Hallo,
Ik heb een probleempje met de centrale vergrendeling van mijn Saxo. Hij doet het namelijk niet meer.
Het is met een zo genoemde afthermarket afstandsbediening. Heeft het altijd goed gedaan maar sindskort doet hij nix meer.
Als je op de Afstandsbediening drukt moet de knipperlichten 2 keer oplichten en bij sluiten 1 keer. Je hoort het relais wel 2 keer klikken maar de knipperlichten doen het niet. Wel bij normaal rijden om richting aan te geven.
Ik heb de zekering gecontroleerd en de voeding die zijn goed. Op het mechanisme van de CV aan de bestuurders zijde zitten 2 connectoren een witte met 3 pins (voeding neem ik aan) en een rode met 2 pins, aan de passagierszijde alleen rodestekker met 2 pins. Achterportieren heb ik nog niet bekeken omdat er een slinger aan zit voor de ramen.
Normaal gesproken zou je denken dat als je met de sleutel de portieren opendoet dat de CV ook gaat werken maar dat doet hij ook niet.
Weet iemand hier wat het probleem kan zijn?
Alvast bedankt!
de aftermarketcv gaat niet altijd alle deuren openen als je een deur opent met de sleutel dit hangt van model en type af… dus geeft ik hier geen antwoord op
ik vermoed dat je de relais eens terug op hun plek moet drukken of je uitgande verbindingen controleren en ook f8
de rm en ontvanger werken omdat je het relais hoort klikken
heeft deze cv zelf ergens een zekering? zo ja even controleren
Ik heb weer tijd gehad om er naar te kijken, ik heb net wat je zei relais even aangedrukt. (ik neem aan de relais die bij de zekeringen zitten 3 blokjes)
De F8 heb ik gecontroleerd, die is goed en de F8 zit namelijk ook op de geheugen van de radio en het klokje op de dashboard.
Ik ben zelf geen automonteur, maar waar zou de extra zekering kunnen zitten van een CV?
Ik moet nog bij vermelden dat de saxo betrokken is geweest bij een ongeval waardoor de linker zij portieren uitgedeukt zijn en overgespoten. De cv deed het nog ongeveer een halfjaar voordat ze niet meer werken.Ik hoop niet dat het hier wat mee te maken heeft.
Hoe werkt een CV eigenlijk? zijn die parallel doorverbonden or serieel? Als ze paralel zijn verbonden dan moet ik niet in de portieren gaan zoeken maar misschien ergens in het dashboard ofzo. Iemand een schema van de cv toevallig?
extra zekering zal ergens op de cv module zitten.
Het probleem van aftermarktet is dat er zowel serieel als parallel aansluitingen zijn… al denk ik dat het een parallel aansluiting is.
om het iets makkelijker te maken:
bedrading controleren kan met een 9v batterij op de losgemaakte draden die naar de motors gaan even spanning geven je zal normaal iets moeten horen klikken/draaien . hoor je deze allemaal hun ding doen is de bedrading en de motors goed en weet je dat er iets fout is met de module en zal je deze even moeten nameten. vooral dan de relais en de sturing hiervan.
Oorzaak ongeval moeilijk te zeggen al kan ik zeggen dat mijn cv al een redelijk ongeval heeft overleeft maar dit was op een andere plek. al sluit ik niet uit dat hierdoor een draadje losgekomen is en trilling x later problemen geeft.
Ik heb denk ik het probleem gevonden. Waarschijnlijk de cv unit bij de linkervoor portier.
Dat is namelijk de hoofd unit voor de cv. Ik heb het er uitgehaald en kan nu gaan zoeken naar dat onderdeel. Ik hoop dat dit het probleem is.
Een nieuwe incl. monteren kost €135. Dan zoek ik liever zelf verder voor een 2dehandsje.
Weet iemand toevallig waar ik zoiets 2dehands kan krijgen? Niet veel autodemontagebedrijven in zuidholland.
