor je dat relais minder goed klikken dan bij een BX (turbo)-diesel, maar je hoort hem wel. Cool

En mooi toch dat het bij jou geholpen heeft ? Smile

Blijft toch vreemd, je zou toch verwachten dat je na het uitgaan van het lampje meteen kan starten Confused
Ik ruil de Xantia gewoon in voor een BX-TD, dan hoef ik niet meer op het lampje te letten maar hoor ik een duidelijke klik Wink

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 03 december 2005 02:23 PM
  [ # 37 ]
voge schreef:

Toerental moet bij koude start iets hoger zijn en ‘t inspuitmoment misschien ook nog wel iets eerder?

Mijn vorige busje had daar zelfs een handmatig hendeltje voor die je moest uittrekken bij de start, om de het inspuitmoment te vervroegen.

! Die zorgde er ook voor dat ‘ie minder rookte bij koude start !

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 03 december 2005 05:22 PM
  [ # 38 ]

Bij een BX werkt ‘t dus met waxthermostaatjes op de brandstofpomp.. Voor meer gedetailleerde info, zie:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164084&highlight=brandstofpomp

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 03 december 2005 06:46 PM
  [ # 39 ]
voge schreef:

Bij een BX werkt ‘t dus met waxthermostaatjes op de brandstofpomp.. Voor meer gedetailleerde info, zie:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164084&highlight=brandstofpomp

Ik heb dat draadje over de Brandstofpomp even naar boven gehaald…leek me wel zinnig. Wink

Overigens ook voor MXNEORTIC (wat een nickname Surprisedops: ) van belang….i.v.m. het slecht lopen van de motor als hij koud is.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 03 december 2005 06:51 PM
  [ # 40 ]
Bram schreef:

[Ik heb dat draadje over de Brandstofpomp even naar boven gehaald…leek me wel zinnig. Wink

Goed bezig!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 03 december 2005 09:19 PM
  [ # 41 ]

oke ff mijn 5 centen waar het rokende diesels betreft.

uut ervaring,, aarrggg wat klinkt dat banaal…weet ik dat pompen na ongeveer 150,000 km snel in kwaliteit inboeten.

ff een praktijkvoorbeeld om eea mischien wat duidelijker te krijgen..

een vers gerepareerde CX 2500, de pomp was nagekeken op de testbank, en aldaar deels gereviseerd.

dwz, ten tijde van die revisie werd vastgestelt dat de Kop versleten was, aangezien de herstelprijs te hoog zou worden werd besloten om dan ondanks de versleten kop, het zaakje zo goed mogenlijk af te stellen.

bij het verdere leven van deze 2500 turbo, liep de auto redelijk naar behoren ,en werd er wel geklaagt over roken en veel kwalmen bij het starten.

vervolgens werd na 125,000 km geconstateert dat de motor aan een totaal revisie toe was, dus nieuwe zuigers.
nieuwe lagerschalen.
nieuwe tuimelaaras.
nokkenas plus de geleidebussen.
en wat al niet meer,, wat ik al zei:totaal revisie tot de zuigerveertjes an toe.

na de reparatie liep de motor met die pomp , onregelmatig, dus de verstuivernozzels laten vervangen en de inspuitdruk opnieuw ingeregeld.

wederom hopeloos onregelmatige loop.

dus om de kosten niet helemaal uit het handje te latenandelen, dan maar een 2ehands pomp gekocht en op hoop van zegen die gemonteerd.

wat denk je?

geen kwalm geen roken, maar een perfect ronkende 2500 td.

en de gloeispiralen kan je gewoon aan een goede volle accu testen, als de tip orange word binnen X tijd (afhankelijk type en zo) is hij oke.

dus gevolgstrekking, ook na verandering afstellingen vd pomp met de koudstartinrichting.. geen verandering in het (niet) rook beeld.

de oude pomp heeft ivm het versleten zijn van de kop (is de schijf die de plunjes aanstuurt) de motor vervroegd omzeep geholpen.

mijn 2 stuivers in het rokende dieseltje..

check je compressie , laat je verstuivers testen en eventueel nieuwe nozzels monteren.
en laat de pomp testen op een testbank, en niet in de tuut.

geheid dat je het uevel boven water krijgt nu.

greets van wupper:die het dieselen even beu is na al dat geschroef hihi.. Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 december 2005 11:45 PM
  [ # 42 ]

Bij de koude start vandaag heb ik niet gewacht tot de “klik”, maar 5 a 10 tellen na het uitgaan van het lampje gestart, en de start was goed Razz

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 05 december 2005 12:11 AM
  [ # 43 ]