Er staat een code op en ik weet niet of dit het onderdeel code is: 27C01B
doet deze niets meer als je heb spanning geeft met een 9v batterij/bron?
zijn de cantacten nog 100% zuiverkoper van uitzicht? anders eens goed properschuren en testen of de boel nu wel werkt. en het vochtprobleem oplossen die deze oxide veroorzaakt.
citroen part nr saxo zou “6615 03” zijn volgens citroen-service.com (=originele parts) maar dit is een enkelvoudige dus zouden in princiepe de andere wel moeten werken.
Je zegt dat dit een aftermarket is dus sloop zal moeilijk worden;
Met afthermarket bedoel ik de afstandsbediening eigenlijk. Volgens mij was alleen standaard CV geleverd zonder Afstandsbediening. De vorige eigenaar had de afstandabediening laten inbouwen.
Ik heb bij de sloop 1 kunnen vinden en bij het aansluiten deed hij het nog steeds niet. Heb contacten wat schoongemaakt, contactspray gebruikt, bewegen met de connector.
Wel heb ik dieper in de zekeringskastje gekeken en vond achterin een relais die klikt als ik de afstandbediening in druk.(zie bijlage) Bij het aanzetten van de alarmlichten klikte een ander relais dus trok ik de conclusie dat dit het relais van de afstandsbediening is. Er hangt aan de bovenkant een zwart draadje uit die door geknipt is geen idee wat de functie van deze is. Het releais krijg ik er niet uit, en zit aan een rodestekker.
Bij het rommelen aan de bedrading bij het cv doosje en continu drukken op de afstandsbediening was er een teken van leven, hij ontgrendelde! Daarna hele tijd nix en vergrendelde weer en daarna weer niks meer. Ik denk dat het dan niet aan het mechanisme ligt maar aan iets anders.
Ik ben ten einde raad! waar zou het nou aan kunnen liggen?
ik gok dat de zwarte draad een - pool is al durf ik dit niet met 100% zeggen daar sommige installateurs hun eigen kleuren gebruiken… of het kan zijn dat dit een draad is die voor de sturing van de slotmotors of pinkers dient goed kijken of je dicht bij de unit geen ander stuk zwarte draad ziet
Het lijkt me dat je de bedrading aan de ontvangerunit grondig moet nakijken draadbreuk of slechte contacten zijn wsh de oorzaak van het probleem. Dit kan ik niet vanhier oplossen.
het laatste plaatje is trouwens wel heel klein
Nog bedankt voor de info.
Hier een grotere foto:
Waar zit eigenlijk de besturing van de CV? Is dat daadwerkelijk het relais met dat losse draadje? Ik snap er nu niet veel meer van.
Deze losse relais gaat de motors sturen van de sloten. deze wordt op zijn beurt gestuurd door de ir / hf ontvanger. in het geval van de ir ontvanger zal deze waarschijnlijk ergens zichtbaar zijn aan je interieurlamp. als er een hf ontvanger gebruikt is kan deze in theorie overal zitten.
Maar daar dit gedeelte werkt moet je hier eigenlijk niets aan doen.
Waarschijnlijk zal je de aansluitingen rondom deze relais grondig moeten inspecteren/ opnieuw netjes aansluiten.
Je kan met een multimeter ook de relais doormeten:
op de sturing zal je een puls van 5 a 12volt afhankelijk van het type en merk ... hebben en zal je de relais horen klikken; op het schakelgedeelte (meestal dikkere draad) zal je ook een spanningspuls moeten meten van 12 volt. Krijg je hier niet altijd deze puls dan is de relais defect en kan je best een nieuwe relais halen. Te vinden bij de betere autozaak in de buurt
Heb het probleem gevonden, bleek idd het module te zijn die achter het zekeringkastje zit. (zie de foto hiervoor) Een IC chip is doorgebrand.
Dit is een 21PSA01 een bekende bij een citroen en peugeot familie. Nu zoeken naar een vervangend model. Iemand een sugestie waar ik het eventueel goedkoop kan vinden?
Dit is het schema
sloop mischien wel even vragen of je het even mag testen voor de deur.
Maar een ic-chip doorgebrand? Dit heeft meestal een oorzaak!