Als een diesel niet goed start direct nadat ‘t lampje uit is, is er iets mis… Bovenstaande post van Wup is denk ik wel zinnig! Je hoeft jezelf vast niet direct zorgen te gaan maken maar normaal is ‘t natuurlijk niet!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 05 december 2005 12:32 AM
  [ # 44 ]
MXNEORTIC schreef:

De tekst en uitleg zegt mij ook niet veel !
Ik ben inmiddels wel wat anders te weten gekomen. Mocht jou diesel een Bosch pomp hebben, schijnt de afstelling van de gashendel op de pomp te maken te hebben met eventueel slecht starten. In Haynes staat geschreven dat wanneer de gashendel meer dan 11 mm open staat, de nagloei periode van 3 min., wordt afgebroken. Dat kan dus mogelijk een oorzaak zijn van het stotterend lopen.
Haynes is echter onduidelijk over hoe de gashendel op de pomp afgesteld moet worden. Ook de afstelling van de koudstartinrichting staat wazig omschreven.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Even uitgaande van volgende situatie :

De verstuivers zijn in orde, de pomp levert de goede druk en staat op tijd afgesteld. Hoe stel ik de koudstartinrichting en de gashendel af ? Bij mijn pomp kan ik de gashendel zeer ruim afstellen (en dan bedoel ik echt zeer ruim), welke afstelling ook gebruik, de motor blijft prima lopen. Beide hendels worden bediend d.m.v. een kabel. Hoe stel ik deze kabels af ? Haynes heeft het zelfs over het gebruik van een voelermaat van 1 mm.
Wie kan mij helpen ?

Mm, dit draadje loopt een beetje alle kanten uit, maar ik zal wat antwoorden geven op diverse vragen:
1. Nagloeien doet geen enkele BX diesel (met de originele motor tenminste).  Wat het plaatje betekent is puur een pin-beschrijving van de voor/na gloeidoos maar ook niets meer dan dat. Je hebt er niks aan.

2. Op CM hadden ze vorig jaar voor 9 tientjes een Bosch VOORgloeisetje
met 4 snelgloeiers, nieuw, voor 90 eur. Bij dat duitse CX onderdelen bedrijf - ben de naam even kwijt.

3. De koudestart thermostaat: er lopen 2 kabels naar de dieselpomp; eentje waar het gaspedaal aan zit, en eentje die naar een “dop” onderop het thermostaathuis gaat. Daar zit een waspatroon verstopt wat als functie heeft het stationairtoerental van de pomp te verhogen bij koude motor. Bij een Bosch turbodieselpomp zit het nog iets complexer overigens, daar zit op de pomp nog een waspatroon.
Bij Bosch-pompen vind je de kabel aan de achterkant v/d pomp, bij CAV/ROTO/Lucas-pompen vind je de kabel aan de voorkant, onder de gaskabel. Hoe dan ook, bij koude motor moet de kabel strak staan. Bij de Bosch pompen kantelt hij een heveltje om wat begrensd wordt door resp. koude en warme stationair toerentallen; bij CAV/ROTO/Lucas pompen zie je een klein schakelaartje zitten wat sluit (iig turbod). Staat de kabel los dan is de motor warm of de instelling ontregeld, of het waspatroon “op”.

Het stellen van de koudestart op een BX is simpel: met warme motor (koudestartthermostaat moet warm zijn) zet je het kraaltje (soort uitgekleed kroonsteentje met 1 schroefje) op de kabel zodanig dat de kabel slap genoeg staat om de koudestart inrichting geheel ontspannen te laten. Zet de stelschroef om de kabelmantel zo (als ie nog werkt tenminste) dat je ‘m daarmee losser kunt zetten. Wordt de thermostaat koud dan trekt ie ‘m vanzelf strak. Vind je het té strak dan kun je ‘m lossen met de stelschroef.

4. Denk bij het stellen van de gaskabel of maximaalschroef (mocht je dat overwegen) goed na dat je ‘m niet zo zet dat je de gashevelas krom kunt trappen. Dwz laat de gashevel de stop nét niet raken bij vol ingetrapt gaspedaal, dan blijft alles heel.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 05 december 2005 12:37 AM
  [ # 45 ]
MXNEORTIC schreef:

Zou er mogelijk troep in de verstuivers zijn gekomen toen ik het filter heb vernieuwd ? En weet iemand of ik dit “los” krijg door een flesje van dat reinigingsspul aan de tank toe te voegen ?

Als er prut in je pomp gekomen is zou ik me daar meer zorgen om maken; dit soort fijnmechanica is daar absoluut niet tegen bestand. Een flesje injectiereiniger is meer bedoeld tegen afzetting-vervuiling a la roet enzo.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook